/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vaskemaskine vasker/centrifugerer ikke
Fra : merced
Vist : 5418 gange
100 point
Dato : 23-11-10 21:02

Miele W723 vaskemaskine har en fejl, men jeg kan ikke finde ud af hvad det er. Den har svært ved at komme i gang med at køre rundt, hvis den er helt fyldt op og den centrifugerer ikke, men kører bare rundt i langsomt tempo. Vand/el-tilslutning og tøjmængde er ok. Hvad er fejlen?
Venlig hilsen merced

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 23-11-10 21:15

Har du tjekket filtret....

Kommentar
Fra : merced

Dato : 23-11-10 21:36

Ja, trevlfilter er ok.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 23-11-10 21:41

Hej merced

Som TanteAnne anfører.. - kontroller at maskinen tømmes for vand ( kontroller flter/trevlesi )
Hvis dette er ok, er fejlen følgende:

Maskinens motorkul er opslidte - og skal udskiftes..

Maskinen kan godt lave vaske-bevægelser ( altså køre langsomt rundt ) men ingen centrifugering.

Direkte link til motorkul: http://www.hvidevaredele.dk/shop/search-1.html?keyword=Miele+w+723+kul

OBS: Kontroller motortype i forhold til anviste link - da denne maskine er produceret med to forskellige motor-typer.. !

Tilgang til maskinens motorkul sker gennem fronten på denne Miele-model
Frontlågen er hængslet i højre side, så den kan åbnes som en skabslåge..

Du løsner blot de 3 stk. 10 mm. bolte rundt langs lugekanten - fjerner sæbeskuffen ( tryk på den røde knap inderst i sæbeskuffen - fjerner 2 stk. skruer i front ved sæbeskuffen ) og åbner "lågen" - lettere kan det ikke blive !

Altså kan maskinen repareres UDEN at den skal flyttes / rykkes - hvilket er en kæmpe fordel, da den jo vejer omkring 120 Kg.

VIGTIGT - HUSK at afbryde din maskine fra el-nettet INDEN du påbegynder din fejlfinding / reparation !

Motorkullene finder du ( 2 stk. ) på bagenden af motoren.. ( altså den del af motoren der vender ud mod maskinens front..) - Udskiftes UDEN at afmontere motoren !

Held med projektet !

Mvh. Ole Futtrup Brink
www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : merced

Dato : 23-11-10 22:25

vaskemaskiens motorkul er skiftet, det var for øvrigt også min første mistanke. Vaskemaskinen må da ha' en eller anden form for kondensator-start, fejlen kan måske være sådan et sted, i såfald hvor sidder kondensatoren?

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 100 point
Dato : 23-11-10 22:45

Hej merced

OK ! ( at kul allerede var udskiftet, glemte du jo så at oplyse ! )

Der er INGEN start-kondensator i en vaskemaskine med kul-motor !!! - det er de gamle maskiner UDEN kul-motor du tænker på her.. - eneste kondensator du finder i din maskine er en støjkondensator imod radio-støj.. - og den har under ingen omstændigheder indvirkning på dette problem..

Hvor længe er det siden at motorkul er udskiftet ? ( Har maskinen fungeret OK siden ? )

Næste skridt:
Maskinen undersøges for evt. fejl/brændmærker på komutator/stator ( der hvor motorkul har kontakt.. - hvis nogle af disse er brændte/"blå-lige" er der tale om en defekt motor..

Kontroller om motorens taktgiver ( Tacho-generator ) sidder korrekt mont. ( fastmont. ? ) og ikke har defekte / knækkede ledninger.. - bagerst på motoren..

Kontroller at maskinen vindkedel / trykkammer ikke er tilstoppet - og således står og "fortæller" elektronikken at maskinen ikke er tømt for vand .. ( = manglende centrifugering )

Jeg husker ikke 100% omkring W723.. - men er der en knap på panelet der hedder "Ingen centrifugering" ? ( Kontroller at denne ikke ved en fejl er blevet påvirket.. )

Er maskinen OK til at tømme vand ud ? - og gør det forholdsvis hurtigt ?

Lad os høre hvad du kommer frem til.. ?

Mvh. Ole Futtrup Brink
www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-11-10 00:44

Ingen kommentarer :) jeg bøjer mig i støvet for Ole Futtrup Brink

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-11-10 12:56

Det kunne også være noget så simpelt som en for slap rem , som glider på motorhjulet.
Skal spændes, formentlig ved at løsne og spænde motoren fast igen med stram rem.

Det kan også være en tosse som skiftede kul og pillede motoren ud, uden at spænde den ordentlig igen.

Kommentar
Fra : merced

Dato : 24-11-10 22:41

Jeg har nu været i vaskemaskinen, komutatoren har brændmærker. Så jeg kan se i øjene det bliver enten ny motor eller ny vaskemaskine.

Godkendelse af svar
Fra : merced

Dato : 26-11-10 20:58

Tak for svaret www.hvidevaredele.dk.
Det er rart der er en som dig der ved noget om hvidevare og som kan hjælpe mig, der var ingen diagram i maskinen. Motoren ser ikke godt ud, vaskemaskinen er ca. 21 år gammel. Jeg syntes vaskemaskinen har gjort sin værneplig godt og den går altså på pension nu.
Venlig hilsen merced

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 26-11-10 21:44

Hej Merced

Velbekomme !
Beklager at tingene ikke munder ud i en omkostningsfri løsning.. - men som du selv anfører..
- 21 år er jo slet ikke så dårligt enda.. )

Du må på tilbudsjagt efter en ny Miele vasker !

Mvh. Ole Futtrup Brink
www.hvidevaredele.dk