/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
SME server opstart.
Fra : Eyvind
Vist : 834 gange
100 point
Dato : 20-11-10 11:37

Jeg har nu startet en SME server op og prøver at få den til at fungere som en FTP server.
Den Allnet server som DK var så venlig at hjælpe med - kører ikke helt som jeg vil.
Jeg ved at DK er SME fan, men andre er velkomne til at deltage.

Så nu skal der prøves med en SME 7.4 som jeg havde liggende.
Den kommer til at køre på min Compaq E500 (600 Mhz)

Den får ikke noget domænenavn, men skal bare køre via dynamisk IP-adresse
Jeg ved godt at det er besværligt, men den skal bare køre 3-14 dage om et halvt års tid, og når der ellers er brug for den.

Her er så de første spørgsmål ud af sikkert mange.

domæne.lokal > som domænenavn er det ok ???
Den har fået fast lokal ip gennem DMZ på routeren
Skal den være:
2. "privat gateway og server"
3. "kun server" >dene valgte jeg, er det ok ??

Ps. Spørgsmålet bliver ikke lukket foreløbig.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-11-10 16:22

Citat
domæne.lokal > som domænenavn er det ok ???

nej, du må ikke bruge nordiske tegn æ ø å mv

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-10 16:27

Nej nej det er det heller ikke - der er skrevet "etnavn.lokal"

Men jeg spekulerer over at købe et domæne mere til den server ovre hos gratisdns.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-10 16:39

DK - Som du kan se her så er den på nettet.
http://87.59.232.186/

Ps. Den vil evt. få nyt fint navn senere - måske fodboldnet.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-11-10 17:24

gammel version du har sat op............

ver8 beta6 er næsten færdig ellers ver 7.5 er den aktuelle
du kan opdatere via server-manager >>programinstallation >>installere tilgængelige opdat.
du skal ind på den lokale ip på sme server

f.eks
http://192.168.1.1.3/server-manager

brugernavn = admin
pass= det du angav under install
under "sikkerhed >>fjernadgang>>nederst
sæt til "tillad offenlig adgang (hele internet)
accept. både fra lokal og internet
gem
opret en i-bay som f.eks hedder fodbold
husk brugernavn er det som ibay hedder når man vil logge på

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-11-10 17:32

ups ser du har åbnet for ftp

hent wincsp
http://winscp.net/eng/docs/lang:da

med dette program kan du forbinde direkte til ftp mappen på server
og kopier filer direkte over

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-11-10 17:36

Citat
kun server" >dene valgte jeg, er det ok

ja hvis den ikke skal fungere som Router og domain- controller

du skal have 2 netkort i hvis du vil køre "server-gateway" mode

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-10 18:39

Den er opgraderet til 7.5 som den selv foreslog
Jeg har router som deler ud
Jeg vil kigge på det ftp program

>husk brugernavn er det som ibay hedder når man vil logge på
for den kunne sikkert godt drille når jeg kommer dertil.<

Jeg er ligenu ovre hos gratisdns og købe domain > hirsenetto.dk

Når den er klar vil jeg lige installere igen.

Det er meget længe siden jeg kørte SME - men der dukke da lidt op i hukommelsen.

Jeg har også glemt adgangen til serverens hjemmeside.

Og brugeradgangen https//domain.dk/user et eller andet

Jeg må nok hellere finde en manual som der kan hentes hjem, for da "natmaden" for længe siden fik min server med SME installeret, fik han også manualen.

Da jeg har dynamisk opkobling, bliver det nok noget "dynsdns" til at pege på min server

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 100 point
Dato : 20-11-10 20:22

Citat
Da jeg har dynamisk opkobling, bliver det nok noget "dynsdns" til at pege på min server

hvorfor nu det ??

du sætte da bare gratisdns op til at pege på
Citat
0x573be8ba.banqu1.dynamic.dsl.tele.dk

prøv at gå ind på myip så kan du se hvor jeg fik det fra

den ændre sig ikke ligesom 87.59.232.186 kan finde på
fordi det er dit hostname

Citat
Og brugeradgangen https//domain.dk/user

kan det være hvis du installere lidt extra på server ellers er det user-manager
winscp er et gratis program som laver en ssl tunnel til server hvor du som admin har adgang
lidt i stil med teminal i ubuntu.

har du en skærm på server ??
ellers kan du bruge et lille program "putty" hentes samme sted fra som winscp
enten på server eller via putty
hvis du taster admin som brugernavn og det pass. du har angivet, kan du konfigure serveren igen
(ændre ip opsæt, mv)
hvis du taster root som som brugernavn og det pass. du har angivet, kan du konfigure serveren
via teminal konsol

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-10 20:39

du sætte da bare gratisdns op til at pege på
Citat
0x573be8ba.banqu1.dynamic.dsl.tele.dk

Super...............det prøver jeg

jeg har et domain hirsenet.dk nu, så derfor > hirsenetto.dk ........................altså mit hirsenet nr. to

Jeg har skærm - det er en bærbar.

Jeg er ved at indstille med det nye navn.
Der er kun kommet en accept formular men ingen regning fra hostmaster, og det skal der nok før det domænenavn er gyldigt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-10 21:07

Jeg lukker for i dag

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-11-10 10:33

Status:
Jeg har fået stor hjælp af DK gennem privat besked.
Da der er korresponderet med password osv. kan det ikke refereres her på Kandu.
DK har hjulpet med at få gratisdns.dk til at pege på min dynamiske ip-adresse.
Så nu kører min SME server og kan bruges til formålet.

Tråden står stadig åben, hvis nogen vil vide noget om det gratis serverprogram SME (Linux)
Eller jeg har flere spørgsmål omkring min server.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 12-12-10 23:49

Tak for svaret dk.
Adgangen til serveren er blevet god udefra.
Den skal kun køre og transportere fodboldbilleder i få uger.
Den skal bruges af 2 personer i første omgang - den ene sender billeder ind og den anden henter billederne.
Selve serveren blev en lettere udgave end SME grundet lidt dovenskab og den smule den skal bruges til.

Tak for en god hjælp på gratisdns dk så den kan køre på dynamisk IP