/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
brænding af plastik
Fra : biksemad
Vist : 3368 gange
120 point
Dato : 22-11-10 19:03

Hej jeg har en kammerat ,som arbejder et sted , hvor de pakker dele ind i plastik, og derefter brændes det sammen med en pistol (altså en slags gasbrænder) nu er spørgsmålet så er det giftigt altså brændt plastic ?

Der er ca 15 brændinger om dagen

Eller hvad med den gasbrænder man står med den stjæler vel ilten omkring en og der er jo også os fra plastic og gas brænder ?

Men hvor sunhedsskadeligt er det mon ?

Jeg tænker på om det kan skade lungerne på lægere sigt, om det er værre end og ryge?

Jeg håber der er nogen der ved noget om det ?

mvh Biks

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-11-10 19:15

Jeg ville melde det til politiet

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-11-10 19:17

- hm... der er jo forskel på plastik
Når plastik afbrændes dannes der ved nogle plastiktyper giftige gasser og drivhusgasser. Ved de mindst skadelige plastiktyper dannes der kun CO2 og vanddamp. Men da langt det meste plastik er lavet af råolie, som er et fossilt brændstof, belaster denne afbrænding miljøet på nøjagtig samme måde som al anden afbrænding af fossilt brændstof.
Genanvendt plastik sparer miljøet for store belastninger.

Til at blive klogere af:
http://www.rentskrald.dk/miljoeffekt.htm#plastik

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-11-10 19:20

Faren afgøres vel først og fremmest af hvilken plasttype der er tale om?

Dernæst om der er udsugning i forbindelse med arbejdspladsen?

Og udføres sammenføjnings- eller krympemetoden efter leverandørens anvisninger?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-11-10 19:22

Iøvrigt er det nok en elektrisk varmepistol der benyttes (elektrisk opvarmning af luftstrømmen)

Kommentar
Fra : biksemad

Dato : 22-11-10 19:52

Ja jeg ved ikke ,hvad plasttype det er , men det er en pistol der er tilsluttet til en gasflaske, og der er ingen udsugning i forbindelse med smeltningen af plastikken, hvad hvis det er det mindst skadelige plastik, skulle der så ikke være udsugning?

Er der mon nogen kosekvens hvis det er den mindst skadelige plastik ?

Hvad med gasflaske pistolen og os ?

mvh Biks

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-11-10 20:02

Så på et tidspunkt på Discovery, hvor de producerede Glasfiber både (rimelig store luksus, speedbåde) De blev alle sammen pakket ind i krympeplastic.

De blev krympet med en gasbrænder. Plasticet bliver ikke brændt, de må kun blive varmet så det krymper.

Man gør det samme med utrolig mange produkter, så som is-lagkager og pizza’er samt en masse andre produkter.

Tror ikke at plastic udgør en fare (det eneste jeg har det i, er at plastic' et IKKE bliver forbrændt), men krympes der med gas vil man fjerne ilt opbygge kuldioxid, men kan klares med en åben dør eller udluftning.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-11-10 20:09

På denne side kan du læse lidt om varmebehandling af plast og giftige stoffer:

http://www.grafiskbar.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/plastforarbejding.pdf

Kommentar
Fra : biksemad

Dato : 22-11-10 20:33

Det kunne jo også være at han kunne stå med en slags maske ?

Han er lidt nervøs for om han kan skade sit helbred her ?, for det er der jo ikke noget job der er det værd.

Han kunne måske også snakke med arbejdstilsynet ?

mvh Biks

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-11-10 21:00

Tja... arbejdstilsynet kan man altid kontakte.

Under alle omstændigheder så skal der være værnemidler til rådighed såfremt materialerne under bearbejdning/forarbejdning afgiver sundhedsskadelige stoffer.

Højeste prioritet er dog at fjerne faren helt.

Dette er lov:
http://at.dk/REGLER/Bekendtgorelser/A/Arbejdets-udforelse-559.aspx?sc_lang=da

Og det er dette også: (arbejdsmiljøloven, her link til kapitel 8)
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=133159#K8

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 22-11-10 23:22

Har i prøvet at pakke tingene ind i gips i setdet for at bruge plastic? Det er helt ufarligt, og vil være mindst ligeså godt.

Kommentar
Fra : biksemad

Dato : 23-11-10 06:20

gips ,hvordan skulle du lige arbejde med det ?

mvh Biks

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 23-11-10 14:36

Biks, Flash er vores gipse-ekspert, så slå ørerne ud...

