/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Anonyme IP-adresser
Fra : Oldboston
Vist : 1165 gange
200 point
Dato : 25-11-10 18:12

En ven af mig har en høj uddannelse og nogle ekstremt skarpe meninger indenfor erhverv, økonomi og finans. Han elsker at aflevere sine velskrevne og provokerende indlæg på forskellige blogge på internettet. Nogle gange har hans indlæg haft en ret stor effekt, f. eks. på den måde, at han har lagt nogle ret opsigtsvækkende ting frem, som en journalist efterfølgende har brugt i en stribe artikler, der virkelig rykker.
Min ven er pensioneret nu, han skriver som en forfatter, men han er upraktisk med hensyn til internet og de spilleregler, som faktisk gælder. Han har ovenikøbet et emner, som han gerne ville skrive om, men de er så kontroversielle, at han er bange for repressalier, hvis man kan spore ham. Hvis han kunne være sikker på anonymitet, ville han krænge sit hjerte ud!

Så har jeg en anden ven, en ung mand, der fortæller mig, at man kan skrive til blogge og meget andet under en anonym ip-adresse. Hovsa, tænker jeg, er det ikke lige det, min pensionist-ven har brug for at viode noget om.

Kan han faktisk anskaffe sig en anonym IP-adresse?
Er der virus-problemer?
Kan han skifte tilbage til sin normale IP-adresse, når han bare sender almindelige mails, eller skal han have den samme adresse hele tiden?
Findes der en betjeningsvejledning om, hvordan han kan gribe det an?

Altså 1) anskaffe en anonym IP-adresse, 2) skifte mellem den og den oprindelige IP-adresse, og 3) hvor sikkert er det, når det kommer til stykket?

Det er IKKE militære hemmeligheder, der skal lægges ud, ikke Wikileakia eller lignende, overhovedet ikke, han er en mand af den gamle skole, der stoler på Gud, Konge og Fædreland, men han har en viden på nogle kritiske områder, som han ikke har lyst til at tie stille med. Man kunne kalde ham en Whistleblower, der også er lidt bange for sit eget skind.

Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg kan foreslå ham (jeg er nemlig lige de 10 år yngre end ham, som gør, at han tror, at jeg ved alt om IT, hvilket bestemt ikke er tilfældet). Men jeg har så mange gode erfaringer (jeg kan vel næsten også tale om råd fra gode kandu-venner) , at jeg drister mig til at lægge spørgsmålene frem her.

Hvad vil I anbefale? Hvilke websites skal jeg gå ind på for at komme videre? Er der nogle moralske problemer, som min ven ikke må overse?

Jeg har sat pointstallet til 200, fordi jeg håber på seriøse svar fra nogle af jer rigtig dygtige kandu-folk, som f. eks. Norsted, refi. o.v.n., molokyle, granner, pallebhansen og 4 - 5 andre, hvis svar jeg har haft stor glæde af i 8 år som kandu-bruger.(Undskyld, der var vist et par navne, jeg glemte at nævne)

På forhånd tak, Oldboston

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-10 18:31

Citat
Jeg har sat pointstallet til 200, fordi jeg håber på seriøse svar

Det "seriøse" svar må være:

Tør man ikke stå ved det man siger, skal man tie stille...

"Falske" IP-adresser bruges primært af folk der VIL overtræde gældende lovgivning.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-11-10 18:49

Hvorfor ? ingen har adgang til hans oplysninger via IP adressen.
Kun politiet har den mulighed.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-11-10 18:53

Vatnisser er hvad det danske folk er.
Ingen tør sku sige sin mening.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 25-11-10 19:13

http://www.ip-adress.com/hide_my_ip/
kan bruges men
Jeg må stærkt advare dig imod at gøre noget ulovligt på Internettet det er nemt for en FBI, PET, osv at finde dig uanset hvad du har instalert eller bruger

du kan også bruge Proxy server (men trog faktis det program jeg linket til bruger proxy )

det skulle kun gemme dig eller din ven fra de fleste der prøver at spore personer fra inlæg der er postet på nette

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 25-11-10 19:15

(det er selfølig kun en trailer udgave på 3 dage men hvis du vel blive ved med at være skjult så skal du betale)

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 200 point
Dato : 25-11-10 19:29
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-11-10 19:47

Hej
Jeg vil også sige: Det har sin pris at "kæfte" op om kontroversielle ting. Misforstå mig ikke, ordet "kæfte" er bare det danske ord, som dækker bedre end "skrive".

