/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Langsom snerydning i Danmark
Fra : tararam
Vist : 1183 gange
70 point
Dato : 27-11-10 15:36

Jeg ved godt at hovedveje tages først når sneen falder, men jeg synes at her på landet hvor jeg bor,- at aldrig har snerydningen været dårligere. Nu bor jeg ikke ved en hovedvej, men alligevel mener jeg at når det sneer konstant - at der er behov for minimum rydning 2 - 3 gange dagligt.
Om det er besparelser der gør det, ved jeg ikke, men det er ihvertfald gået tilbage med snerydningen i år. Det er jo fint nok at man rydder hovedvejene, men når man ikke kan komme ud til dem er det da ligegyldigt.
Hvis du bor på landet, så svar om de også hos dig ikke rydder sne som tidligere år.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-10 16:03

Jeg bor ikke på landet

Vi har fået 35 cm, og har ikke set skyggen af en sneplov

prøv lige engang at se her

http://ekstrabladet.dk/

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-11-10 16:06

Der ryddes ikke sne heromkring på de små veje, - kun hovedvejen er farbar. Det er ikke som i "gamle dage", nu er det primært hovedvejene, - al anden snerydning, - sker i prioriteringsrækkefølge, så man skal være glad, hvis sneploven overhovedet kommer.
Du kan sikkert finde noget om prioritering af snerydning på din kommunens hjemmeside.

F.eks. gør de sådan i http://www.guldborgsund.dk/da/Borger/Trafik%20og%20veje/Snerydning/Spoergsmaal%20og%20svar%20om%20snerydning.aspx

http://www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/RenBy/DitAnsvarSomGrundejer/~/media/68E770F6B4304F6FBB5465108AB2AB10.ashx
OSV.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-10 16:18

Synes selv denne side er "sjov" at følge, ... så længe der er lys nok

http://www.vintertrafik.dk/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-11-10 16:22

Vi har privat vej, det er bare at skovle eller blive inde.
Forrige vinter var jeg to dage om at grave bilen fri.
Der sparer jeg masser af penge på motionscenter.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-11-10 16:29

Kommunerne brugte alle snepengene sidste vinter, men desuden så er der vel ingen grund til at rydde når sneen vælter ned. Folk må køre efter forholdende eller holde sig hjemme. Eller endnu bedre, gå sig en tur. For flot ser det ud.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-10 16:30

Det er så lige 3. gang jeg skovler i dag.
De der camera viser tydeligt hvor der bliver ryddet og hvor der smøles.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-10 16:39

Vi har også skovet et par gange idag, men nu har vi opgivet - ved ikke hvor vi skal gøre af det

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-11-10 16:44

Silkeborg kommune brugte hele budgettet på de første to dage.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-11-10 16:55

Jeg bor i by-område. Vi har heller ikke fået ryddet sne på vejene.
Min mand har ryddet sne 3 gange i dag - han bliver så veltrænet af det
Og hundene, de nyder jo bare at ælte sig i sneen. Jo jo, fint er der rundt omkring os.
Godt det er weekend lidt endnu.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 27-11-10 17:10

Og jeg bor i et dejligt boligområde, hvor vores grundejerforening har ansat 2 vakse folk som pukler i timevis med deres traktorer - dag og nat - for at holde veje og stier fri for sne. Vi skal dog selv lige rydde fra hoveddøren og ud til vænget .

Man skal se sig for, når man vælger bosted .

Kærligst Kirstine

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-10 17:21

Eneste plus... vores have er lige så flot som alle andres

Men det er godt nok ikke nemt for en blind hund at finde rundt i en labyrint på terrassen... den jeg har lavet, så en tunnel som kaninerne er ved at udbygge... de synes så til gengæld at det er mægtig festligt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-11-10 17:51

Mine fugle i haven er begyndt at tage bad i sneen, sjovt ser det ud når en skovspurv bader så grundigt at den forsvinder.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-10 18:06

Nu er det jo en ekstrem situation med så megen sne her sidst i november.

Tænk på hvis kommunerne skulle investere i snerydnings materiel til at klare alle veje hurtigt,
hvordan tror du så din skatte procent så ud?
Og så kunne de dyre maskiner stå og ruste hele sommeren.

Fint at man inddrager militærets køretøjer så gør de da lidt gavn,
noget man også kunne gøre på landet, få hjælp fra entrepenør og maskinstationer,
men det er vist ikke muligt, endnu??

