/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
beruset rytter
Fra : lham
Vist : 1632 gange
50 point
Dato : 27-11-10 06:12

er der nogen promillegrænse for en rytter uden for egen grund ?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 27-11-10 07:16

Du kan straffes for at køre fuld på cykel, hvis du ikke kan føre den på betrygeende vis. Færdselsloven § 54 lyder som følger:
Citat
§ 54. Et motordrevet køretøj må ikke føres eller forsøges ført af nogen, hvis blod under eller efter kørslen indeholder bevidsthedspåvirkende stoffer, som efter regler fastsat af justitsministeren er klassificeret som farlige for færdselssikkerheden. Denne bestemmelse finder dog ikke anvendelse for stoffer, som den pågældende har indtaget i henhold til og i overensstemmelse med en lovlig recept.
Stk. 2. Et motordrevet køretøj må endvidere ikke føres eller forsøges ført af nogen, som på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han eller hun er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde.
Stk. 3. Cykel, hestekøretøj eller hest må ikke føres eller forsøges ført af nogen, der af de grunde, der er nævnt i stk. 2, eller som følge af påvirkning af spiritus befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet eller hesten på betryggende måde.
Stk. 4. Det er forbudt at overlade føringen af et køretøj eller en hest til en person, der af de i stk. 2 nævnte grunde eller på grund af påvirkning af spiritus befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet eller hesten på betryggende måde.
Stk. 5. Har en person på en restauration eller andet serveringssted, hvortil der er offentlig adgang, indtaget spiritus, og værten 259) eller dennes medhjælper ved eller har grund til at antage, at den pågældende er fører af køretøj eller hest og på grund af spiritusindtagelse ikke er i stand til at føre køretøjet eller hesten på betryggende måde, skal værten eller medhjælperen, eventuelt ved tilkaldelse af politiet, søge at hindre den pågældende i at føre køretøjet eller hesten.

Fra kandu

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-10 07:18

Herfra for at være helt korrekt

http://www.kandu.dk/Spg125595.aspx

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 27-11-10 08:06

Det må da være værre, hvis det er hesten, der er beruset.
Det engelske horse kommer faktisk fra gammel nordisk: Russ. Hvilket ikke har en skid med sagen at gøre.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 27-11-10 08:46

så svaret er nej. Der er ingen promillegrænse. Noget andet er, hvis du er involveret i et uheld og har bare en smule alkohol i blodet, så kan det falde imod dig, hvis du ridder på en hest.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-10 09:12

Snaptil,

Stk. 2. Et motordrevet køretøj må endvidere ikke føres eller forsøges ført af nogen, som på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han eller hun er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde.
Stk. 3. Cykel, hestekøretøj eller hest må ikke føres eller forsøges ført af nogen, der af de grunde, der er nævnt i stk. 2, eller som følge af påvirkning af spiritus befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet eller hesten på betryggende måde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-11-10 11:26

Der er INGEN promillegrænse når man transporterer sig rundt på cykel, HEST og så vidt huskes, heller ikke på 30'er knallert.

MEN, man skal være i stand til at føre transportmidlet på betryggende måde

Og det vil være et skønsspørgsmål i hvert tilfælde, om en person er i stand til det

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 27-11-10 11:39

Om nogen så ønsker at udsætte deres hest for den fare der er ved at blive ført af en beruset rytter er en helt anden ting

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-11-10 01:44

Alkohol straffe
Hvad siger Færdselsloven?

Al kørsel med sprit i blodet kaldes lovmæssigt for spirituskørsel. Promillegrænsen er 0,5 promille.

Spirituskørsel i motorkøretøj
Du kan blive dømt for spirituskørsel, selvom du har under 0,5 promille. Det sker, hvis du ikke kan føre køretøjet på betryggende vis.

Cyklister og fodgængere
Der gælder ikke samme faste promillegrænser for cyklister og ryttere eller førere af hestekøretøjer. Men du må ikke færdes i trafikken, hvis du kører uforsvarligt påvirket af alkohol.

Der findes ingen særlige regler for alkoholpåvirkede fodgængere.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 28-11-10 11:08

Tak for svaret Nordsted1.¨
og tak til øvrige.
Jeg mener dova for så vidt har ret- det vil komme an på om man er ved "sine FULDE fem " som ved cykkel og knallert 30( som ikke er et motordrevet køretøj men en "cikel" medhjælpemotor). Altså ikke nogen fast promillegrænse men en "adfærdsevnetest"