Jeg undrer mig over hvorfor det skulle have noget med IP-adressen at gøre. Alle som har en dynamisk IP adresse henter en ny i en stor bunke fra Schweiz hver dag. Måske flere gange på en dag, hvis man logger af og på ofte.

Engang imellem er jeg uheldig og får en "betændt" IP-adresse, det vil sige en adresse, som er blokeret således at jeg ikke kan sende post så længe jeg har den adresse. Adressen er nemlig røget i et internationalt filter, fordi der tidligere har været afsendt spam og andet "ukrudt" via denne IP-adresse. Når jeg brokker mig til min udbyder (TDC) har jeg fået besked på at slukke PC'en i 5 kvarter - og derefter får jeg automatisk en ny IP-adresse, når jeg logger på. Det forholder sig anderledes med faste IP-adresser, som man betaler for.

Jeg tror det er sådan at kun du selv kender din IP-adresse. Måske din udbyder.

Så det er vist ikke på den måde han skal "anonymisere" sig.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-11-10 19:50

Hvorfor skriver han ikke det han vil have på internettet og gemmer det på en USB-nøgle. Så går han på biblioteket og bruger en maskine der, eller en netcafee. Så er det helt legalt at bruge en anden IP adresse. Så er han helt anonym og kan ikke spores.

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 25-11-10 21:15

man kan også bruge www.vcamo.com

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-11-10 21:40

tag et kig på denne her: http://www.torproject.org/

Det er en meget brugt og yderst effektiv metode til at undgå nysgerrige øjne.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 26-11-10 13:15

hvis det skal være rigtigt anonymt- er det vel ikke ´nok med en anonym Ip-adresse. Du skal vel også anskaffe dig en pc som:

Du aldrig har været i et område i nærheden af hvor det kan ses du har været

Du ikke kan have fået eller købt

ingen personlige ting på

... ellers kan det vel altid "spores" tilbage til ham/dig

Er det mig der er forkert på den? eller efterlader pc ikke en lille del af sig selv i en eller maskin kode?

mener jeg læste det engang inde på eksperten, da de havde et tema og hacking mv og måder til at undgå at blive hacket mv på.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-11-10 13:26

Det korte af det lange må være at "snydere" der ligefrem skal have en "opskrift", IKKE har en chance for at gøre noget UDEN det kan spores....

Anonym kan man sagtens være overfor "det almindelige" samfund - men IKKE overfor myndighederne hvis de VIL spore det - og da slet ikke hvis man ligefrem skal "søge" en opskrift

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-11-10 13:28

AL trafik på nettet bliver "overvåget"

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-11-10 20:51

Citat
Anonym kan man sagtens være overfor "det almindelige" samfund - men IKKE overfor myndighederne hvis de VIL spore det

REFI

hvis en person uploader sin 'mening' fra en af bibliotekets PC.er .. hvordan mener du så myndighederne kan 'spore' ham/hende,.. ?
(på 'mit' bibliotek kan jeg helt anonym bruge løs af samtlige PC,er, uden spørgsmål/ID)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-11-10 21:28

Og du tror ikke biblioteket er "overvåget"

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-11-10 14:06

Citat
Og du tror ikke biblioteket er "overvåget"

nu kan det jo være svært at være 100% sikker når det drejer sig om IT,

Men du mener altså at selvom jeg beskytter mine små fine fingerspidser,
med et par meget tynde gummihandsker,
og klæder mig ud i kvindetøj, bag mørke solbriller og elefant hue,
inden under dykkerdragten,

så kan KGB, Al-Qaeda,.. eller Googles hemmelige agenter alligevel ’gennemskue’
hvem der ”sidder bag skærmen”,…
måske mærke/føle ’trykket’ på tasterne, selvom jeg blot kopierer indholdet, ?

eller ved du mere præcis hvordan ”de” gør,………. ?

det er s.. godt nok interessant,....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-11-10 15:30

Nej jeg ved ikke præcist hvad de gør - så havde jeg været "James Bond".....

