/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Samarbejde på kryds af grænser
Fra : TheRealDeal
Vist : 1039 gange
500 point
Dato : 17-11-10 07:27

Kære alle

Jeg ser vores broderfolk har været på besøg i Danmark, for kammeratlig udveksling og skydning. Stort "gratis" til DLS for et sådant tiltag.
http://www.jaktojagare.se/forbundsnytt/jrf-i-skyttekamp-i-danmark
Men hvorfor har Tyskland og Danmark ikke lignende arrangementer?

Jeg har ikke været på længe, så derfor er der fuldt hus i point til det rigtige svar også til bb1

TRD

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-11-10 08:45

Ja, TRD, et smukt samarbejde i græsrodshøjde. Som Storebror DJ har DLS ikke kun blikket stift rettet mod eksotiske himmelstrøg, hvor forbundets ansatte m.m. kan "samarbejde" med afrikanske stater om "regulering" af udsat storvildt. Altsammen i en god sags tjeneste - siger man da.
Næh! Forloren skildpadde m/sherry, en håndbajer og en glohed olietønde at varme sig ved - det er sagen.
Jeg ved ikke rigtigt med de der tyskere. Jeg er squ ikke rigtig tryg ved dem, når de har våben med over grænsen til Danevang. Så hellere en masse svenskere, normænd og finner. Det er broderfolket.
Men - på den anden side, så kunne vi jo prøve med de hersens tyskere, hvis de på forhånd lover at læsse store mængde bayersk øl på deres trailere - for derefter at sælge det til DLS-medlemmerne, til indkøbspris.

Mvh.

Tonganeseren
MULTI-X Gruppen

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 500 point
Dato : 17-11-10 11:02

TRD skrev;
Citat
Men hvorfor har Tyskland og Danmark ikke lignende arrangementer?
Det har de faktisk også - det foregår bare foreningsregi.

Jeg kender til flere foreninger på Sydsjælland og Lolland-Falster, der har venskabsforeninger med flere Nordtyske foreninger - og hvor der netop bliver afholdt skydekonkurrence og fællesjagter hos hinanden.
Jeg har selv haft den ære, at deltage i arrangementerne - indtil flere gange.
Sidste år - altså i jagtsæsonen 2009, deltog jeg f.eks., i en skydekonkurrence + kaninjagt, i området omkring byen Burg på Femern

Forøvrigt er tyskerne et dejligt folkefærd at være sammen med.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-11-10 13:15

Om der på foreningsplan knapt er den udveksling tyskere og danskere imellem, som de nordiske lande, er nok rigtigt. Til gengæld er der rigtig mange danske jægere som enkeltpersoner eller i små grupper, der drager til Tyskland, både til skydekonkurrencer, jagthundetræf og ikke mindst jagter. Ligeledes er der en tæt trafik af tyske jægere der besøger DK til mange arrangementer.
Jeg er helt enig med Heidi-Ho i, at vore sydlige naboer er overordentlige gæstfrie og ligeledes nogle dejlige gæster at have på besøg, bl.a. på grund af deres disciplin og venlige fremtræden !

Tonganeser: Forloren skildpadde skal sgu' serveres med madeira og ikke sherry !! Uanset hvad der bruges, er det en herreret som fortjener en renæssance i det danske køkken !!! Men det er også omstændtlig at lave og det er måske grunden til dens manglende popularitet.
M.h.t. tyskere må vi sgu' snart komme over det problem de og hele verden havde for 70-80 år siden ! Kun en lille håndfuld gamle tyskere, har haft en andel i al den djævelskab der ubetinget foregik i 30- og 40 erne - det kan vi ikke med rimelighed laste de fleste nulevende tyskere for - men noget meget følsomt er det skam da stadig, for de familier der stadig er mærkede af krigens rædsler.
Tonga, jeg er ret sikker på, at hvis du beder en tysker om at medbringe spiritus m.m. til DK, ja, så gør han det - dog ikke i hele vognlæs !!
Er du mere tryg ved finnerne - de bruger jo knive - eller ????

Hals Und Beinbruch.

