/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Hvorfor.....??????
Fra : Mosebaek
Vist : 1201 gange
200 point
Dato : 14-11-10 19:28

For helvede som jeg græmmes.Nu sidder der igen en familie,hvis tilværelse er smadret.
http://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/article1451261.ece

Ja,jeg mangler ord.Hvorfor skal sådan en prægtig ung mand,lade livet på denne vis.
Fuldstændig meningsløst.Jeg fatter simpelthen ikke hvad der foregår i hovedet på vore politikere.
Eller i NATO,for den sags skyld.Tror man virkelig,at man kan stoppe verdens terrorister,ved at operere i Afghanistan.Vi har dem allerede i hobetal,inden for vore egne døre.
Den naivitet skriger til himlen.Få dog de unge mennesker hjem,og lad os samtidig bruge milliarderne,til noget fornuftig.

Nej,jeg er ikke medlem af Enhedslisten."Tilhører" Blå Blok.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 14-11-10 19:49

Jeg forstår heller ikke hvorfor de unge mennesker skal i krig. De fleste er kristne, og hvis man er kristen og ønsker at følge det der står i bibelen, så er der ingen der vil gå i krig. Jesus sagde i Johannes Evangelium kapitel 13 vers 35 at hvis man ønskede at være en kristen, skulle man vise kærlighed til sine medmennesker. Og mange andre steder i bibelen står der at man ikke må slå ihjel. B.l.a. i de ti bud.

Kan kærlighed på nogen måde forenes med krig?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-11-10 19:54

Man kunne lave en lov, som kræver, at for hver 250 soldater vi sender i krig uden for landet, skal 1 person fra den blok i folketinget som beslutter at DK skal deltage, på lige fod med de udsendte deltage på slagmarken og til samme løn. Og det er skrupskideligemeget om den så hedder Birthe Rønn eller Lene Jespersen eller Pia Kjærsgaard. I stedet for de udsendte folketingsmedlemmer, indsættes deres suppleanter. Det vil sikkert lægge en dæmper på lysten til at stemme for deltagelse i den slags sisyfosopgaver

Selvfølgelig kan det ikke lade sig gøre, men demonstrerer blot hvor meget jeg er imod, at nogen omkostnings og risikofrit kan sende andre på opggaver, som kan koste dem livet.

Bortset fra det, er det så ikke kun frivillige som sendes til Afghanistan? Er det tilfældet, må man jo sige at de selv bærer en stor del af ansvaret.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-11-10 19:57

Citat
Kan kærlighed på nogen måde forenes med krig?

Det er jeg nok ikke den rette til at svare på.Jeg mener dog at krig kan blive nødvendig,al den stund,at der er en modpart,der ønsker den.Her tænker jeg på WW2.
Her så vi jo at den japanske kejser og den tyske kansler,ønskede at lægge resten af verden,for deres fødder.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-11-10 19:59

Malmin...du vrøvler. Meget overfladisk betragtet, så har der siden de klyngede ham Jesus op, været krig mellem kristne og muslimer...bl.a. korstogene - og før den tid var der stammekrige overalt. Så det er en utopisk drømmeverden du har lullet dig ind i.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-11-10 20:05

Citat
Kan kærlighed på nogen måde forenes med krig?
Selvfølgelig kan den det. Spørgsmålet er jo blot .... af kærlighed til hvad/hvem. Alle krige udkæmes på et eller andet plan af kærlighed....måske ikke lige krige mellem narkokarteller - og dog...kærligheden til penge

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-10 20:07

Citat
Bortset fra det, er det så ikke kun frivillige som sendes til Afghanistan?

Se det er nemlig sagens kerne.....

INGEN i DK bliver tvunget til at deltage....

Men "mange" af dem er nok ikke realistiske over den "risiko" de løber - og det er lidt sent at fortryde bagefter.....

Al ære for dem der melder sig, men de gør det altså FRIVILLIGT....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-11-10 21:09

Det er så meningsløst, at en ung mand har mistet livet, og i denne sag er det pludselig blevet personligt for mig da jeg kendte ham.