Så gør som i gamle dage, frem med skovlen...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-11-10 18:12

Det smager lidt af man skælder buschaufføren ud når bussen er forsinket

I kan være HELT SIKKER på at ALT hvad der KAN mobiliseres er ude at køre....

Det er komplet umuligt at rydde alle mulige småveje hvor der måske bor 10 mennesker.... (og så på en lørdag)

Kommuner rydder ALTID busveje som de første - ellers går det hele jo i stå

For statens vedkommende hedder det først og fremmest motorveje

De 2-5 dage om året overlever folk nok lidt sne

Sneryddere, ambulancefolk, falckfolk, postbude ER disse dages HELTE

Citat
Hvis du bor på landet, så svar om de også hos dig ikke rydder sne som tidligere år.

Her er ingen forskel - der er ryddet ligeså meget som sidst - nemlig INTET Her kommer de først når snevejret stopper og de er færdige de andre steder .....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-11-10 18:21

Citat
noget man også kunne gøre på landet

Det gør man også.
Mange landkommuner har aftaler med bl.a landmænd der har maskinkraft,
til mindre veje i området.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-11-10 18:22

Vi oplever næsten hver vinter at postbudet ikke kører ind på vores vej,
p.g.a. sne.
Så er det glade miner nå vi endelig ser ham.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-10 18:25

Min svigermor har ringet efter en ambulance for 3 timer siden... hun ringet og rykket, men fået det flabede svar, at hun skulle kikke ud af vinduet, så kunne hun se hvorfor den ikke var kommet frem endnu--- og det i en by, hvor de næsten ikke har fået noget sne endnu.... håber da at den når frem i tide.

Citat
Fint at man inddrager militærets køretøjer så gør de da lidt gavn,

Husk så lige at sende Hjemmeværnet en venlig tanke, for det er dem der kører dem/står stand by, i stedet for altid at tale nedværdigende om dem ( ikke møntet på dig Svend, det var mere generelt)

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 27-11-10 18:33

- de skal ihvertifald ik' rydde min vej, så bli'r den jo sk... glat!!!

God weekend

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-11-10 18:34

Vi har lært at proviantere ved mindste varsel.
Fem dages isolering er rekord, pyt vi har mad i huset.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-11-10 19:36

Jeg provianterer også, men har dog en lille spar købmand 5 min gang herfra. Det er bare så som så med udbuddet.

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 27-11-10 20:36

Citat
Kommuner rydder ALTID busveje som de første - ellers går det hele jo i stå

Ikke alle kommuner rydder busvejene f.eks. Randers kommune de valgte så lige at vente til klokken 11 om tirsdagen med at sende sneplovene på vejene. De troede ikke det blev så galt så de tog chancen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-11-10 20:58

Citat
de valgte så lige at vente til klokken 11 om tirsdagen med at sende sneplovene på vejene

Ja - men det var sikkert stadig busruterne der blev ryddet først

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 27-11-10 21:44

De to busser jeg så sidde fast mente nok ikke at der var blevet ryddet der hvor de skulle køre og de skal lige siges at det var busser der kørte den samme rute og holdte næsten samme sted den ene kunne godt nok kæmpe sig et par hundrede eller tre længere end den anden. Man kan jo så sige at busselskabet ikke brugte hovedet for hvordan skulle bus nr 2 kunne komme forbi de snedriver den første ikke kunne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-11-10 21:50

De fleste busser kører på sommerdæk.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-11-10 22:07

Citat
Mange landkommuner har aftaler med bl.a landmænd der har maskinkraft,
til mindre veje i området.

Jeg ved ikke hvordan det er nu, men for nogle år siden lånte en lokal landmand (midtsjælland) sine traktorer ud til snerydning i Kbh. om vinteren.
I slutningen af 60'erne og i 70'erne ryddede lokale vognmænd sne med deres egen lastbil, hvor der var monteret en "sneskovl" foran. Ofte kørte de hele natten.
Jeg kan huske, at min far kom hjem og fik aftensmad, hvilte sig et par timer, kørte afsted igen når vi andre gik i seng, var lige kommet hjem til en kop kaffe og efter en ny madpakke når vi børn stod op og skulle i skole, og så afsted igen.

Da min bror var inde som soldat i '79 (tror jeg det var) kørte han pmv, så det er ikke kun hjemmeværnet der gør det.