Øjenvidnet4
MULTI-X
Flensburg Fjord

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-11-10 16:07

Jeg boede indtil mit 6. år syd for grænsen og blev gift med en sønderjyde (X`en), og jeg sætter stor pris på det kulturelle liv i og omkring grænseområdet. Men der er et eller andet ved den tyske basiskultur jeg ikke rigtig er tryg ved. Lidt for firkantet, borgerlig og navlebeskuende. Svenskerne er også et spøjst folkefærd, det står sølle til med humoren, og nordmændenekan fornemmes afvisende og indadvendte. Finnerne kender jeg ikke noget til - bortset fra at de laver nogle rædsomme film, hvor temaet som regel hentes hos en fraskilt, drikfældig kvinde som boller løs i saunaer med alt det hun kan hamstre. Det ender så med selvmord, hvor hun som regel fryser fast i isen og endelig findes af sin far, som døddrukken saver hende ud af isen. Sluttelig opsøger faderen alle bollekammeraterne - og snitter løs på dem med en lapkniv.

Næh!!!! Vi danskere er bare bollerne i suppen. Vi har humoristisk sans og vid.

Mvh.
Tonganeseren
Multi-X Gruppen

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-11-10 16:28

ØH!!!!
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg boede indtil mit 6. år syd for grænsen og blev gift med en sønderjyde (X`en),

Jadak! Jeg blev først gift med "søndejydersken" som 27-årig.

Bortset fra det, så er der også enorm forskel på danskerne - afhængig af i hvilken landsdel de bor i.

Jeg har hørt, at især fynske piger opfører sig som kaniner i hoppetid. Er det rigtigt??

Mvh.
Tonganeseren
Stolt af at være dansker.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-11-10 16:31

Hej Øjenvidnet.
Den der med maderiaen sved; men har aldrig selv lavet forloren skilpadde. Muligvis skal deltagerne ved vores juleskydning trakteres med den forlorne. Tak for det gode råd.

Mvh.
Tonganeseren
Dansk er godt

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-11-10 17:16

"Næh!!!! Vi danskere er bare bollerne i suppen. Vi har humoristisk sans og vid."
Helt enig - ingen i denne syndige verden kan måle sig med en god brovtendende selvglad dansker
som ikke kan holde bordskik

"Jeg har hørt, at især fynske piger opfører sig som kaniner i hoppetid. Er det rigtigt?? "
Det er muligt, men jeg har også hørt at på Fyn findes de fleste Bajutter i Danmark

Ja kære Tonganeser - vi mennesker har det ikke nemt i dagens Danmark - kællingerne har det fandens godt !!

Øjenvidnet4
MULTI-X
Knuds Hoved

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-11-10 17:38

Helt enig - ingen i denne syndige verden kan måle sig med en god brovtendende selvglad dansker
som ikke kan holde bordskik

HØRT!!! HØRT!!!!

Mvh.

Tonganeseren
MULTI-X
I dag snydt af en buk - ikke engang hunden bemærkede den.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 18-11-10 06:37

Kære alle

Tak for svar. Samarbejdet mellem Tyskland og Danmark kunne godt udbygges, for jeg har læst en artikel i et tysk blad, at jægere er mere lykkelige en andre mennesker, jagt mindsker aggresioner, spontan vrede, med andre ord man hviler mere i sig selv, hvis man er jæger, er der nogen som har oplevet det modsatte?
TRD

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 18-11-10 07:43

Selvtak til TRD.

Til dit andet spørgsmål: "at jægere er mere lykkelige en andre mennesker, jagt mindsker aggresioner, spontan vrede, med andre ord man hviler mere i sig selv, hvis man er jæger, er der nogen som har oplevet det modsatte?" Et udsagn der passer på de fleste, men jeg kan kun komme i tanker om én bestemt person, hos hvem det modsatte er tilfældet i ekstrem grad !!! Jo, jeg tør sgu' godt at nævne hans navn: Bendt Ballegård Knudsen, som helt og holdent er et fremragende eksempel på en atypisk glad jæger ! Der kan være mange grunde til hans tværhed til alt og alle, men dybest set bunder det i at han ikke er jæger, men blot bøsseholder !!!!!