Han var 10% klar over den risiko han løb, og vidste at han kune komme til at betale den ultimative pris, og hvis vi trækker soldaterne hjem nu, så er det det samme som at pi**e på hans minde, hans liv (ligesom de øvrige 38) vil være ofret forgæves.

Vi har som nation valgt at deltage i denne krig, og har man sagt A må man også sige B.

Om krigen kan vindes? Jeg tror det ikke, men det ville ikke give mening at trække sig ud, før vi er færdige med en af de opgaver vi har, at uddanne Afghanske styrker til at fortsætte kampen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-11-10 22:03

Jeg er sådan set ligeglad med om det er frivillige,eller ej.Det er en meningsløst spild af liv og andre ressourcer.Vi hører om at de indskrænker patrulje aktiviteten,til især rundt om nogle små byer.
Dette gi`r da Taliban større og større råderum. (Det går samme vej,som hønsene skraber).
Jeg mente jo de skulle nedkæmpes i stedet.Måske noget jeg har misforstået.....

Nu mener forsvaret ikke der kan findes 14 mill./mdr. til jagten på Somalie piraterne.Og det har dog en vis synlig formål. Hvor langt mon 14 mill. rækker i Afghanistan. En dag? En time?
Jeg har ikke bemærket at nogen fortæller hvad vores Afghanistan-galskab,koster den danske stat.
Det er helt sikkert svimlende beløb. Og mærkelig nok er alle partier,tilsyneladende enig om at dette ikke skal frem i lyset.
Jeg vil godt vædde en Frederikshavner-rødspætte på at vore spare foranstaltninger,rundt i det ganske land (plejehjem,skoler,sygehuse).kunne droppes langt hen ad vejen,hvis vi sløjfede Afghanistan udgifterne.
Ja,jeg ved godt vi er er medlem af Nato.Men hvorfor skal DK altid være duksen.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-11-10 23:44

Der må da være en del hære af afghanere klar til tjeneste.

Hvor længe har vi været der?

Mht. Linket ovenover - læg mærke til, at det er en (sensations) avis (EB), der lægger op til debat - og det er frivilligt at deltage..... Så kan man synes, hvad man vil.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-11-10 01:56

Citat
Jeg er sådan set ligeglad med om det er frivillige,eller ej

Men det er jeg ikke. Selvforskyldt eller delvis selvforskyldt ulykke, sygdom eller død påkalder sig hos mig altid mindre...skal vi kalde det medlidenhed. Babber man 40 smøger om dagen eller drikker man dagligt alkohol i umådeholdne mængder eller ryger heroin til morgenkaffen osv osv, burde man vide at det formentlig koster i den sidste ende. Soldater som frivilligt går i krig, burde vide at prisen kan være den ultimative....livet. Dette uanset om de er mangelfuldt orienteret hjemmefra. Er man bare næsten normalt begavet, ved man hvad krig er og at det kan koste en førligheden eller knoppen.

Selvfølgelig er det hamrende synd for de efterladte....De lider jo ligemeget om deres tab i form af mand, barn, kone, kæreste osv selvforskyldt har påført dem tabet.

Det med besparelsen ved at trække sig ud af Afghanistan er en helt - i forbindelse med tab af menneskeliv - anden historie. Vær ikke naiv og tro eller bilde os andre ind, at besparelsen ved ikke at deltage i krigen derovre, ubeskåret ville tilflyde vores hospitaler, plejehjem og skoler mv.

GLEM DET !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Der var engang en finansminister, der for ikke så længe siden med store armbevægelser proklamerede, at Danmark faktisk ville være i stand til at købe hele verden. Øhhhhhh disse mange fantasillioner kunne man måske bruge lidt af nu, hvor der finanskrise, så de svageste i samfundet ikke skulle jordes yderligere??? Nå dem har de vel brugt til at forgylde de, som i forvejen havde nok, så det ikke var så hårdt for dem at gennemleve krisen.

Kommentar
Fra : Ericson

Dato : 15-11-10 05:23

Krig er krig. Ikke "Soldaterkammerater på skovtur" !

