/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
5 GHz AccessPoint
Fra : ferik
Vist : 1354 gange
500 point
Dato : 25-11-10 20:26

jeg har Fullrate internet
Netgear trådløs Router med N teknologi 2,4 GHz
vil jeg kunne forbedre mit trådløse signal væsentlig, ved at installere et
5 GHz AccessPoint
evt. hvilket

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-11-10 22:16

Jamen Ferik, hvis den har N teknologi, så har den da også 5 GHz!!!!

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 25-11-10 22:22

severino
nej jeg har kun 2,4

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 25-11-10 22:23

routeren er en
Netgear VVG2000

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-11-10 23:01

http://www.netgear.com/products/service-providers/routers-and-gateways/dsl-gateways/VVG2000.aspx
Ifølge dette link, skulle den også kunne bruge 5 GHz
N er jo betegnelsen for at denbåde køre 802.11b og g samt 802.11a

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-11-10 00:25

Det er ikke nok med routeren. Grejet i den ande ende ved vomputerne, skal også være n og 5 GHz før det virker.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 26-11-10 13:51

Severino
Fullrate siger at routeren kun kan køre 2,4
men det selvfølgelig ikke sikkert at de ved ret meget om det
jeg kører med inSSIDER programmet, og der vil den kun vise 2,4

transor
kunne du udpensle din kommentar lidt mere

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 500 point
Dato : 26-11-10 21:26

Hvad med at se om FULDRIKKERNE vil bytte den til en med 5 GHz, noget må de da gøre for deres
kunder, ellers må de selv købe en router der har det.
Jeg ved at D-Link DIR 655 kan klare det, selv på lokalnettet er den i stand til at køre 10/100/1000.
Jeg købte en sådan for ca. ½ år siden, og den har givet langt bedre signal i hele huset, selv på de 2,4GHz.
Min gamle routerville lige pludselig ikke rigtig mere på WLAN, men nu havde den også tjent mig i ca 8 år.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-10 10:57

2,4 GHz virker i princippet ligeså godt eller endog bedre end 5 gHz.

Begge dele vil dog lide af for meget støj i form af en hel række andre på samme frekvens.

Da der ikke er så mange -endnu- på 5 GHz vil det i en periode formentlig være bedre i byerne.

En 10 år gammel 2,4 Ghz accespoint kører fint hos mig. Min mobiltelefon har et analyse program for frekvenssprektret. Det gør det nemt at vælge en ledig kanal.
Når 2,4 Ghz er bedre, hænger det sammen med at lavere frekvenser generelt har en bedre gennemtrængelighed gennem vægge og bedre "drejer om hjørner".

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-11-10 14:36

Det er korrekt transor, men 5 GHz sender med 10 gange større effekt, og rækker længere, selv om rækkevidden minskes med frekvens forøgelsen. For så sor forskel er der ikke i denne frekvensforøgelse.
Hvis man omsætter frekvenser til bælgelængder, giver det et meget godt billed af rækkevidden.
I gamle dage som radioamatør, eksperimenterede man i rævejagtsudstyr. Her lavede man en lille sender på langbølge med under 1 watt udgangseffekt. Den var placeret på sjælland og kunne spores rundt om i jylland. - Det kan man slet ikke opnå med defrekvenser vi bruger til vores trådløse netværk.
Den gang sendte man med bølgelængder på et pa hundrede meter, hvor man med trådløs netværk i dag, snakker m bølgelængder på få milimeter.
De lange bølger havde det nemmere ved at blive afbøjet, så de fulgte jordens krumning. De orte bølger er væsentlig mere stive i det, så de går altid den lige vej.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-11-10 14:41

Undskyld de mange slåfejl, men tasteturet reagere ikke altid på tastetryk, så der kan fremkomme mangel på bogstaver.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-11-10 22:53

Det er korrekt at din VVG2000 kun opererer på 2.4 GHz , den kører ikke N standard men derimod kun N Draft
N standard er 600 Mb/s eller mere korrekt 4 X 150 Mb/s
2 stk. 40 MHz kanaler på 2.4 GHz båndet og 2 stk. 40 MHz kanaler på 5 GHz båndet

Der findes meget udstyr derude der ikke overholder 802.11N så check lige din computer inden du hiver kalveskindet frem.

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 29-11-10 17:15

Tak for svaret severino.
hilsen Erik