/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvorfor ikke læse HD'en....?
Fra : larsbjoern
Vist : 640 gange
100 point
Dato : 22-11-10 21:54

Hej
Min PC er i udu! Jeg kan ikke starte den, vender hele tiden tilbage til billedet med "start normal", Start i fejlsikret" o.s.v.
Jeg har taget HD'en ud - sat den i en kasette - for at tømme den for vigtige filer, men:
Den er opdelt i 3 partioner, én Recover, én Backup og hovedpartionen.
Når jeg tilkobler HD'en til en anden PC, kan jeg kun se størrelse og forbrug samt åbne Recover og Backup partionen, men ikke den vigtigste! Her får jeg at vide at jeg skal formatere den for at bruge den.
Hvordan får jeg fat på de filer der ligger her ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-11-10 22:05

Prøv at hente RECUVA, her kandu i første omgang, nøjes med at se på den genstridige partion, om der er noget at hente. Det vil sikkert vise sig, at denne partion er gået over i RAW format.
http://recuva.brothersoft.com/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-11-10 22:12

Kender du lidt til Linux? Måske kan en live CD åbne dit drev, kun måske jeg har ikke oplevet et problem som det du beskiver.
For ikke så længe siden havde jeg et drev som heller ikke kunne åbnes og jeg fik forslag om at formatere det, efter at have formateret kunne Recuva gendanne alle filer, der kom også filer frem som for længst var slettet:
http://www.piriform.com/recuva
Du skal vælge samme filformat som det drevet oprindelig var formateret til, sandsynligvis ntfs og du skal vælge Hurtig formatering for at det måske kan lykkes,
jeg brugte en Ubuntu live CD og formaterings værktøjet Gparted til min filredning

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 22-11-10 23:14

Hej begge
Jeg er lidt bange for at trykke på formater-knappen, her i første omgang.
Jeg har brugt dybdescanning af partionen og den fandt jo mange filer. Skal jeg lade programmet gendanne dem alle ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-11-10 23:18

Citat
Skal jeg lade programmet gendanne dem alle ?
det er der kun dig som kan tage stilling til, men ja for at være sikker på at få de filer du vil redde, så vil jeg foreslå dig at gendanne alle filer, du kan jo bare slette overflødige senere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-11-10 23:46

Når du har den ovre i en anden computer er det ikke sikkert du kan læse C: drevet.

Som også ovn siger - Det kan en ubuntu liveCD måske.

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 23-11-10 17:35

Hej igen
Nu har jeg kopieret flg. til et eksternt drev:
1) Alt indhold på på Backup-partionen 2) Indholdet på Recover-partionen. Hovedpartionen, C-drevet, som (når jeg prøver at åbne - vil formatteres) har jeg gendannet og resultatet (ca. 45000 mere eller mindre mærkelige filer) også gemt på et eksternt drev!
Mit hovedformål er først og fremmest at få fat i nogle filer som lå på C-drevet. Når/hvis det lykkes kunne jeg selvfølgelig godt tænke mig at få den genskabt tilbage til fabindstill. (MEDION). Skal jeg formattere C-pationen og kopiere det genskabte tilbage hertil eller hva' ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-11-10 19:39

Du skal bruge den CD som hedder Applications & Support Disc når du vil genskabe computeren som den var allerførste gang du startede den, CDen skal bruge filer på Recovery partionen for at genskabe commputeren så den partion må du endelig ikke ændre på.
Følgende er min personlige mening: Jeg tror ikke Recuva kan genskabe filer fra dit C drev før den er formateret til det filformat som den var oprindelig, sandsynligvis ntfs,
jeg kunne ikke bruge Recuva før jeg formaterede den partion som jeg nævnte i mit første indlæg, der er altid en risiko for at et eller andet går galt så hvis det uvurderlige filer du har, så op med pengepungen og gå til en ekspert i data redning.
Engang havde GiveAwayOftheDay et program som kan redde menge flere filer end Recuva kan, det er et betalings program og hedder Icare Data Recovery, programmet fandt mange flere filer end Recuva gjorde og den skulle kunne finde filerne uden at du behøver at formatere først, det ser ud som du kan hente programmet og prøve om det er noget for dig:
http://www.icare-recovery.com/

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 23-11-10 19:44

Jeg tror ikke at det er nødvendig at formatere C drevet før du kører Applications & Support Disc. Når du har kørt Applications & Support Disc så er filerne på C drevet overskrevet så eventuel data redning skal være før du genskaber computeren
Citat
kopiere det genskabte tilbage hertil eller hva' ?
du skal finde de filer du vil gemme blandt alle de mærkelige filer som recovery programmet har fundet, dem kan du så flytte eller kopiere tilbage på dit C drev når du er blevet kørende igen, ikke før

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-10 20:57

Du skal da ikke formatere C: før du har hevet filerne ud.

Du skal heller ikke lægge noget på C: før du har reddet de filer dus skal bruge.

HAR DU PRØVET at kigge på C: med en ubuntu live CD

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 28-11-10 18:36

Så fik jeg fundet Applications & Support Disc'en og har fået den bragt tilbage til fabriksindstillinger! Med en ordentlig gang opdatering og løsning af lidt problemer med virusprogram m.m. kører det nu !
De ca. 50.000 filer jeg fik genskab skal jeg nu til at gennemgå. Desværre tror jeg ikke jeg kan bruge ret mange af dem. Jeg kan i hvert fald ikke finde den som jeg var mest interesseret i (én FileMaker Pro databasefil)
Men tak for hjælpen, PC'en kører igen, og jeg beholder den og vil også fortsat bruge den til visse opgaver, men jeg stoler ikke helt på den mere! - den var meget tæt på at ryge på genbrugspladsen!

Men det er blevet tid til en ny ! Jeg agter at vende tilbage til min gamle lidenskab: Apple Macintosh!
Så i næste uge står der 21,5" Imac I5 på programmet.

Jeg må vælge, og mine point tildeles o.v.n.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-11-10 19:11

Godkendelse af svar
Fra : larsbjoern

Dato : 29-11-10 18:00

Tak for hjælpen o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-12-10 18:56

Selv tak - godt du blev "kørende" igen, Mac ligner Linux lidt så det er sikkert et godt valg