/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vinterklargøring, Pumpe til vandsten.
Fra : Sunner
Vist : 3375 gange
75 point
Dato : 20-11-10 10:28

Hej Forum,

Vi har fået en vandsten i løbet af året og det er lige gået op for mig at det er ved at blive vinter

Pumpen er af plastic og kan sikkert ikke holde til at karet bundfryser. Spørgsmålet er nu hvad der skal til. Skal man tømme karet eller skal man fylde frostvæske i?

Hvad ville i gøre?

På forhånd tak.
Sunner

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 85 point
Dato : 20-11-10 10:34

Du skal tømme karret og køre pumpen tom for vand

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-10 11:07

Det kan være ret håbløst at køre en pumpe tør for vand, hvis der sidder en afgangsslange / rør , som går opad. Den vil pumpe vand op irøret til der ikke er mere, som kan løbe ovenud. Når der så slukkes vil vandet i røret løbe tilbage i pumpen.
Der er flere løsninger

Tag hele arrangementet ind i et frost frit sted.
Skil det ad og tøm omhyggeligt

Kom frost væske i , det samme som til bil , i samme blandingsforhold. Tåles ikke af dyr og planter.

Vend det på hovedet, så vandet selv løber ud.

Løsningen afhænger af dine muligheder og hvor stort arrangementer er og hvordan det er sat sammen.

Kommentar
Fra : Sunner

Dato : 20-11-10 11:21

Hej,

Jeg tror jeg vil bruge noget fra jer begge. Hvordan giver man point til flere?

Sunner

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-11-10 11:40

Citat
Hvordan giver man point til flere?

du opretter et spørgsmål hvor du i overskriften skriver hvem det er til:

Point til xxxx

så svarer personen og du kan godkende som du plejer

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-11-10 11:56

Jeg har to sten i haven hvor der er en balje under hvor pumpen er nedei. Jeg har nu de sidste 7-8 år aldrig taget pumpen op. Og der er ikke noget galt med pumpen til foråret. Min teori er at hvis det bundfryser er der lige så meget is uden om pumpen som der er inden i og så kan isen ikke få noget til at gå i stykker, da der er lige meget pres uden på som inden i.
Men det er jo smag og behag.

Min ældste pumpe er 12 år og den blev taget op de første år men som sagt ikke de sidste 7-8 år.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 20-11-10 17:36

i mange år har vi haft pumpen liggende i baljen altid mensidste vinter kunde den ikke tåle det bedste er at tage pumpen op

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-11-10 00:37

Jeg dækker ned med en vintermåtte.

Godkendelse af svar
Fra : Sunner

Dato : 21-11-10 12:00

Tak for svaret dova.