/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
2 spørgsmål
Fra : k_m_s
Vist : 751 gange
200 point
Dato : 21-11-10 21:07

God aften

Kan man godt have en html fil hvor man også sætter noget PHP kode ind og det virker?

Filen skal så hede .php i stedet for .htm ikke?

Validatoren hos W3C kan så ikke checke koden når filen heder .php, findes der en der kan?

Ja, undskyld det var 3 spørgsmål

Go aften

Kim

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 210 point
Dato : 21-11-10 21:43

Filen skal hedde .php, men det kan sagtens være html kode, hvori du inkluderer php kode.

http://validator.w3.org/ kan godt validere hjemmesider lavet i php. Den ser kun den html kode der bliver genereret af php koden, og kan således ikke vide om det er php der har lavet koden eller det er noget du har skrevet direkte i html. På samme måde virker det med almindelige browsere, de ser ikke at koden er generet af php. Man siger derfor også at php er et serverside sprog, det bliver overstat af serveren og klienten kan ikke se forskel.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 22-11-10 11:10

Hej BertelBrander

Skal filen så omdøbes til .htm før man checker den for validatoren kommer ud med fejl hvis filen heder .php

Kim

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 22-11-10 20:23

Nej, du skal ikke omdøbe filen til htm inden du checker. Men du kan ikke uden videre tage en .php fil der ligger på din egen maskine og validere den, for der skal være "nogen" der oversætter til html.

Normalt arbejder jeg på filerne direkte på serveren, i et midlertidigt bibliotek, og lader valdatoren arbejde direkte på dem. Men det kræver næsten at ens editor kan arbejde med filer over ftp.

For at kunne se resultatet af det man laver på ens egen maskine skal man installere nogle værktøjer. I sin tid installerede jeg det hele på én gang og det fungerede fint. Jeg kan ikke huske hvad det hed, men det ser ud til at Virtigo laver noget af det samme:
http://vertrigo.sourceforge.net/

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 22-11-10 21:16

Nåå så validere du via url på validatoren ikke?

Jeg har downloadet easyphp, det skulle ikke være det bedste har jeg læst, men jeg kan finde ud af det

Jeg bruger php designer, så jeg må finde ud af om det kan arbejde via ftp.

Kim

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-11-10 22:07

Ja, jeg validerer via url. Jeg tror også det var easyphp jeg brugte. Jeg tror du skal finde en der ved mere om PHP end jeg.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-10 04:51

k_m_s -> Du skal ha' for øje, at PHP ..præcis som al anden CGI (..ASP, Perl, Ruby osv.) afvikles af internetserveren, som så generere et resultat i (X-)HTML evt. med såvel css som javascript. Resultatet kan dernæst fortolkes/vises af en internetbrowser som f.eks. Internet Explorer, Firefox, Safari, Opera osv.

PHP koden afvikles dermed af din host og ikke af din browser.

For at du kan afvikle ..og dermed validere PHP fra din lokale pc'er kræves det, at der er intalleret et internetserver program på din maskine. Serverprogrammet skal sættes op til det specifikke server-side sprog ..i dit tilfælde PHP. Du kan evt. installere Apache for at kunne afvikle PHP på din pc.

Læs her hvorledes:

http://www.akamarketing.com/setting-up-a-local-server.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-10 04:54

Ps. Man behøver nu ikke noget 'særligt' program for at programmere i PHP. Jeg benytter selv en alm. ASCII editor som f.eks. Notesblok (notepad.exe) som følger med Windows. Jeg benytter den iøvrigt også til al anden scripting: XHTML, XML, CSS, Javascript, JAVA osv.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 25-11-10 19:29

Tak for svaret BertelBrander.

Nu har jeg fanget den smarte ide

Jeg laver koden i PHP designer og afvikler den med easyPHP.

Også mange tak molokyle og fun2.

Ha en god aften

Kim

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-11-10 21:24

..i lige 'måsen' k_m_s
..og, som altid :: Happy Coding...!!!
</MOLOKYLE>