/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bilbatteri
Fra : ashkan
Vist : 3200 gange
300 point
Dato : 27-11-10 08:42

Hej med jer
på mit bilbatteri står der (12 V 400/640 a EN) hvor mange ampere er det så?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-11-10 09:03

400 og spidsbelastning 640

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-11-10 09:06

400 Ampere, nej

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-11-10 09:08

Batteri til personbil er på 50 - 80 A

Kommentar
Fra : ashkan

Dato : 27-11-10 09:17

jeg spørger hvordan man omreger disse tal 400/600 EN til ampere

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-11-10 09:20

aner det ik, find selv ud af det

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-11-10 09:56

Citat
Batteri til personbil er på 50 - 80 A

JA, og et 50 Ah batteri, kan groft forklaret: afgive 1 Amp i 50 timer eller 50 Amp i en time

de 400 / 640 er den start strøm / max strøm det kan afgive afgive i kort tid.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-11-10 09:59

Du mangler at finde ud af hvormange AH timer dit batteri er på

Den sidste angivelse er CCA som omhandler opstartsstrømmen. Cold Crankning Ampere.

Med den lave CCA værdi er der nok et batteri på omkring 45AH - 60AH.

Hvis du skal udskifte det kan du i bilens manual finde oplysninger om hvad bilen er født med.

De sidste tanl CCA kan du ikke bruge til så meget hvis du ikek ved hvilken Norm eller Standard der er anvendt for disse angivelser. Her findes mindst 3 standarder EN / SAE og JIS....

vh Ben

Kommentar
Fra : ashkan

Dato : 27-11-10 10:34

i bilens manual står der ikke noget om batteriets ampere, men på selve batteriet står
(12 V 400/640 a EN)
jeg tænker på, når batteriet skal udskiftes, med hvilke ampere jeg så skal købe, som er godt for både bilen og pengepungen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-10 11:14

Kun Benjamin hansen skriver fornuftigt med viden og korrekt.
De andre andre er eksempler på de sædvanlige kandu idioter som brager af sted med noget de intet aner noget om. De bruger forkerte navne og forkerte måle enheder.
Kun spørgere burde kunne tillade sig sådan noget, han spørger jo for at få noget at vide , hvor han erkender sin manglende viden.

Jeg kan supplere Benjamin lidt.

Bilbatterier er specielle ved stort set kun at skulle kunne starte bilen. Derefter generatoren over og leverer al strøm. Der er dog i de nyere biler også en anden vigtig fungtion. Batteriet skal stabilisere spændingen, og dæmpe spændingsspidser, så bilelektronikken kan virke fejlfrit. Prøv ikke at køre en moderne bil uden batteri.

Så det er batteriets indre modstand, mere end kapaciteten ( amperetimetallet) det kommer an på.
Det er den som afgør om motoren starter og spændingen stanbiliseres.

Modstanden kan udtrykkes på flere måder. En fornuftig er hvor stor en strøm batteriet kan give en vis meget kort tid, uden at spændingen falder for meget. Tider spænding, temperatur ved måling mv. står i de forskellige normer Benja min omtaler.

Batteriets formelle kapacitet er derimod ret ligegyldig. Et startbatteri tåler alligevel ikke så megen gentagen afladning, som der skal til for at udnytte den.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-11-10 11:40

Citat
Kun Benjamin hansen skriver fornuftigt med viden og korrekt.
De andre andre er eksempler på de sædvanlige kandu idioter som brager af sted med noget de intet aner noget om. De bruger forkerte navne og forkerte måle enheder.

Det er da godt at vi så har OVER-IDIOTEN transor, når nu alle vi andre er idioter

Kommentar
Fra : ashkan

Dato : 27-11-10 11:55

Skal jeg forstå det sådan, at det er ligegyldigt hvilket batteri, jeg køber sålænge det ligger mellem 45 og 80 ampere?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-11-10 12:34

Citat
Skal jeg forstå det sådan, at det er ligegyldigt hvilket batteri, jeg køber

Nej da - alt her på kandu skal jo helst være GRATIS....

Så PRIS og STØRRELSE (mål + AH) er det vigtigste.....

