/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Forindstilling Danfoss termostat
Fra : kimreklame
Vist : 6577 gange
50 point
Dato : 21-11-10 15:01

Hejsa

Jeg har fået monteret et par Danfoss RA-N termostater med forindstilling som står i position N, jeg kan i en brochure se at det skulle være til et gulvareal på 25 - 30 m2 ?? nu er mine rum på ca - 10-15 i gennemsnit og der står at de så skal stilles til 2,5/3,5 ved 1/2" dim. er der nogen der kan fortælle hvad det med forindstilling betyder og om jeg skal stille mine termostater

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 21-11-10 15:55

http://dk.private.danfoss.com/PCMPDF/DK_Radiatortermostatbrochure.pdf

På side 3 i linket er der en forklaring.

Hvilken varmekilde har du og ved du om det er et to-strengs eller et-strengs anlæg du har?

Kommentar
Fra : kimreklame

Dato : 21-11-10 16:07

Det er et 2 strengs anlæg vi har, vi har naturgasfyr og det er i den bruchure du linker til jeg har set det, men syntes stadgivæk ikke jeg helt "fatter" hvad det gør

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-11-10 16:24

Mange fjernvarmeværker kræver i dag at returvandet er korrekt afkølet.
Det betyder, at der er god økonomi i at sende fjernvarmevandet tilbage så koldt som muligt.
For at sikre optimal afkøling og vandfordeling i anlægget, bør der altid anvendes termostatventiler med forindstilling.

Derfor leveres Danfoss radiatortermostatventiler kun med forindstilling.
Ventilerne leveres i position N, det vil sige fuldt åbne.
Korrekt afkølet fjernvarmevand betyder bedre økonomi - og mindre CO2 udslip

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-11-10 16:25

Korrekt afkølet vand betyder bedre økonomi - og mindre CO2 udslip

Accepteret svar
Fra : 1901

Modtaget 50 point
Dato : 21-11-10 16:39

Det du justerer er såen set bare hvad det maximale vandflow igennem ventilen kan blive når termostaten "kalder" på varme, og er for at undgå radiatoren "kortslutter" d.v.s vandet bare strømmer uden at blive afkølet ret meget i radiatoren.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 21-11-10 16:59

[CITATDet betyder, at der er god økonomi i at sende fjernvarmevandet tilbage så koldt som muligt][/CITAT]

Nu er det jo ikke fjermvarme der bliver spurt om , men langt de fleste varmeværker forlanger at vander er afkølet med 30-35 grader , hvis det ikke et afkølet nok er der en bøde for dette og hvis man afkøler for meget må man også bøde for det.....Så jeg kan ikke lige se økonomien i at sende det tilbage som "istapper" og heller ikke til ens eget lille varmeværk........

Bassebo...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-11-10 17:18

Det kan da kun være for at tjene penge at varmeværkerne vil have koldt vand.

Selv en lam eet-benet blind suppehøne kan sgu da regne ud at der bruges mindre energi til opvarme varmt vand.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-11-10 17:50

Hvis fjernvarmen kommer fra et elværk, er det meget vigtigt at afkøle returvandet. Jo koldere værkets kølevand (= fjernvarmevandet) er, desto bedre virkningsgrad har værket. For rene fjernvarmeværker betyder det ikke helt så meget, men de fleste nyere værker kombinerer el- og varmeproduktion, "kraft/varmeværker". Et kondenserende gasfyr til centralvarme har også bedre virkningsgrad jo koldere returvandet er.
vh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : kimreklame

Dato : 22-11-10 07:04

Tak for svaret 1901.