Øjenvidnet4
MULTI-X
Sanderum

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-11-10 09:56

Hej TRD

Det afhænger nok lidt af situationen - altså det der med at hvile i sig selv - og være en glad gut. Jeg har et eksempel:
Forrige vinter vadede jeg rundt i høj sne, iført en næsten ny olivengrøn jagtfrakke. Jeg skulle "lade vandet" og forsøgte at lyne frakken op. Nul og en prut. Lynlåsen ville ikke op. Så prøvede jeg den anden vej - med næsten samme resultat. Lynlåsen satte sig fast cirka 5 cm over det sted, hvor den samles.
Her indrømmer jeg, at jeg tabte fatningen. Jeg rev, flåede, svor, bandede og frådede som en besærk, og enden på komedien blev da også, at jeg flåede frakken i stykker.
En glad og tilfreds jæger havde handlet anderledes. Han havde skånet frakken og pisset i bukserne -syngende "Nu er det Jul igen", Schuberts "Winterreise" eller indgangen til "Die Forelle".

Ja, den stakkels BajutBent. Jeg tror ikke besøger ham i år. Han har været en rigtig slem dreng. Og var jeg , ville jeg under ingen omstændigheder kravle ned i hans skorsten.

Mvh.
Tonganeseren
Snupper lige et par timer på ryggen. Er forkølet.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-11-10 10:09

Det er ingen hemmelighed, at jeg holdt enormt meget af min nu afgåede hund. Da den afgik den 14. juni 2010 var jeg meget ulykkelig. Jeg husker stadig den massive lykkefølelse, når vi var på duejagt i august. Når jeg satte mig i skovkanten, med kaffekande og smørrebrød, så kom den hen til mig, satte sig ved min side og lænede sig ind til mig. Så sad vi og spiste frokost, mens duerne piskede rundt over vore hoveder. Jeg var også lykkelig, når den drev et stykke råvildt ud - næsten i favnen på mig, og den kunne næsten læse mine tanker.
Den nye hund gør mig også glad, fordi den tegner så godt. Derudover er det let at være lykkelig, når man sidder midt i Øresund på en dejlig sommerdag, så mon ikke både jægere, lystfiskere og naturelskere har alle muligheder for at blive lykkelige, hvis de bare slapper af, lægger ørerne tilbage og nyder det, de ser.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 18-11-10 16:24

Du er en heldig mand, Tonga. Tænk, hvis nu der have været en bommelum på vej og lynlåsen i "bowserne" havde sat sat fast.....Så havde du skidt i "bowserne", havde du.

Jo såmænd, jægere er et lykkeligt folkefærd - se bare linket.
http://nyhederne.tv2.dk/article/9150856/

Multi_x
Nærmest lykkelig.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 18-11-10 16:33

-og endnu et bevis...

Sakset fra DJ.

Citat
Jagt er sundt på mange måder
Danmarks 160.000 jægere ved det godt. Det er fedt at gå på jagt! Men er det nu også sundt?

Nu har psykoterapeut og jæger Ilse Kjær Gaardahl undersøgt sagen for for Jægerforbundets kommunikationsafdeling og konkluderet, at oplevelser med jagt, vildt og natur absolut er sundt på mange måder.

Det dokumenteres i flere undersøgelser - tydeligst i en videnskabelig rapport fra Bremens Universitet i Tyskland, hvor det konkluderes, at jægere er lykkeligere end de fleste andre.

Ilse Kjær Gaardahls beretning om jagt og sundhed starter en vinterdag i hendes psykoterapeut-praksis helt oppe under taget i en kontorbygning i den nordvestlige del af Guldsmedegade i Århus.

Overfor i gæstestolen sidder en mand, der er gået helt ned med flaget på grund af arbejdsrelateret stress. Den slags klienter har hun mange af. Men Ilse Kjær Gaardahl husker nu alligevel netop denne klient særlig godt.

- Hvornår har du sidst været rigtig glad, spurgte hun sin stressede og udbrændte klient.

- 16. maj, svarede han straks.

Som jæger forstod Ilse Kjær Gaardahl bedre end de fleste andre psykoterapeuter, hvad han mente.