Jeg bor i en provinsby, lige ud til en gammel amtsvej, her bliver der jævnligt ryddet sne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-10 22:24

Militæret holder vist fri i denne omgang

http://www.hjv.dk/Nyheder/Sider/sne27nov.aspx

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-11-10 23:13

Jeg har (da jeg var ansat i kommunen) selv udleveret kontrakter til snerydderene. Det var delvis kommunens egne folk fra rækkerne af medarbejder der fejede veje o.l. samt landmænd der selv stillede med traktor eller lastvogn med skraber. Og de kører i et væk når der er sne.

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 28-11-10 00:47

Citat
De fleste busser kører på sommerdæk.

Det er dæk med slidbaner og de kaldes helårsdæk der er ikke noget der hedder sommerdæk til busser eller lastbiler, men man kan få vinterdæk til dem men den eneste forskel er større mønster/riller på dækket. Hvilket påvirker hvor mange km man kan køre på dækket. For mit eget vedkommende kan jeg sige at jeg kan vride 120.000 km ud af et sæt trækkende hjul. men med vinterdæk ville det nok kun være 75.000-80.000 km, så derfor kører de fleste på helårsdæk

Det er faktisk ikke et problem at køre på helårsdæk, hvis man kan holde den kørende, men det er lige så snart man holder stille problemerne kommer. Så derfor lad nu busserne og lastbilerne få lidt ekstra plads når der er meget sne, det er sku lettere at skubbe en bil igang igen end en lastbil eller bus.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 28-11-10 08:14

Citat
men man kan få vinterdæk til dem men den eneste forskel er større mønster/riller på dækket.

OG skåret lameller...

Men ja det tager af levetiden men forhulen da det gør en forskel, vi gjorde det ved vores lastbil da jeg kørte autohjælp... Vi var den eneste der kunne køre i sne...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-11-10 09:04

Er snekæder gået af mode ??

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 28-11-10 12:21

Citat
Er snekæder gået af mode ??

Jep, man skal jo dels ud af bilen, Farlig ting... Og man skal vide hvordan man lægger dem rigtigt på, Ellers koster det træls.... Og så må man jo ikke køre ret stærkt med dem, Se det er jo virkelig at argument for ikke at bruge dem....

(ironi og sarkasme kan være anvendt!)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-11-10 08:20

Nu er det meste af Nordsjælland sneet inde...mon ikke det ville have hjulpet hvis de var begyndt at rydde vejene i tide.. vi har endnu ikke set en sneplov

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 29-11-10 19:26

Citat
Nu er det meste af Nordsjælland sneet inde...mon ikke det ville have hjulpet hvis de var begyndt at rydde vejene i tide.. vi har endnu ikke set en sneplov

Næææ.... Når det fyger sådan som det gør nu, så bliver det bare være fordi at man laver en højere drive som fanger mere sne...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-11-10 22:36

Det ved jeg nu snart ikke, noget af det kunne vel også være kørt i grøften

Idag/nat har vi ikke haft gadebelysning, sneplov, eller renovation... vi må da få nogle skattepenge retur

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-11-10 23:31

Citat
Idag/nat har vi ikke haft gadebelysning, sneplov, eller renovation

Det er lige til en gang råhygge
Desuden lugter affaldet ikke så meget her i kulden.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 30-11-10 10:12

Citat
Desuden lugter affaldet ikke så meget her i kulden.

Det vil så osse sige, at hvis man opholder sig meget ude, behøver man ikke at ta bad hver dag .

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-11-10 12:42

Endnu en fordel - tja det gælder vel om at være positiv -

Vi får heller ingen rudekuverter ha ha, hva' nu hvis vintervejret fortsætter til april

Accepteret svar
Fra : Nursie

Modtaget 70 point
Dato : 01-12-10 09:13

vi er kommet fra en lille kommune til en storkommune og snerydningen er nærmest forværret.
Før fik vi aldrig saltet de små veje, kun sparsomt ryddet og gruset. Nu spreder de salt i store mængder og ryder aldrig.
I " gamle dage" vidste vi hvad vi havde at forholde os til og kørte efter forholdende, men kan altså godt køre på sammenkørt gruset sne, nu er det hele nærmest en lang glidebane ud af byen på grund af al den salt og dermed følgende våde frysende vejbaner.

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 05-12-10 21:23

Tak for svaret Nursie.