/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Lov omkring barer/værtshuse?
Fra : snoopy_2
Vist : 6897 gange
100 point
Dato : 20-11-10 10:41

Jeg er selv 16 år og sad i går på en bar i Århus sammen med en del af mine 16-17årige venner, og en enkelt var 18. Da karaoke'en starter på baren, stiller en bartender sig op og siger i mikrofonen: "Det skal lige siges at politiet kommer forbi en gang i aften og tjekker om i nu er 18 år, og hvis ikke i er rundet det så kan jeg godt afsløre at i får en klækkelig bøde." Det var jeg selvfølgelig ikke interesseret i, så jeg gik sammen med et par andre. Dog har jeg senere hørt fra dem der blev at politiet aldrig kom.

Umiddelbart kom jeg til at tænke på, om det ikke er selve baren der får en bøde for at have lukket os ind, frem for os der sidder på baren? Personligt drak jeg ikke alkohol, men det var der nogle andre der gjorde, men kom også lidt til at tænke på hvad loven egentlig siger om at blot at befinde sig på baren uden at indtage alkohol når man er under 18.

Håber der er nogle af jer der kan hjælpe mig med at blive lidt klogere på loven

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-10 10:46

For nogle år siden holdt en klasse afgangsfest på et værtshus - altså en lukket fest

I løbet af aftenen kom politiet forbi, og alle under 18 år blev noteret

Jeg ringede efterfølgede til politiet for at spørge hvad det nu gik ud på--- han kunne så berolige mig med, at det ikke ville skade de unge, men værtshusholderen, selv om det var en lukket fest,

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 20-11-10 10:47

Du må godt være i baren, blot må du ikke indtage alkohol

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-10 10:49

Glemte at skrive, at de unge kun blev noteret, for at have et bevismateriale overfor værtshuset

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-11-10 11:11

Selvfølgelig får kunden ikke en bøde pga. alder med mindre vedkommende har "svindlet" med sin identitet.

Der er jo INGEN lov der forbyder en 16 årig at drikke alkohol - der er derimod en lov der forbyder andre at servere det for personen...

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 20-11-10 11:13

Der er jo kommet fine svar, men ellers kunne man jo bare ringe til Politiet og stille spørgsmålet.

Kommentar
Fra : snoopy_2

Dato : 20-11-10 11:23

Tak for svarene! Ja, jeg tror bestemt også bare det var en måde fra barens side at slippe af med os, eftersom vi ikke rigtig bidrog særligt til deres indtjening

Godkendelse af svar
Fra : snoopy_2

Dato : 20-11-10 11:24

Mange tak forresten

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-11-10 11:53

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=129763#K7

Citat
Bekendtgørelse af lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.
Kapitel 7
Straffebestemmelser m.v.
§ 37. Med bøde straffes den, der

Stk. 3. Den, der nyder, køber eller på anden måde skaffer sig stærke drikke i strid med loven, straffes med bøde.

Jo alle parter får en bøde. Gæsten u 18 år - tjeneren - bevillingsindehaveren.

Bevillingsindehaveren bestemmer suverænt om unge under 18 år må opholde sig i baren/værtshuset. Det meddeles ved skiltning ved indgang.

Lukket fest et sted, hvor der er udstedt alkoholbevilling, giver ikke ret til udskænkning af alkohol til unge u 18 år, ligesom lukketid skal overholdes. Lukket fest betyder blot, at kun de inviterede får adgang. Hvis der efter lukketid opholder sig andre i lokalet end de som arbejdsmæssigt er tilknyttet virksomheden, er der tale om "nattesæde" og tjener, kunde og bevillingshaver får en bøde. I gentagelsestilfælde kan spiritusbevillingen fratages ejeren.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-10 13:31

Citat
Jo alle parter får en bøde. Gæsten u 18 år - tjeneren - bevillingsindehaveren.

Nej, de unge under 18 år får ingen bøde, kun værtshusholderen.... jeg talte selv med politiet, og der var da heller ingen af de unge der fik en bøde

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 20-11-10 13:48

Okay Nordsted. Så gælder der altså en særlov for den politikreds du har talt med og Bekendtgørelse af lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. Kapitel 7 § 37 som sige: "Med bøde straffes den, der nyder, køber eller på anden måde skaffer sig stærke drikke i strid med loven, straffes med bøde. Det må være herligt at kende et sted, hvor den lokale betjent laver sine egne regler og stikker den lov som gælder for alle andre skråt op.

Kan være jeg har misforstået noget og at denne https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=129763#K7 kun er vejledende.

Kan da fortælle dig og andre, at et værtshus i Hellerup - Skt Peder - og et i Charlottenlund i dec sidste år fik bøder hele vejen rundt...bevillingshaver, tjener og kunde fordi tjeneren havde serveret for en ung under 18 år. Det kan så være noget jeg finder på, for at underbygge min påstand, ligesom Bekendtgørelse af lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. nok osse er noget jeg hitter på for underholdningens skyld.

At de unge du omtaler, IKKE fik en bøde betyder IKKE, at det lovmæssigt er straffrit at indtage, bestille eller videregive øl, vin og spiritus til unge under 18 år på offentlige udskænkningssteder.

Jeg kan dog ikke afvise, at det politi du omtaler har valgt IKKE at give dem en bøde. Det hænder jo osse, at en betjent kun påtaler et ulovligt forhold - hvis det er af mindre betydning - og ikke udsteder en bøde. Men det ændrer IKKE loven.

Så kan du godt fortsætte dine udokumenterede apotekerhistorier

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 20-11-10 13:50

Citat
Selvfølgelig får kunden ikke en bøde pga. alder med mindre vedkommende har "svindlet" med sin identitet
Forkert Refi. Støt dig ikke til logik, men læs loven

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=129763#K7

Kapitel 7
Straffebestemmelser m.v.
§ 37. Med bøde straffes den, der

Stk. 3. Den, der nyder, køber eller på anden måde skaffer sig stærke drikke i strid med loven, straffes med bøde.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 20-11-10 14:21

Citat
Du må godt være i baren, blot må du ikke indtage alkohol
Det er nok lidt for kategorisk udtrykt. Det lyder som om, at man har krav på at være der, når man blot ikke nyder alkohol. Hvor er den nedre lovmæssige grænse så.....16 år - 14 år - 11 år. Det er sådan, at det styrer tjeneren evt. efter instruks fra bevillingsindehaveren.

Ofte imødegåes det med et skilt, hvorpå der står: Ingen adgang for personer under 18 år. Legimation kan forlanges.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 22-11-10 00:52

Så blev der da ro her, da virkeligheden tonede frem.

Egentlig tåbeligt med alle disse apotekerhistorier og selvkomponerede patentsvar i forholds simple konkrete spørgsmål, som så nemt som ingenting kan undersøges. Det er jo ikke et følelsesladet subjektivt spørgsmål, men et iskoldt firkantet juridisk spørgsmål, hvor svaret er nedfældet i en lov, der kan læses af enhver.

Det minder om en damebrevkasse i Ude & Hjemme, Familie Journalen etc. ...jeg sagde, jeg har selv set, min søster siger, jeg har en onkel, min mor gjorde, jeg ringede, jeg synes... bla bla bla rap rap rap