/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvor bliver ænderne af???
Fra : Tonganeseren
Vist : 828 gange
100 point
Dato : 24-11-10 18:37

Gennem de sidste 5 år er antallet af ænder faldet kraftigt - i hvert fald i Nordsjælland. Jeg har talt med andre jægere med revir i områrdet - og billedet er det samme. For 26 år siden vrimlede det med ænder - også krikænder, som ankom i enorme flokke. Mosehullerne er vedligeholdt - men alligevel bliver især krikkerne væk. Siden september har jeg højst set 30 ænder i luften. Jeg troppede op i forbindelse med en stormende kulig - og regnede med at krikkerne dukkede op - men der kom ingen. Kun en forkølet hejre lagde vejen forbi. Jeg har 7 mosehuller - hvoraf kun de 3 kan siges at være regulære, og de ligger med en afstand på mellem 400 og 1800 meter.
Hvordan ser det ud i Jeres landsdel?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-11-10 19:55

Skyde krikker....

Har Du en aftale med hesteejerne ???

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-11-10 20:20

ok, ok! Godt ord igen. "Krikker" er slang for krikænder. Og det er ikke ænder med hestehovede.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-11-10 20:36

Hejsa.
Citat
Hvordan ser det ud i Jeres landsdel?

Jaaaa hvordan ser det ud
Jeg kan da fortælle dig at hernede vrimler det med både ænder...krikker OG gæs.
Det er en fornøjelse at se og ikke mindst høre når de flyver ind over huset i kæmpe flokke.
Og hernede er på Falster.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 24-11-10 20:51

Hej Tonga.
Her på Vestsjælland er der masser af gråænder, brunnakker (pibeænder) og krikænder - og der bliver toldet lystigt, kan jeg betro dig.
Mht. gæs - der er masser bramgæs. Mon ikke, der snart skulle bevilges lidt jagttid på fætter bram'sen.?
Grågæs ses der også store flokke af.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-11-10 21:05

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 24-11-10 21:23

Spar dine tårer, gamle dreng. Vinteren bliver lang og streng - og den er først lige begyndt.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 24-11-10 21:55

Hvad er det for bogstaver som kan flyve ?

Svar:

Det er N erne

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-11-10 22:34

Arhhhh - den var fin. Den havde jeg faktisk ikke hørt tidligere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-11-10 22:47

Citat
Arhhhh - den var fin. Den havde jeg faktisk ikke hørt tidligere

Det var en and

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 25-11-10 07:42

Hej Tonganeser.

Jeg har ikke bemærket færre ænder end tidligere år, så tror du ikke at du måske trænger til nye briller ?? Eller blot vente til din nye hund bliver lidt mere erfaren til at finde ud af hvad det hele drejer sig om ?? En god og erfaren hund er guld værd på andetræk - den ser og hører ænderne før jægeren, så i princippet kan du blot kigge på hunden - dén opdager når der sker noget spændende !!

Tab ikke modet - i morgen er der atter en dag, som en dansk konge engang sagde !! Lad være med at

Rigtig god dag til alle deltagere i denne tråd

Øjenvidnet4
MULTI-X
Kalkbrænderihavnen

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 25-11-10 07:56

Citat
Det var en and

Det var ikke en vildand

Tonganeser, hvis der ikke snart kommer nogle ænder må du have fat i en flok " gravænder ". Fat mod og om haglbøssen, de kommer her i weekenden, sammen med 500 mm sne

Lad nu være med at opføre dig som en " pibeand "

Mvbh
BW

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-10 10:00

Smut en tur til hovedøen, hvor der er masser af ænder..................Sjællænder.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-11-10 10:23

Som lystfisker er jeg flere gange blevet tilbudt fri adgang til div. mosehuller for at bortfiske Gedder.

Kunne det tænkes at ænderne holder sig væk pga. disse rovfisk? De er jo kendt for at snuppe ællingerne. Sågar en fuldvoksen gråand på 3400 g. er fundet i maven på en af disse 'ferskvands-krokodiller'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-11-10 10:29

Ps. Der kan indhentes særlig tilladelse til at bortfiske Gedde ved den ellers forbudte, men meget effektive metode:

Elektrofiskeri.

