/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
byg af træhus..
Fra : mi-to
Vist : 4242 gange
50 point
Dato : 25-11-10 18:49

Nogle der har erfaringer med byg af træhus især regeltræ skellettet er det nødvendigt og bruge trykimpræneret træ??

Kommentar
Fra : maand

Dato : 25-11-10 18:52

Nej det er det ikke. Du må faktisk helst ikke bruge trykimprægneret træ, da det er giftig.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 25-11-10 19:07

har læst på f.eks trelleborg træhuse hjemmeside at de bruger trykket træ til alt der er på den kolde side af dampspæren ?

Kommentar
Fra : maand

Dato : 25-11-10 19:12

Ja det er rigtig, hvis det er på den kolde side kan man anvende trykimp. træ, men du skal være sikker på at det er godkendt konstruktionstræ. Endvidere er det ikke nødvendig, at bruge trykimprægnerede reglar. Du skal jo gerne have en tæt vindspærre udenpå, og derfor burde de ikke blive fugt påvirket. Det eneste jeg vil anbefale som trykimp. er klemlister og en eventuel nåletræs beklædning. Husk at vindtæt beklædning ikke skal være vindgips!

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 25-11-10 19:12

eller kan man nøjes med bundremmen i trykket?? Der vil vel altid komme kondens i en mur med isolering eller hvordan er det lige det er

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 25-11-10 19:14

Vindspærre er vel bare vindpap eller det man kan få som minder om undertag

Kommentar
Fra : maand

Dato : 25-11-10 19:16

Under bundrem lægges murpap, og vindtæt beklædning føres forbi og fuges mod sokkel. Hvis denne løsning ikke vælges, kan man anvende en bundrem af trykimpræ. træ. Det eneste du skal være sikker på, er at imprægneringen ikke påvirker indeklimaet.

Kommentar
Fra : maand

Dato : 25-11-10 19:17

Jeps til vindpap, pånær hvis du bygger i 2 etager. Så siger brandkravene at det skal være en brandsikker beklædning som cembrit og ivarsson.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-11-10 19:19

de flete firmaer der laver træhuse, har en fin beskrivelse af opbygningen på deres hjemmeside. men husk, at det er satans vigtigt at isoleringen sidder stramt og tæt i hele konstruktionen og at dampspørren er helt tæt. og det er slet ikke så let som man skulle tro. selv de fleste tømrerfirmaer har problemer med det.
tømreren

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 25-11-10 19:19

Det bliver i 2 plan så går vindpap ikk eller hva

Kommentar
Fra : maand

Dato : 25-11-10 19:22

Er det 1½ plan eller 2 plan? Og ja dampspærren er meget vigtig i huset. Og fandens svær at holde tæt. Hvis det er 1½ plans er det ok med vindpap. Men hvis det er 2 fulde etager skal du bruge brandsikker beklædning. Også for din egen skyld.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 25-11-10 19:23

Har bygget murstenshus før så ved godt dampspærre ska fuges tæt.har set de har tegninger på deres hjemmeside så bare lige at trelleborg bruger trykket har jeg ikk hørt før

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 25-11-10 19:26

det bliver med 2 fulde plan

Kommentar
Fra : maand

Dato : 25-11-10 19:31

Så skal du bruge brandsikker vindspærre.

Kommentar
Fra : maand

Dato : 25-11-10 19:35

Jeg regner med du har krydslægter indvendig til rørføring? Både på lofter, gulv og vægge. Ellers er det et godt råd.

Kommentar
Fra : maand

Dato : 25-11-10 19:36

Desuden skal du være opmærksom på, at du ikke udfører dobbelt dampspærre i vådrum.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 25-11-10 19:41

gulve bliver beton og så ellers bare et alm bjælkelag til 1sal.. Dobbelt dampspærre må du lige forklare

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-11-10 21:49

I Sverige, hvor jeg kommer ganske meget, har de flere hundrede år gamle huse fra meget længe før der var trykimprægnering. Der er noget, der hedder konstruktiv træbeskyttelse.

Kommentar
Fra : maand

Dato : 26-11-10 11:58

Dobbelt dampspærre kan forekomme hvis du lægger dampspærre i konstruktionen, og derefter vælger en vådrumsløsning hvor der anvendes en membran. Hvis kondenseringen forekommer mellem de to membraner, kan de ikke fordampe og derved bliver din konstruktion fugtig og kan med tiden udvikle svamp, råd m.v. Så lav nogle fine løsninger på dampspærren, det er meget vigtig.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 26-11-10 12:30

Vådrums maling og gummi hud man bruger på gulvet og i brusenishe er det det du mener

Kommentar
Fra : maand

Dato : 27-11-10 12:32

Gummihud er en membran, men den anvender du vel kun i vådzoner. Så er der ikke rigtig noget problem. Der er flere vådrumsløsninger, hvor man indsætter en plastfolie bagved eks. kalciumsilikat plader. Men i dit tilfælde, er der ikke problemer.

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 50 point
Dato : 30-11-10 10:20

Hvis du vil undgå trykimprægneret træ, kan du vælge, at bruge dyrere og bedre træsorter der fra naturens side er konstrueret til at tåle fugt, vind og vejr,Velasorterede trælaster og specielle savværker, kan hjælpe dig videre. I Thy er der mindst 2, der kan hjælpe digvidere, og den ene er savværket på Oddesundvej, 7760 Hurup Thy

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 30-11-10 14:26

ja altså til skellettet , men har kun set det på trelleborgs hjemmeside som de eneste der bruger trykket træ til skellet

Godkendelse af svar
Fra : mi-to

Dato : 01-12-10 14:10

Tak for svaret A.C.Rosmon.