/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Skærm til alm internetsurf
Fra : Pytten1510
Vist : 632 gange
50 point
Dato : 26-11-10 22:10

Hej

Hvilken af disse to skærme er at anbefale. Skal bruges til internetsurf, onlinespil.....
Det er til min "gamle" mor, som har lidt besvær med at se billedet på den lille 15 tommer skærm hun har i dag ....

http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/skarm/PH244E1SB/philips-24-pc-fladskarm

http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/TFT-Skaerme/154492/Philips-24-TFT-244E1SB-Full-HD.html

Jeg har ikke styr på, hvad alle de specifikationer betyder !!!

Pytten

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-11-10 22:26

Så vidt jeg kan se, er det samme skærm - men fra forskellig leverandør, og en lille prisforskel.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 26-11-10 22:37

Fra wupti : •1920 x 1080
•Responstid: 5 ms
•1000:1
•Højttalere

Elgiganten : 25000:1

Hvad betyder det ?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-11-10 23:02

Et det er samme specifikationer på begge sider - så vidt jeg kan se:

Fra wupti : •1920 x 1080 - Nok den vigtigste information - Det er et spørgsmål om antal punkter på skærmen (det svarer til Fuld HD) 1920 punkter vandret og 1080 lodret. D.v.s. der kan stå mange informationer på skærmen. Og så kaldet opløsning

•Responstid: 5 ms - hvor hurtig er response, jo hurtigere jo bedre - 5 ms (milli sekunder) er en pænt hurtig hastighed ved opdatering af skærmbillede - men har primært betydning ved visning af film og evt. TV programmer. Det samme gælder for et fjernsyn, de første modeller der kom frem viste ofte et dærligt billede f.eks. ved fodbold - det kunne ikke følge med.

•1000:1 / kontra 25000:1 - jeg vil umiddelbart tro, at det er en skrivefejl hos en af leverandørerne. Det ved formodentlig heller ikke ret meget om oplysningerne. Hos den ene er det oplyst som dynamisk kontrastforhold, og hos Wupti kalder de det kontrastforhold.

•Højttalere - det er der i begge leverandører. Men som det også gælder ved fladskærms TV, plejer lyden ikke at være den bedste - der er ikke meget plads til store højtalere. Men hvis er vigtig, kan man altid tilslutte eksterne højtalere til PC'en.

Elgiganten : 25000:1

Hvad betyder det ?

Men en vigtig ting: Det er ikke sikkert, at din mor bedre vil kunne se teksten på sådan en 24" skærm - i betragtning af, at den helst skal benyttes i den store opløsning 1920 X 1080.

Men personligt kunne jeg godt overveje køb af skærmen, da min nuværende kun er på 1280 x 1024 punkter.

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 60 point
Dato : 26-11-10 23:05

PS: Angående dynamisk kontrast / kontrast, kan du se denne side:
http://www.flatpanels.dk/tvbegreber.php

Citat
Kontrast overfor Dynamisk kontrast:
Dynamisk kontrast er en ny metode, hvorpå kontrasten måles. Det kommer sig af, at baggrundsbelysningen kan dæmpes i mørke scener og intensiveres i lyse scener. På den måde kan man opnå langt dybere sorte nuancer og følgelig et højere kontrastforhold på op mod 1.000.000:1 med specielle baggrundsbelysningssystemer.
Metoden har stort potentiale, hvis man formår at benytte den rigtigt. Det menneskelige øje er nemlig ikke i stand til at se et kontrastforhold på mere end dynamiske 200-300:1, men kan derimod dynamisk tilpasse sig omgivelserne. Hvis der f.eks. vises et billede med en overgang fra en grå farve til lysegrå farve, så kan øjet under optimale forhold, skelne omkring 200 nuancer _mellem_ de to pågældende nuancer og tilsvarende i andre situationer og billeder. (fiktivt eksempel)

Af samme årsag, skal der mindre til før øjet opfatter hvid, som værende hvid på et helt sort billede. Derfor kan man med fordel dæmpe belysningen i meget mørke scener, så sort bliver helt sort og hvid bliver lysegråligt. Denne sammensætning vil nemlig skabe et kunstigt indtryk, som virker naturligt for øjet når man ikke har en reference stående til sammenligning.

Det er klart, at man kan videreudvikle teknologien således, at forskellige steder i billedet bliver oplyst forskelligt alt efter behov, men det kræver mere avancerede systemer, som f.eks. Philips kommende ClearLCD eller specielle LED baggrundsbelysningssystemer.

Skærme som bruger dynamiske kontrastangivelser er f.eks. Samsungs og Philips nye skærme. Læs evt. denne nyhed for mere information:

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-11-10 23:41

Den høje opløsning er fulstændig ligegyldig, med mindre den gamle har et meget skapt syn.
Hvad skærme angår, sværget jeg til Samsung.

De moderne meget langstrakte er ret nytteløse til internetbrug.

Godkendelse af svar
Fra : Pytten1510

Dato : 27-11-10 16:43

Tak for svaret IBM760.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-11-10 16:46

Selv tak.