/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
malingopbevaring ved frost
Fra : lham
Vist : 4335 gange
50 point
Dato : 16-11-10 08:55

Ikke vandbaseret maling ( eks terpentin cellulose spraydåser), kan det stå ude i ikke frostsikret udhus uden at tage skade ?

evt hvis ikke hvad er skaden .
Hvornår sker der skade på feks kalk og vanbaseret -skal det være bundfrosset.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 16-11-10 09:08

Citat
Hvornår sker der skade på feks kalk og vanbaseret -skal det være bundfrosset.

Det opdager du når du prøver at male.

Ellers ved minus 2,3578 gr.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-11-10 09:22

Alt det med olie. terpentin, xylol osv tåler frost. Det med vand gør ikke.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-11-10 09:31

Min træmaling på vandbasis stod i mit skur en snevinter. Det blev aldrig maling igen, bare en klump farve med vand over. Så tag det ind i huser.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-11-10 10:29

Dette link er til en Norsk side, og tror det vil være et fornuftigt svar:
http://guru.sol.no/question/vaer-friluftsliv-og-natur/sesong-og-temperatur/taler-husmaling-og-vanlig-maling-frost

Kommentar
Fra : Hovgesen

Dato : 16-11-10 10:52

Jeg har prøvet det samme som granner01.
Alt mit vandbaseret maling var lige til at smide ud efter sidste vinter

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-11-10 12:21

DEt kan nok tåle minusgrader ligesom f. eks. en øl. Fryser måske ved minus 3 - 4 gr.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 18-11-10 06:30

hvad med en sjat frostvædske/ salt i de vandbaserede dåser-sikkert helt tåbeligt men hvad sker der mon.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-11-10 09:26

Tjah - de skal alligevel afleveres ved specialboden på genbrugspladsen, med eller uden salt/frostvæske.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 20-11-10 06:21

Tak for svaret Teil.
Det er dejligt med et exact svar fra for person med stor kemisk viden !!!