Nogle fiskevande på Fyn har fået en sådan tilladelse i 'anden' forbindelse

http://www.fyns-laksefisk.dk/fileadmin/dokumenter/PDF-filer/Elfiskeri_2007/elfisketilladelse.2007.pdf

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-11-10 11:10

At bortfiske gedder er en meget dårlig ide, skidtfisk såsom skaller vil så formere sig hurtigt og "mose" en sø hurtigere til.

Selvklart er ællinger en lækkerbidsken for gedder, men den fisk skal altså heller ikke have 3 måltider om dagen + natmad.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-11-10 11:20

Hej Øjenvidnet

Jeg bruger læsebriller. Alt udover 2 meter ser jeg knivskarpt. Hunden er ny, men alt hvad der rører sig i luften, reagerer den på. Den gamle var fantastsik til at spore ænder i luften, og det er rigtigt, at man bare kan forlade sig på hundens sanser.
Men der er altså ingen ænder, og de store flokke af gæss slår ned på bakketoppene med frit udsyn på min. 400 meter hele vejen rundt , så jeg ikke har en kinamands chance for at skaffe julegæs eller ditto ænder til den tilstundende højtid. Jeg er altså alvorligt på skideren.

Der er gedder i to af mosehullerne - som er forbundet til en å. Da jeg fik en henvendelse fra et par lystfiskere, fik de lov til at bortfiske alle de fisk, de kunne få krogen i. Der var faktisk mange rigtig store gedder, og det kan måske være en af årsagerne.

Nu har jeg Arresø i nærheden, og det er en andemagnet, og måske har ænderne lagt vanerne om.

Så det er ikke pga. gammelmandssyn eller hundens manglende evner, at jeg magler ænder og gæs på tasken. Der bare nul og nada ænder i området. Naboen er også deprimeret. Men jeg har ikke opgivet håbet.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 25-11-10 14:45

Hej Tonganeser.

Jeg tror sgu' du skal have krisehjælp - det er jo efterhånden blevet moderne i vort sødsuppesamfund !!!

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-11-10 16:42

Jamen... så husk da for pokker at FODRE ænderne ..især hér i vintersæson'en.

http://www.e-pages.dk/dyrenesbeskyttelse/18/10

Valset byg sku' vist vær' et ok. vinterfoder for de fjerede venner.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 25-11-10 17:03

På med læsebrillerne og til andspil, du er ved at nå alderen. Eller er det

Mvbh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-11-10 18:39

Ja, den er god med Jer. Jeg var oppe på reviret i dag. Ingen ænder overhovedet - og ingen skud i horisonten. Tidligere begyndte de ude ved Arreså, hvorefter ænderne ankom cirka 15 minutter senere. Sådan er det ikke mere.
Andespil - tjae, hvorfor ikke, hvis man kan hitte et sted, hvor der ikke udelukkende spilles om penge. Det er man jo begyndt på i Jylland.
Næh! Der er squ nok ikke andet at gøre, end at gå den tunge vej til slagteren.

Men harer var der masser af, og det lykkede for mig at gå fra gården til andehullerne - uden at hunden prellede, og den var ikke koblet. Jeg talte 14 harer.
Jeg lod hunden søge i kanten af sivene - og havde forventet en fasan, men ud strøg der en hare, der måtte ud på en rulletur. Og hvad siger I så? Hunden rørte sig den ondelynemig ikke ud af stedet, før kommandoen til apport blev afgivet. At kræet så ikke gad løfte haren, er så en anden sag. Den fik fat i halsen på haren og kom slæbende med den. "Hareslæb" En münsterländer er altså ikke skabt til at slæbe rundt på store harer eller ræve. Den slags overlader man til større hunde som retrievere og rubankere.
Man kan ikke få det hele, men til gengæld har jeg en af de kønneste jagthunde overhovedet. Samtidig er den fantastisk til at støde fasaner op.
På vej tilbage strøg der en rå forbi os - bagfra. Den var så fokuseret på hunden, at den ikke ænsede mig. Den var kun cirka 10 meter væk, og jeg kunne sagtens have nedlagt den, men med udsigt til at skulle vade gennem høj sne med et rådyr og en hare - når jeg samtidig humper rundt med en skadet achillessene) fik mig på andre tanker.
Alle tiders dag. Jeg er meget tilfreds med min hund.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-11-10 18:43

