/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Debit og kredit
Fra : winetaster
Vist : 6675 gange
50 point
Dato : 17-11-10 08:52

Er der nogen, der kort og pædagogisk kan forklare,
hvad debit og kredit er ? Er det plus og minus ?
Jeg er helt blank ang. regnskab.

Mvh W.

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 60 point
Dato : 17-11-10 08:57
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-11-10 09:02

debit er noget du har til gode og kredit er noget du skylder

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-11-10 09:05

Lån en bog på biblioteket , det bliver alt for kompliceret at forklare det her på en måde så du får noget ud af det.

Dybest set drejer det sig om at holde regnskab med indtægter , udgifter , hvor pengene kommer fra og hvor de placeres.

Der er derfor to hovedregnskaber ; Det over pengestømmene ( kaldet dreiten) og det over værdierne( ofte kaldet status). De fleste deler hver af dem i en række underemner ( kaldet konti) og også efter retningen i kredit og debet.
Det giver en hellvedes bunke "afdelinger så det er svært at holde rede i , så nogle kan tro de er kloge eksperter.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-10 10:09

>debit er noget du har til gode og kredit er noget du skylder

ja, men som nævnt ovenfor, er det regnskabsteknisk mere kompliceret,
det du har til gode er der andre der skylder, eksempelvis ser din bank det fra bankens side.

Den lettere fra konti i dobbelt bogholderi, det er noget af det du kan læse om:
debit er ovre ved vinduet, kredit er overe ved døren...
(de fleste klasse lokaler får lyset ind fra venstre).

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-11-10 13:20

Du burde holde dig langt væk fra regnskab.

Snakker vi driftregnskab eller status? for der er forskel.

Hvad skal du bruge det til?

hawaii7

Kommentar
Fra : Rosen97

Dato : 17-11-10 13:20

Hvis du snakker debti kredit i en balance i et regnskabsprogram, så debitere du dine udgifter og kreditere dine indtægter i resultatopgørelsen. Dvs. dine udgifter er i + og din omsætning er i -.

Men i aktiver og passiverne på en balancer så er de lige præcis omvendt. Dvs. man debitere banken når der går penge i banken og kreidtere dit tilgodehavende hos kunder da den masse bliver mindre.

Så syntes du bør følge nogen af anbefalingerne om, at låne en bog eller få noget undervisning idet.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 17-11-10 22:24

HVIS DET ER DAGLIG REGNSKAB DU FØRER.

NÅR DU BETALER NOGET I FIRMAET, KREDITERE DU DIN KONTO DER HEDDER BANK,
ELLER KONTOEN KONTANT, HVIS DU BETALER KONTANT,
OG DEBITERE F.EKS. VAREKØBSKONTOEN, HVIS DET ER VARER DU KØBER HJEM.

MVH
AG112

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 19-11-10 16:55

Citat
Er der nogen, der kort og pædagogisk kan forklare,
hvad debit og kredit er ?

Meget kort: Der er ikke en kort forklaring.
Citat
Er det plus og minus ?

Nej det er det ikke. Her må du have forståelse for selve regnskabsafslutningen.
Citat
Jeg er helt blank ang. regnskab

Kom på et regnskabskursus af kortere varighed, og du vil hurtigt fatte logikken

/PG

Godkendelse af svar
Fra : winetaster

Dato : 06-12-10 12:20

Tak for svaret IBM760.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 06-12-10 12:31

Selv tak.