/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
vok mad
Fra : svendgiversen
Vist : 2124 gange
145 point
Dato : 20-11-10 20:27

Jeg har en vok, der ikke blevet brugt i flere år.
(Min første kone lavede jævnligt vok mad, og desværre fulgte jeg ikke nok med, dengang).
Nu vil jeg i morgen overraske min nye kone, der ikke har vok erfaring; hvad gør jeg:

Noget med at skære kød i meget tynde skiver og stege dem på kanten af vokken,
hvilket kød, hvor tyndt, og skal det ligge i soja eller hvad, inden?

Noget med eksotiske grøntsager,
hvilke og hvordan tilberedes de??

Inden de kommer ned i en vok suppe/sauce,
der består af hvad, og koges hvordan???

Som I ser har jeg et lidt overfladisk kendskab til vok madlavnings processen,
og har tydeligvis hårdt brug for jeres ekspertise...

Et par vok opskrifter med fuld redegørelse for tilberedelses forløbet vil være optimalt,
ikke noget med kylling, men gerne mørt oksekød eller svine mørbrad.

Kommentar
Fra : shopasia

Dato : 20-11-10 20:49

Hej svendgiversen

Prøv at kikke lidt på min nye hjemmeside www.asiancooking.dk, her finder du opsprifter og hjælp.

Med venlig hilsen
ShopAsia

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-11-10 21:08

Hej

Jeg tror du her får så udførlig en introduktion, som man ikke kan få andre steder.

Du skal istedet for kylling, købe svinekød (jeg bruger mørbrad) som jeg slicer i tynde strimler.
Det skal endelig ikke stege for længe, men afhængig af tykkelsen selvfølglig.

http://www.kvalimad.dk/artikler/wokmad-og-wokstegning-introduktion/?searchterm=wok

god fornøjelse

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-11-10 21:12

Og lige-- jeg vælger metoden med at stege tingene hver for sig- sætte til side-for så til sidst at blande og varme op igen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-11-10 21:14

Teknikken er simpel og er lynstegning af de forskellige ingredienser hver for sig så smagen lukkes inde.
Man skal have alle ting helt klar i små skåle da det ikke dutter at tilberede grønt mens kødet steger.

Stil pladen på mellemhøj temperatur.

Start med at stege kødet som skal være halvt så tykt som "oksekød i tern", det afgiver så lidt sky, når det er mørt så træk det op af siden, eller pil det op, og steg så de andre ting hver for sig. Peberfrugter f.eks skal have længere tid end champignoner......tilsæt lidt mere olie efter behov når der puttes nyt i, og pas på med salt da der kan være meget salt i soya.
Bruger Du bønnespirer kan de også blancheres et kort øjeblik, men de må ikke koge for længe med i slutprocessen.
Kødet kan forinden marinere i citronsaft hvis Du kan li` det.

Når det hele er mørt så skru ned for varmen, hæld det hele i, hæld lidt vand eller suppe på og lad det simre lidt under låg.
Du kan godt tilsætte lidt soya mens det simrer, men stil flasken ind på bordet hvis der er flere personer, så kan de selv hælde på efter egen smag.

Jeg har aldrig brugt en færdig opskrift, men blot taget hist og pist i supermakedet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-10 21:24

Foreløbig tak,

jeg har fået mange fine asiatiske retter,
men der er noget galt med dit link, det rigtige er:
http://www.asiancooking.dk/

og gode retningslinier for fremgangsmåden med opdelinger og hurtig del stegning,

men jeg savner stadig en dedikeret fremgangsmåde med alt tilbehør til én ret,
måske får jeg den efter Banaby...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-11-10 21:26

Hej Svend.

Når vi herhjemme laver laver vokmad...og det gør vi ofte bruger jeg alt kød.
Lige fra mørbrad til kalkunkød.
Skær det i små stykker og læg det event. i en lage med soya og hvidløg et par timer.
Kog nogle ægnudler så de er klar.
I voken steger du kødet. Når det er ved at være mørt skubber du det tilside.
Så putter du grøntsager i alt efter smag. Jeg vil indrømme at jer ofte bruger den vokblanding man køber færdig i Aldi eller Netto.
Når det er lynstegt kommer jeg kødet i sammen med ægnudlerne og kokosmælk.
Det suger en del mælk og så krydre du det efter smag.
Færdig mad på 15 min.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 145 point
Dato : 20-11-10 21:49
Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 20-11-10 23:20

Så skal du bare bruge mørbrad i stedet for kylling.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 20-11-10 23:35

Sorry smuller54
Det er muligvis det samme link du har givet ?
- p.t kan jeg ikke se det, da kvalimads hjemmeside er gået ned (men det er fra kvalimad står der på you tube)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-10 23:37

Tak for gode indlæg,

men vi brugte mere bambusskud og bønnespirer, og nogle små hvide knolde?
Og vi efter stegte selv kødet ved bordet med sprit under voken...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-11-10 00:51

Citat
og nogle små hvide knolde?

Det må være vandkastanjer.......de smager ikke af noget som helst, men er dejligt sprøde.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-11-10 01:17

Citat
Og vi efter stegte selv kødet ved bordet med sprit under voken...

Det er da til fondue man steger ved bordet.

Det er måske slet íkke wokmad du efterlyser ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-11-10 01:38

Næsten alt kan laves i vok , ikke kun de fintskårne kød of grøntsagsting, der er nævnt i det foregående,
I sydøstasien koger man endda suppe i vok.

Kommentar
Fra : Ericson

Dato : 21-11-10 06:08
Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-10 09:36

Tak for svaret smuller54.

Din opskrift ligner den min kone lavede mest.

Også tak til alle I andre for mange gode opskrifter...

Kommentar
Fra : Ericson

Dato : 21-11-10 09:57

Selv tak ...