Det er tragisk. For soldaten. For familien. For de øvrige efterladte. Men krigen er populær. Unge søger ind på grund af arbejdsløshed, står det i gratis aviserne. De fleste tror og mener vel, at de gør det for Danmark, Gud, Dr. Margrethe, demokrati i Afghanistan. Nogle for spændingen og eventyret ...

Jeg har set Armadillo, en stærk film. Læst flere bøger om emnet.

Bl.a "Kvindernes Krig", som faktisk giver mening. Men som også beskriver, at flere danske soldater er dræbt af engelske soldater, ved en fejl, naturligvis. Men altså ikke af fjenden.

Mener, at Danmark hellere skulle sende danske ingeniører ned og bygge brønde og skoler, som man jo hører soldaterne gør, når de ikke er i kamp og på patrulje.
Eller danske læger, danske skolefolk, ja - en humanistisk indsats, som i Koreakrigen, eller i Gaza i gamle dage.

Tror ikke på, at krigen kan vindes militært.
Englænderne kunne ikke i 1800-1900 tallet. Russerne kunne ikke.
Taliban skyder på Nato styrker (danske soldater) med våben, de enten har erobret fra Russerne, eller har fået foræret af USA, Danmark (Lars Løkke m.m), England.

Taliban og lignende er jo ikke bange for at kæmpe. Man siger, at for hver der dør, kommer der 2 nye til. De er jo martyrer + nogle modbydelige personer.

USA betaler for at køre på veje til Taliban. Betaler til andre grupper for ikke at blive skudt i ryggen.
Det samme gælder for andre Nato styrker, sikkert.

Intentionerne er jo fine: Man vil skabe demokrati.
Men kan man det?

Des længere tid danske soldater er dér, des flere vil komme hjem på den måde, som beskrevet i artiklen, desværre.

Søren Espersen siger jo at vi har "Verdenshistoriens mest moralske hær". - Ikke mindre!
Han får tårer i øjnene, og er lige ved at græde, over danske soldaters gode opførsel.
Skriver han i en lang artikel i Politiken.

OK - Så tror vi på det ...

http://politiken.dk/politik/ECE973293/politikere-splittede-efter-at-have-set-armadillo/

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-11-10 09:51

Sikke dog en gang pladderballe-nonsens hr. savl og bræk leverer, men man kan jo ikke forvente andet.

Kunne den bare holde sin mere end alm. stupide kæft, er der ingen som opdager, hvor snotdum tossen er. Gå hellere ud foran spejlet og leg med din lyserøde bøssesavleklud.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-11-10 10:50

Citat
Vær ikke naiv og tro eller bilde os andre ind, at besparelsen ved ikke at deltage i krigen derovre, ubeskåret ville tilflyde vores hospitaler, plejehjem og skoler mv.

Det tror jeg såmænd heller ikke.Det var sådan lidt firkantet betragtet."Besparelsen" vil helt sikkert forsvinde som dug for solen.Bl.a. vil det jo koste en formue at få "cirkuset" tilbage til DK. igen.
Begrebet "penge",er en underlig størrelse.Ialtfald når det gælder statsfinanser.Det ene øjeblik er vi en af verdens absolut rigeste lande,det andet øjeblik fuldstændig på røven.
Her hos os,kan vi kun bruge pengene een gang.Men jeg er jo heller ikke politiker.
Men fakta er at vi sidder i fælden,i Afghanistan.Nøjagtig som US (+ allierede) i Vietnam.Og det vil få nøjagtig samme udgang: En skønne dag,bliver selv vore poltikere trætte af krigen.Trækker os ud,og dagen efter er der taliban styre i landet.Selv Sovjetunionen,med en massiv militær indsats,måtte i sidste ende trække sig ud.Ingen militær magt i verden,kan bekæmpe en fanatisk partisan hær.
Selv hr.Hitler måtte sande dette: Den eneste land i Europa,han ikke kunne nedkæmpe,var Jugoslavien. (Tito og hans partisaner).Blev ved med at volde den tyske hær store problemer.

