/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvordan begynder jeg
Fra : 123nu
Vist : 649 gange
50 point
Dato : 28-11-10 09:43

Hej

Jeg har lige fået et
TRAVELER DC-XZ digitalt stillkamera
10,1 megapixel CCD-sensor Opløsning på op til 3648 x 2736 pixel

Jeg har ingen ide om hvordan man tager et godt billede, hvilket programmer jeg skal bruge
osv.
SÅ kan du/i hjælpe mig på vej

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-11-10 10:12

Hvordan begynder jeg

1. Sæt batteri i kamera eller sæt det til opladning
2. Læs brugsforvirring
3. Tænd for kamera og peg på det du vil fotograferer, tryk så på udløseren
4. Du skal normalt ikke bruge noget program for at fotograferer

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 60 point
Dato : 28-11-10 10:36

Det lyder som du starter helt uden at have gjort det før...

Så skal du nok starte med at tænke i billeder. Normalt når vi betragter noget kigger vi på en ting ad gangen. Når man tager billeder får man alt med inden for den rammer som man ser i søgeren.

Der kommer altid et firkantet billede ud med det man ville tage billede af - herudover kommer der en masse omgivelser som fotografen glemte at hav fokus på.

Så begynd af betragte det du ser i billler - firkantede billeder med rammer.

Tager man billeder af mennesker, skal man være bevidst om at man som fotograf har et ansvar for gøre dette værdigt. De fleste mennnesker syntes de ser dumme ud på billeder - dette er fordi de vitterlig ser dumme ud på de fleste billeder der er taget af dem. Hvis man skal tage gode billeder af mennesker skal man ofte vente til de har ro på eller ikke bemærker der tages billeder og nogle ganeg skal man tage 50 billleder af en en model, før der begynder at komme gode billeder.

Når man optager digitale billeder koster et billede "kke noget" (i gamle dage kostede det et stykke minimum), derfor skal man slå sig løs og optage vildt mange billeder, hver gang der er noget at tage billeder af. Når man så kommer hjem sletter man de dårlige, for dem kommer vi aldrig til at bruge og der er ingen der gider at se alle dine fejlskud, med mindre de er sjove...

Det er meget sjlædent der kommer noget god ud af at redigere et billede der er optaget dårligt. Et fotobehandlingsprogram kan rette småfejl, fjernes støj og samle flere billeder til et. Men de er ikke beregnet til at gøre dårlige billeder gode.

Til redigering af billeder, kan du bruge Gimp hentes på http://gimp.org

Hvis man ikke tænker over hvad man tager billeder af - kan man nøjes med de billeder man optager med mobiltelefoner.... hvor de fleste blot blive en enkelt beretning om hvor man var på et givent tidspunkt og sjældent meget mere...

Held og lykke
vh Ben

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-11-10 11:34

Læs/se eksempler her:

http://mikandersen.dk/Foto.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-11-10 11:47

Og når du bliver lidt dygtigere:

http://www.mangelsen.com/

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 28-11-10 12:26

3 gode råd, når du skal tage et godt billede:

1 Gå tæt på motivet
2 Gå tættere på
3 Tag et skridt frem og tryk på knappen

God fornøjelse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-11-10 12:33

Det er jeg ikke enig i, med den optik og opløsning vi har i dag.

Hvordan skulle den kendte norsk amerikanske natur fotograf Mangelsen komme tættere på her:
http://www.mangelsen.com/store/Collector_Edition_Prints?Args=

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 29-11-10 17:09

Du har noget ret, svendgiversen. En god tele er bedre end få skridt

Kommentar
Fra : SørenS

Dato : 26-12-10 08:18

Den bedste måde at komme igang med noget nyt er at prøve sig frem

Venligst, Søren
http://www.danskefotolink.dk

Godkendelse af svar
Fra : 123nu

Dato : 28-12-10 16:03

Tak for svaret Benjamin.Hansen.