Set med jægernes øjne er oplevelser med jagt, vildt og natur fedt og godt på alle måder. Men er det undersøgt og dokumenteret på mere systematisk grundlag, at jagt er godt og sund - både fysisk og psykisk?

Ja, i høj grad, mener Ilse Kjær Gaardahl.

Lykkeligere end de fleste
I en undersøgelse fra Bremen Universitet dokumenteres det, at jægere i almindelighed har det bedre end dem, der ikke går på jagt. Jægere er mindre depressive end ikkejægere, jægere er mere tilfredse med livet, jægerne har en mere positiv selvopfattelse, og de er bedre end gennemsnittet til at håndtere aggressioner.

Sådan lyder konklusionerne i undersøgelsen, der omfatter 1.700 personer i alderen 16 til 75 år.

- Forskerne har også sammenlignet 30 personlige karakteristika hos hhv. jægere og ikkejægere, så resultaterne er ret velunderbyggede og entydige, siger Ilse Kjær Gaardahl.

Også herhjemme er sammenhængen blevet dokumenteret.

- En dansk undersøgelse (”Natur og grønne områder forebygger stress”, Skov og Landskab august 2005) viser, fortæller Ilse Kjær Gaardahl, at naturoplevelser giver en meditativ tilstand, som er absolut fremmende for den mentale ligevægt.

For 93 procent ud af de 1.196, der valgte at svare i undersøgelsen, har grønne områder betydning for deres humør og helbred.

Jo tættere man bor på et grønt område, desto mindre stresset føler man sig. Jo oftere og jo mere tid, der bruges i det grønne område, desto mindre stresset er man, siger hun.

Jægerne nyder godt af det hele
Ifølge Ilse Kjær Gaardahl er det i dag anerkendt, at kost, motion, meditation, ophold i naturen og godt socialt netværk er nogle af de vigtigste faktorer i både forebyggelsen og i helbredelsen af stress, udbrændthed og depression.

- Mange undersøgelser har påvist, at motion er forebyggende og afhjælpende ved depression. Mindst 30 minutter om dagen. For mange, især for depressive, er det svært at komme ud at motionere. Det er vigtigt at finde en måde at få sig rørt på, som man også kan lide. Her er det at gå på jagt virkelig godt. Vi jægere går jo indimellem i flere timer, fortæller hun.

Ilse Kjær Gaardahl mener, at jagt har indbygget de fleste faktorer, der medvirker til at forebygge stress og depression.

- Vi får motion, når vi pürcher eller driver – eller er ude for at tilse og nyde sin jagt og måske fodre om vinteren. Meditation og meditative stunder får vi masser af på jagten og i naturen. Gode sociale netværk nyder vi godt af i form af samværet med andre jægere, vi har altid noget sjovt og interessant at tale om. Vi opholder os meget i naturen og får masser af frisk luft, og endelig har vi som jægere bedre adgang end de fleste til sund og nærende kost, der er et kapitel helt for sig selv, for vi ved, at næringsindholdet i vildt overgår næringsindholdet i industrielt avlede dyr, siger hun.

Også personlige erfaringer
Ilse Kjær Gaardahl har mærket på egen krop, hvad stress og udbrændthed kan gøre. Og erfaret hvpordan oplevelser med natur, vildt og jagt kan vende billedet. For ni år siden havde hun selv en depression, der var udløst af langvarig arbejdsstress og udbrændthed.

- Langsomt kom jeg i gang med at gå ture i skoven, og jeg kunne sidde i timevis i naturen, som oftest var det eneste sted, jeg kunne holde ud at være, fortæller hun.

Og ikke nok med det. For to år siden tog Ilse Kjær Gaardahl jagttegn, og så blev det sådan set endnu bedre med hendes trivsel.

- Jeg havde stillet mig tilfreds med de oplevelser, som jagt med haglbøsse gav mig, da min veninde Eva tilbød mig sin gamle riffel, en 243 Winchester. En smuk og let lille sag. Riffelprøve var næste punkt, den bestod jeg i forsommeren 2010. Jeg har altid været glad for at opholde mig i naturen, men jagten sammen med min mand har langt overgået de naturoplevelser, jeg tidligere har haft. Vi har set grævlingeunger, spændende fugle jeg slet ikke vidste fandtes, ræve, råer og heldigvis også bukke, siger Ilse Kjær Gaardahl.
Hbe

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-11-10 18:13

På en måde åbnes sanserne for de bittesmå nuancer. Hvem kender ikke løvsangerens skarpe fløjt, som næsten får låget til at lette på jægeren - midt i en nervepirrende pürsch? Man bruger også synet på en mere intens måde, og selvkontrollen stimuleres også, når rådyret dukker ud af alt det grønne.