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 23-11-10 16:37

Citat
Kommentar
Fra : biksemad

Dato : 23-11-10 06:20

--------------------------------------------------------------------------------
gips ,hvordan skulle du lige arbejde med det ?

mvh Biks

Det er meget enkelt. I stedet for at pakke tingene ind i plastik, skal man bare putte noget gips udenpå. Gips er et meget holdbart og vejrbestandigt materiale, som sagtens vil kunne gøre det ud for plastik.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-11-10 16:48

Hvis der er mere end 10 ansatte i den virksomhed hvor din ven arbejder, så skal der også være udnævnt en sikkerhedsrepræsentant. Og sådan en skulle meget gerne kunne svare på de spørgsmål du stiller her.
OM det er farligt er jo helt afhængigt af ting, som vi ikke kender til, så hvis din ven er utryg så er det bedst at snakke med sikkerhedsrepræsentanten, --eller hvis det er en mindre virksomhed, så er det chefen eller nærmeste overordnede, man skal tale med.
DE kan fortælle ham, hvor han kan finde et sikkerhedsdatablad eller en leverandørbrugsanvisning, som fortæller hvad netop deres type plastic indeholder og hvordan den skal behandles.

Men hvis det er folie, der er beregnet til det, som de bruger den til, så ville jeg ikke være så bekymret. For der er ingen mening i at bruge kraftigt forurenende og giftig plastic når der for længst er udvilket ugiftige erstatninger.

Har din ven nogen helbredsproblemer, som hovedpine eller uforklarlig udslet, svimmelhed eller andet, som måske er årsagen til dit spørgsmål?

Kommentar
Fra : biksemad

Dato : 23-11-10 18:39

Han havde spurgt om det og han sagde bare det ikke var farligt, han vidste ikke, hvad plastik det var ,han havde så spurgt om en maske, men de vidste ikke hvad filtre der skulle i for og beskytte mod smeltning/brænding af plastic og røg er der nogen der ved det ?

Han sagde så at der var ingen der brugte maske, men det bliver det jo ikke bedre af

Han siger at det lugter ikke godt , og det irretere luftvejene, men hvilket filter ?

Mvh Biks

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-11-10 20:26

du har nok misforstået det lidt. plasticen brænder ikke ved den proces. det bliver bare krympet. og det der er mest giftig ved den proces, er nok affaldsstofferne fra gasafbrændingen. det er en meget normal måde at pakke store emner ind på. jeg har selv arbejdet på en fabrik hvor vi fremstillede boligmoduler på 4x12 meter, og de blev pakket ind i plastic som så blev krympet så det sad helt stramt til kassen. det sker selvfølgelig at plasticen brænder, men det er kun når det får for meget varme. så lapper man det bare ved at varme et ekstra stykke fast over hullet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-11-10 21:20

Næsten alt hvad der bliver udsat for den varme vil lugte.
Desuden køler plasten lynhurtigt af igen og kan derfor ikke nå at afgive dampe.

Kommentar
Fra : biksemad

Dato : 23-11-10 21:24

Hvad kunne så beskytte mod affaldsstoffer , fra gasbrænderen ,en halvmaske med hviket filter ?

Eller hvor kan man henvende sig, hvor de er eksperter i det ?

mvh Biks

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 120 point
Dato : 24-11-10 14:35

HVEM har han spurgt???

Der MÅ altså være nogen i virksomheden, der ved hvad det er for en slags plastic. F.eks. indkøbsafdelingen! Spørg på kontoret hvad plastic'en hedder og hvem der leverer den.

Der findes det, der hedder en "Leverandørbrugsanvisning"!

Hvis der ikke er nogen, der gider svare på hans spørgsmål, så kan han jo undersøge den emballage, som plastic'en bliver leveret i. DER må stå, hvem der leverer det, og et varenummer og -navn.

Og så kan han i første omgang google på leverandøren.

Det kan være nok til at han bliver beroliget.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 25-11-10 15:37

Jeg tror nu også biksemad's ven kan tage det rimeligt roligt.

Selvfølgelig sker der forsyndelser i forhold til arbejdsmiljølovgivningen hver eneste dag i Danmark.

Men generelt er det min opfattelse at arbejdsgiverne gode til at passe på arbejdstagerne.

Så en ansvarlig arbejdsleder fremtryller hurtigt de rigtige svar på alle spørgsmålene.

Og ellers så er der, som Birgitta nævner, muligheden for at gå til sikkerhedsrepræsentanten.

Under alle omstændigheder skal der også foreligge den lovpligtige arbejdspladsvurdering for arbejdsfunktionen.

Godkendelse af svar
Fra : biksemad

Dato : 30-11-10 20:39

Tak for svaret Birgitta.