/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
HP Laserjet 4L
Fra : Majormajor
Vist : 833 gange
239 point
Dato : 16-11-10 19:48

Hvorfor ska det være så hulens svært at finde en brugervejledning til min ny "gamle" HP Laserjet 4 L på nettet, så jeg kan få den til at skrive æ,ø og å, når min gamle pc - win98 - er genstartet i dos .

Kan nogen hjælpe en træt gammel kone. For jeg har sgu prøvet i snart 2 timer uden resultat ???

Mange hilsner fra Kirstine

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-11-10 21:02
Kommentar
Fra : grow

Dato : 16-11-10 22:00
Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 16-11-10 22:37

Du Teil, prøv lige om du kan finde den vejledning på det link? Jeg kunne ikke i eftermiddags, da jeg også var der .

Driverne er i win98. Det er brugervejledningen, som jeg ikke kan finde .

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 16-11-10 22:39

HP yder IKKE hjælp til sådan en gammel maskine mere (ikke mig, men printeren ).

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-11-10 23:21

På arbejde har jeg lige smidt et stk laserjet 4L pro ud en gang i sidste uge, der lå en plastik pose med manualer, en cd og to disketter.
Med lidt held kan posen med indhold stadig redes, kigger efter imorgen
Gætter på at 4L og 4L pro er så ens at det kan bruges

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-11-10 23:36

lavede lige en søgning, her kan du hente manualen
http://www.eserviceinfo.com/index.php?what=search2&searchstring=LaserJet+4L+/+4ML+/+4P+/+4MP

Hvis du henter de 6 øverste har du en komplet manual

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 17-11-10 08:42

EXTERMINATOR.

Der hos eSI var jeg også i går, men jeg kan ik downloade derfra .

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-11-10 10:49

En manual hjælper dig næppe når det er fra DOS du vil udskrive - kommandoerne skal laves på komputeren....

Men åbn dit dosprogram i et dosvindue - så virker det sikkert.....

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-11-10 11:03

Når du har genstartet fra hvad ??
hvis det er XP er det config.nt og autoexec.nt der skal rettes...

Det du skal rette i din config.sys og autoexec.bat filer :

config.sys
Find linien her og ret den som her (det er "850" der skal rettes)
Citat
COUNTRY=045,865,C:\WINDOWS\COMMAND\COUNTRY.SYS

autoexec.bat
Find linien her og ret den som her (det er "850" der skal rettes)
Citat
C:\WINDOWS\COMMAND\MODE CON CP PREP=((865) C:\WINDOWS\COMMAND\EGA.CPI)
C:\WINDOWS\COMMAND\MODE CON CP SEL=865

genstart computeren

850 fortæller du bruger nordisk tegnsæt
865 fortæller du du dansk tegnsæt

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-11-10 17:04
Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 17-11-10 17:04

Citat
Når du har genstartet fra hvad ??

Fra Windows 98, som jeg har skrevet i sp. .

Og Autoexec.bat + config.sys kan jeg altså næsten i søvne, da jeg brugte de 2 filer til at optimere hukommelsen på pc-erne i 80-erne . Det var den gang, der var noget, der her upper-memory og lower-memory. Og ved brug af devicehigh i config.sys og load high i den anden kunne man optimere til 632 MB i lower-memory, hvilket var max. og ski godt . PC-erne den gang havde en hel GB som hukommelse, men den blev betegnet som 1024 MB. Jeg tror ikke at GB var opfundet endnu . Forøvrigt skulle 650 rettes til 865 får at kunne skrive æ, ø og å i Word Perfect. Og linien med country.sys kunne "devices high" .

Men jeg kan ikke bruge filerne til at få printeren til at skrive æ, ø og å .

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-11-10 17:11

PS, det er en service manual, så du kan nok ikke bruge den til noget!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-11-10 17:19

Citat
kunne man optimere til 632 MB i lower-memory

Det er sq godt presset sammen da sysmem kun var på 640 KB
Og en pc havde kun 1 MB ram
Tingene er unægteligt blevet lidt større siden da

Jeg kiggede efter men det var desværre for sent, de havde kørt det hele på genbrugen, sorry.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 17-11-10 17:28

Jow da, jeg kludrer sataneme med mb. gb mm. Det var 1024KB, der var i hukommelsen .

Og jæs, servicemanualen kun heller ik bruges.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 17-11-10 17:31

Citat
Jeg kiggede efter men det var desværre for sent, de havde kørt det hele på genbrugen, sorry.

ØV OG SJEJSSE DA OGSÅ

Kommentar
Fra : grow

Dato : 17-11-10 17:41

Jeg forstår dit problem sådan, at du gerne vil have printeren til at skrive æ ø å med Win 98.
Du kunne jo prøve at hente driveren til Win 2000 ned med dansk driver. Se min forrige tekst.
Inden du smider printeren ud så skal du vide at jeg har koblet den samme printer op til Linux (Ubuntu 10,04) og den virker fint med dansk karaktersæt. Open Office-pakken findes også til Linux.
God jagt!

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 239 point
Dato : 17-11-10 17:41
Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-11-10 19:25

Kør den dog fra et dosvindue

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 17-11-10 23:05

Kære EXTERMINATOR

Den der pcf-fil er dæleme for viderekommende . Så nu tror jeg, at det, som jeg skal ha udskrevet, vil jeg smide over på en CD, og så finde et sted i byen, hvor man kan klare en sådan udskrift.

Og så vil jeg glemme alt om, at bruge printeren til udskrive fra dos .

Tak for indslagene og venligheder til alle .

Kærlig hilsen fra Kirstine .

Godkendelse af svar
Fra : Majormajor

Dato : 17-11-10 23:07

Tak for svaret og din ihærdighed med at hjælpe mig, EXTERMINATOR.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-11-10 23:41

det var da så lidt, jeg holder øjnene åbne, det kunne være jeg stødte på noget bedre (eller flere af den slags printere)