Nå men,nu har jeg da en naturlig vejrtrækning igen.... altid rart at kunne smide sin "galde" ud på Kandu.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Ericson

Dato : 15-11-10 12:15

5 *

til Mosebaek

Og 100000 til Klumme Især for sidste indlæg 09:51

Kommentar
Fra : Ericson

Dato : 15-11-10 13:18

Nu ved jeg god, at Enhedslisten ikke lige er jeres kop te,
men der er faktisk et møde om emnet på Onsdag:

http://enhedslisten.dk/kalender/fyraftensm%C3%B8de-afghanistan-hvad-nu

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 200 point
Dato : 15-11-10 14:51

Må man som mor til en soldat som har været udsendt give sit besyv.

Han var udsendt i ca 1 år, i Jugoslavien. Han kom hel hjem fysisk, men det tog nogle måneder før psyken var med. Heldigvis fik han en rygskade i militæret så han blev fritstillet.
Ja heldigvis, for han lever med den skade uden de helt store problemer. Og har blev fyret fra militæret p.g.a. skaden så han skal aldrig sendes ud igen.

Det er ikke sjovt som mor at have en søn udsendt, det må være en sorg ud over alle grænser at miste en søn.

Så skrot op med Enhedslisten. Stop Krige og det er underordnet hvem der gør det bare det bliver gjort.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 15-11-10 14:56

Citat
Den naivitet skriger til himlen.Få dog de unge mennesker hjem,og lad os samtidig bruge milliarderne,til noget fornuftig.

Citat
Nej,jeg er ikke medlem af Enhedslisten."Tilhører" Blå Blok.

Det var den blå blok der sendte soldater til Irak og Afganistan.

Det må du da være stolt af Mosebaek

Kommentar
Fra : Ericson

Dato : 15-11-10 14:57

Citat
Stop Krige og det er underordnet hvem der gør det bare det bliver gjort.

ENIG + ENIG + ENIG !

Er da heller ikke ude på at reklamerer en dut for Enhedslisten eller noget andet parti, for den sags skyld!

Men nu så jeg altså lige dette arrangement, som man kan høre eller lade være.

Kommentar
Fra : Ericson

Dato : 15-11-10 15:49
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-11-10 16:11

Citat
Det var den blå blok der sendte soldater til Irak og Afganistan.

Det må du da være stolt af Mosebaek

Nej ikke specielt.Dog mener jeg også at Socialdemokratiet var med i "løsningen".
Jeg er heller ikke "fanatisk" borgerligt.Men let "bevægeligt".Så min stemme kan sagtens gå til anden side,ved næste valg.Jeg synes ialtfald at dette Afghanistan "halløj",er et kæmpe fejltrin.
Og jeg er efterhånden sikker på,at det vil skade DK langt frem i tiden: Endnu større potentiel mål for terrorister,der vil hævne vores militære medvirken i Afghanistan.
For at gøre en kort historie lang:Vores indsats i Afghanistan (menneskeligt og resource mæssig) står slet ikke i forhold til udbyttet.Det vil selv politikerne,komme til at sande.

Mosebaek.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-11-10 10:39

Tak for svaret granner01.Selvom vi ikke er helt enige.
Citat
Stop Krige og det er underordnet hvem der gør det bare det bliver gjort.

Som jeg vist har antydet,mener jeg visse krige er uundgåelige/nødvendige.(Men ikke Afghanistan,den er formålsløst).
Der vil komme en dag hvor den vestlige verden,bliver tvunget til et opgør med den muslimske verden.(Ja,det lyder uhyggeligt).Til gengæld tror jeg det bliver den sidste krig i menneskehedens historie.
Sortseer?næhh realist....

VH. Mosebaek.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-11-10 12:32

Selv tak du. Og de sidste betragtninger du skrev, er vi desværre enige om. Det kommer til et opgør. På den ene eller anden måde. Måske er de moterate muslimer så stærke at de kan holde styr på dem der ikke er det. Vi kan håbe.