Citat
aner det ik, find selv ud af det

Citat
når nu alle vi andre er idioter

Var der nogen der følte sig truffet - eller var det selverkendelse

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-11-10 12:37

Citat
eller var det selverkendelse

Ja nu er du jo kommet til så er der jo en idiot mere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-11-10 12:47

Æv Bæv - min er større end din

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-11-10 12:48

Citat
De andre andre er eksempler på de sædvanlige kandu idioter som brager af sted med noget de intet aner noget om.

Hold da kæ.. her er en der ved noget.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-11-10 12:52

Ok
Jeg vil holde mig til "bolden"

I vedlagte link er der en katalog om batterimodeller og anvendelse. Her kan du eventuelt se hvilket batterig der passer til din bil.

http://www.bema.no/static/file/8fnus76i4uesvaxqatoys.pdf

Når du siger at det skal passe til din penge pung, er et Batteri et skidt sted at spare 200,-.

Dette skylde at de billige batterie spare på overfladearrealer i cellerne, hvilket gør at billige batterier hurtigere mister kapaciteten.

Du kan dog heller ikke udlede at de dyre altid er de bedste, men du kan købe batteri af annerkendt mærker.

Tag din bil med ned til forhandleren og find ud af hvad bilen kan køre med. Så kan du altid tage stilling til om du handler med dem eller med et andet firma...

vh Ben

Kommentar
Fra : ashkan

Dato : 27-11-10 12:53

jeg troer ikke de to skæneri løser mit problem

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-11-10 12:56

B.H. har fat i det rigtige

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-11-10 13:25

Et lille "pip" herfra,dog lidt uden for spørgsmålet:

En lille 4A` hjemmelader er en god ting som "kosttilskud" for batteriet,i den kolde tid.
Der er lige et par ting der skal tages i betragtning:

1.Belastning af bilens elektronik.(Kabler fjernet/monteret på batteriet under opladning).
Hvis de fjernes skal radio m.m. måske gen-kodes.Selv lader jeg batteri-kabler blive
siddende,da det er så lille en strømstyrke laderen afgiver.

2.Er det en vedligeholdelses-frit batteri (som jeg selv bruger) er der jo ingen propper at fjerne.
Derved kan der være eksplosions fare,hvis batteriet kommer "i kog".Jeg bruger som regel
laderen en times tid.Der er ikke sket uheld endnu.

Men alt her er kun fra egen erfaring.Ikke sikkert andre kan bruge dette.Og husk for guds skyld:
plus pol monteres først.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-11-10 13:31

Citat
Når du siger at det skal passe til din penge pung, er et Batteri et skidt sted at spare 200,-.

Tjaaa det er der så delte meninger om,…
Jeg foretrækker 2 ’billige’ batterier på 6 år .. frem for ét dyrt,,,
(det dyre mister også kapaciteten med ’årene’)

Men skriv hvilken bil (model/benzin/diesel) det drejer sig om,
så du kan blive guidet til det korrekte batteri (størrelse),,
kvaliteten bestemmer du selv,
Alle batterier kan starte bilen i min 2 – 3 år

Kommentar
Fra : ashkan

Dato : 27-11-10 13:37

det dreje sig om en Peugeot 307 SW 2,0 dissel fra 2004 med 110 HK

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-11-10 13:40

Citat
Tjaaa det er der så delte meninger om,…

Hvis nogen spø`r mig vil jeg til hver en tid anbefale et vedligeholdelses-frit.
Den forrige Opel batteri??? (fabrikat ukendt) gjorde tjeneste i over otte (8) år.
De er lidt dyrere,til gengæld mere stabil og længere holdbarhed.
De har den lidt særegne egenskab,at når de er ved at "dø" kommer der ingen "forvarsel".
Pludselig er det slut.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 27-11-10 13:59
Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-11-10 14:29
Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 300 point
Dato : 27-11-10 14:31
Kommentar
Fra : ashkan

Dato : 27-11-10 14:33

tak til alle .

Godkendelse af svar
Fra : ashkan

Dato : 27-11-10 14:34

Tak for svaret Smokei.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 27-11-10 15:52

Selvtak

Kommentar
Fra : jtras

Dato : 14-06-11 16:42

hej ashkan

ved at citroen og peugeot køre med 63 amp men som market er nu er der kun 62 amp der kommer tættest på det er noget at gøre med at begge modeler har så meget komfort udstyr på