/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
ang. mandler
Fra : karin42
Vist : 1035 gange
100 point
Dato : 26-11-10 09:37

Hvem har hørt om at man kan opbløde mandler inden de bliver brugt til bagværk ? alså hele mandler.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-11-10 09:41

Det kan man da ikke

Da vores søn havde mælkeallergi, lavede vi mandelmælk især til ris a la mande, og der var vi altid nød til at hakke i en uendelighed, for at det kunne blive til mælk

Man kan opbløde skrællen, og det er det

Accepteret svar
Fra : Tordenkalven

Modtaget 100 point
Dato : 26-11-10 10:39

Hvis mandlerne er meget hårde, og virker tørre, har jeg lagt dem i alm vand et par timer, så virker de mere bløde og sprøde.

Du skal kun lægge dem i vand som du umiddelbart skal bruge.

Og skal de smuttes, har jeg de bedste erfaringer med at varme dem i mikroovnen, lige til vandet koger, og så lade dem stå i vandet et kvartes tid, så er de lige til at gå til...men inden de bliver kolde, ellers går det den anden vej

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 26-11-10 10:48

Tror også kun der menes skrællen. plejer at hæde kogende vand over dem, og så vente et minut hvorefter de kan "smuttes" ud af deres skræl.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-11-10 10:51

Idag kan man købe færdig mandelmælk i helsekostforretninger

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-11-10 11:26

Mandler er som andre nødder ret fedtholdige. Det kan ikke opblødes i vand.

Men meget tørre mandler kan vel reete lidt idet andre dele af nødden kan være i balance med fugt i omgivelserne. Men bløde bliver de aldrig.

Mandler smuttes bedst ved at lægge dem ca. et minut i kogende vand . derefter smuttes de hurtigst muligt, for at ikke for meget af skallens bitre smag skål gå over i kernen.

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 26-11-10 13:15

Tak for svaret Tordenkalven.

udmærket svar ( når de nu ikke kan blive bløde ) mvh. karin.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 26-11-10 21:46

selv tak....godt du kunne bruge det