Men når man ser de "knalder" forbrydere der har opereret fra internet cafeer o.lign., så tiltror jeg dem ALT....

Teknologien efterlader spor overalt - men det skal trods alt være af en vis dimension før de gider sætte det store apparat ind

Meningen med spørgsmålet var vel at være anonym TOTALT - og det bliver man aldrig.

SAMTLIGE kandubrugere kunne jo også afsløres hvis man fandt det nødvændigt

Men sålænge det er "profiler" man kalder "dumme svin" eller andet godt, er det jo svært at bevise det personlige

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-11-10 18:19

Tak for jeres svar indtil nu. Min ven kunne ikke drømme om at gå over for rødt lys eller køre uden cykellygte, og han har ingen tanker om at overtræde copyright-regler eller lave andre ulovligheder. Men han har en stor viden om ting, som kan virke provokerende på hans chefer og i hele den branche, han arbejder i. Den viden - mener han - fortjener at komme ud til en større kreds. Jeg vil nærmest kalde ham en slags whistle-blower, hvis han ellers tør. Problemet er, at han er bange for repressalier.

Selvfølgelig har noglæe af jer ret i, at man skal kunne stå frem med navn og adresse og lægge sine oplysninger frygtløst frem. Ja, sådan burde det være. Men er det virkeligheden i dagens Danmark? Eller er repressalier og sanktioner en kendsgerning, hvor nogen stikker næsen for langt frem?

Det er derfor, spørgsmålet om IP-adresse er dukket op. Men måske har både han og jeg misforstået IP-adressens funktion, for vi tror vist nærmest, at den er4 en slags afsenderadresse, så man (hans chefer? offentlige myndigheder`? kolleger?) kan se, fra hvilken PC hans debatindlæg kommer? Er det forkert?

Er det i virkeligheden nok til at sikre ham diskretion, at han gemmer sig bag en opdigtet navn og adresse? Hvis han nu i en blog eller et læserbrev på nettet afslørede f. eks., at en borgmester havde modtaget bestikkelse i stort omfang, kunne kommunens IT-teknikere så finde ud af, hvem han er? (Eksemplet er kun et tænkt eksempel for at illustrere).
Håber på at blive lidt mere oplyst, for jeg skal snakke med ham på onsdag..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-11-10 18:40

Citat
kunne kommunens IT-teknikere så finde ud af, hvem han er?

Så skal de dæleme være dygtige.... Eller anmelde det til politiet - de KAN

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-11-10 18:43

En hacker kunne nemt finde ud af hvemhan er ud fra hans IP adresse, hvis han har en fast IP. Har hen en skiftende IP adresse så er det ikke så nemt. Men kan han ikke gå på IT cafe eller biblioteket og skrive der og så holde øje med det fra sin egen computer. Så er han på den sikre side.

Problemet er måske at en avis vil være interesseret i en oplysning fra ham og de vil gøre meget for at finde ham. Hvis det han offentliggør er "sprænsfarlige" oplysninger.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-11-10 19:42

Måske skulle din ven gøre noget helt andet, ringe til Ekstrabladet og snakke med en journalist. Så kan han være anonym informant og så går de i føngsel for ikke at sige hvem det er. Så fik han oplysningerne ud. Og han bleiver ikke ramt af represalier.

For jeg ville selv frygte at blive ramt af represalier.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-11-10 04:20

Citat
Problemet er, at han er bange for repressalier.

ja,.. det er da fuldt ud forståeligt,.. desværre,
når man ser på 'forfølgelsen/truslerne' mod tegneren Kurt Westergård,
hvad er "ytringsfriheden" så værd,... hvem hjælper/beskytter dig hvis du udtrykker dig 'forkert'

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-11-10 16:15

Det er så forbandet sørgeligt at man går og er bange for represalier, sikke et samfund vi lever i, for frygten er reel. Men sørgeligt er det.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 18-12-10 11:40

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-12-10 12:08

Velbekomme