Mvh.
Tonganeseren
Multi-X Gruppen

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 18-11-10 18:53

Det er rart vi ikke uhensigtent mæssigt skider i bukserne, når vi gåt på jagt, det skaber en dårlig odeur, både her og hisset.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-11-10 14:01

Og var jeg , ville jeg under ingen omstændigheder kravle ned i hans skorsten.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Det kan jeg godt forstå, for han har slet ingen....

Så igen igen igen en af Tombens løgnehistorier - hvor dum har man lov til at være!!!!!!

Kommentar
Fra : Better-known

Dato : 19-11-10 14:38

Jadefortællerdenondeknusemeikkeandetendløgnherindepåkandu.
Bedstsommantrordeterrigtigsåerdetløgn.

Stavekandeflestehellerikke-ogdukanhellerikkebb1.

Detvarbaredetjegvillehej

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-11-10 16:05

Guuuuuuuuuuuuuuud! Jeg troede squ du var død - BajutBent. Jeg er allerede gået i gang med at skrive nekrologen. Den gemmes på pc`eren til senere brug. Det er rigtigt! Du har jo en varmeveksler i vestgavlen - så vidt jeg husker. Humoristisk sans har du heller ikke.
Rart at høre fra dig igen .

Mvh.
Tonganeseren
MULTI-X Gruppen

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-11-10 16:13

mwonKretteBgniredraglehnefatdiL.

neresenagnoT.hvM.

Set i bakspejlet

Kommentar
Fra : Better-known

Dato : 19-11-10 17:43

jshhsgbbbdggyynn hheyysgælkksnbvj, jjjsu kehsgga hhahh jjsjahstbbsv !!!

Og så ' det ik' engang løwn - Som Poul-Erik Bajut Krogen sagde, var det engang i 70 ?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-11-10 18:31

Nu ved vi alle, hvad han døde som følge af. Og hvis du henviser til et citat, så har han edermageme været godt lakket til.

Mvh.
Tonganeseren
Multi-X Gruppen

Nu er det snart jul igen. Så skal vi alle have huer på.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-11-10 19:14

Den julemand jeg kender kan ikke kravle ned i en varmeveksler - hvad det så er for en størrelse!!!!
- men Tomben og bitterwisser - får bestemt ikke besøg, sådan som de opføre sig og nu er man pludselig død - hvad er det da for nogle tanker I har I skulle skamme Jer `ne......

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-11-10 21:49

Jamen, jamen dog - BajutBent. Du tager helt fejl. Jeg var allerede begyndt at savne dig. At du nu er genopstået fra de døde, er næsten ikke til at fatte. Glædeligt!!!

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 20-11-10 12:13

Det siges, at der i landsbyen Bottrup til tider er en forfærdelig stank, således også i sidste og denne uge ! Enkelte beboere troede faktisk, at stanken stammede fra bb1's bolig da man havde mistanke om, at han lå og var død ! Ganske forfærdeligt, indtil man fandt ud af, at en kødfoderfabrik i byen havde haft et udslip og at den var skyld i stanken - på sin vis jo glædeligt for så sparede de lokale at samle sammen til kranse m.m.
Da man jo siger, at området hvor bb1 er bosiddende er en del af "bibelbæltet", er tanken om genopstandelsen ikke fjern, så er der en vis logik i Tonganeserens udsagn om, at fænomenet næsten ikke er til at fatte !!!
Stik så den, lille Balledoof !

Øjenvidnet4
MULTI-X
Canada

Godkendelse af svar
Fra : TheRealDeal

Dato : 20-11-10 12:25

Tak for svaret Heidi-Ho.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 20-11-10 20:28

Mange tak for pointene, TRD.