Hej Øjenvidnet4

Krisehjælp? Forestil dig, at jeg sidder overfor en kvindelig "krisehjælper" med hang til biodynamisk vegetarisk føde - og flasher mit problem?? Så skal hun squ have krisehjælp.

Mvh.
Tonganeseren
Har en dygtig jagthund . .
og det er en Münsterländer.

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 100 point
Dato : 26-11-10 08:26

Hej Tonganeser.

Det bliver én af de bedste dage i år for dig - ikke alene til udsigten af en kvindelig "krisehjælper" med hang til biodynamisk vegetarisk føde - det burde ikke kunne gå galt ????

Men at du samtidig roser din hund er skam yderst positivt - og så kommer dagens trettender: Din kærlighedserklæring til den race en anden kendt og agtet hundemand og jæger, foredragsholder og forfatter m.m.m. har !! Tror du ikke der ligger en fremtid for dig som organisatorisk organisator i Dansk Münskerländer Klub ? Jeg er sikker på, at du vil få et helt fantastisk skudsmål og mange roser fra denne "jæger", som mener at der er vildt nok !!!

Øjenvidnet4
MULTI-X
I en rundkørsel i Jylland

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-11-10 08:43

He, he!! Den var god.
Næh, hvis jeg var ung igen, så ville jeg nok igen foretrække en Ruhår. Men nu er jeg snart nået til skelsår og alder - som de siger det i Jylland, og så skal jeg have noget, jeg kan håndtere.

Tilknytning til Münsterländerklubben - Vorherre bevare os!! Jeg vil ikke være medlem af noget som tæller den største idiot på denne klode - nemlig Overmontrice og bøsseholder Bent Ballegaard Knudsen i Løsning. Forstår stadig ikke, hvorfor idioten ikke er blevet ekskluderet.

Har forresten hørt noget om at Bajutten figurerer på en kontaktside med hungrende midaldrende mænd som målgruppe.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 26-11-10 12:55

Hej Tonganeser.

"Har forresten hørt noget om at Bajutten figurerer på en kontaktside med hungrende midaldrende mænd som målgruppe."

Ja man kan forstille sig meget fra den kant - mon han er så dum at lade sig fotografere med korset og nyloner, samt skæg ?? Og ved siden af en anden "skøn-jomfru" som på udenlandsk hedder Hae ??

Man kan kun sige det som en anden kendt person engang sagde: "Det er fuldbragt"

Øjenvidnet4
MULTI-X
Øm Kloster (ikke langt fra en verdenskendt forfatters jagtfarm?)

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-11-10 12:10

Tak for svaret Øjenvidnet4.

For Satan da hvor er det koldt. Vi har en fugl i huset - altså en rørskade under gulvet i gæstetoilettet. Fyret blev slukket fredag middag - og nu breder polarklimaet sig.

Mvh.
Tonganeseren
Multi-X Gruppen

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 27-11-10 15:21

Hej Tonganeser.

Mange tak for point.

Jeg håber du har en rørskade-forsikring der kan betale gildet - naturligvis er det værst med kulden her og nu, men mon ikke du finder en god måde at få varmen på ??

Rigtig god week-end.

Øjenvidnet4
MULTI-X
Syd for hovedvej 15

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-10 15:33

..og jeg har ydmygst været i Køge Bugt ..igår; sikke en sejltur ..sku' jeg hilse.at sige !
..som sædvanligt := NULTUR ..som ik' er ensbetydende med NEDTUR.
Det var skam en skøn dag ...og rigtig dejligt KOLDT !!!
Ps. Der var nu ingen ænder
</MOLOKYLE>