/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Højspændingsmåling
Fra : anuarak
Vist : 1048 gange
200 point
Dato : 23-11-10 17:02

Det hører nok ikke direkte under elinstallationer, men jeg har en højspændingsenhed --15KVdc 15 micro amp. som jeg vil bruge i en opstilling for elektrostatisk sprøjtesystem.
Enheden skal sidde mellem en forstøvet væske og et difineret (elektrisk ledende) areal.
Det jeg savner en en måde at måle (visualisere) at der er højspænding på dysen.
Almindelig måleinstrument belaster enheden således der ikke fremkommer et felt.
Findes der en måde man kan f.eks koble en lysdiode på således man kan se at der er spænding på enheden? Eller kan man bygge noget på det almindelige måleinstrument således man kan se spændingen uden at belaste enheden?

Accepteret svar
Fra : grow

Modtaget 210 point
Dato : 23-11-10 17:26
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-11-10 17:27

Der findes flere forskellige måder at lave det lille trick på.

Her er en meget simpel, som jeg næsten er sikker på virker.
Tag en glimlampe, sæt den ene tråd på en metaldel, hvor de 15kv er og lad den anden "stritte" ud i luften (skal ikke forbindes til noget)

En glimlampe vil lyse, når den kommer i nærheden af højspændning, selv om den ikke er forbundet til andet. Samtidig bruger den en usædvanlig lille strøm.
En polsøger til at teste om der er højspændning på en installation, virker på samme måde, den holdes bare på en lang isoleret stang.

Men der findes jo selvfølgelig også andre måder, denne er bare så dejlig simpel.

MVH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-11-10 19:28

Der skal strøm gennem en glimlampe før den lyser. Hvis du totalt har 15 mikroA tager den nol også for megen strøm. Brug et elektrometer. Hiusk god isolering og ingen spidser i luft undtagen i selve sprøjten. Eller taber du strøm ved corona.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-11-10 07:19

Er der ikke noget med at man i fysiktimerne kunne få håret til at rejse sig med en "elektricitermaskine" ?
Lav en "skammel" der rigtig godt elektrisk isoleret fra "jord" Udvælg en lærling med nyvasket hår der ikke er tilført alverdens gele og andet.
Hånden på det elektrisk ledende areal. og håret skulle rejse sig når du sætter power på.
Selvfølgelig kan forbruget til hårrejsning være så højt at de 15 microamp reduseres eller kortsluttes.

Lærling må ikke træde ned fra skamlen før der er slukket for power så bliver forbruget af lærlinge for højt

Godkendelse af svar
Fra : anuarak

Dato : 24-11-10 16:33

Tak for svaret grow.

Undskyld det sene svar - har haft problemer med net.
jeg prøver at købe sådan en hegnstester og ser om det kan bruges.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 24-11-10 19:12

Tak for point anuarak. Jeg tror den virker hvis du sætter den anden ende på stel.
grow