/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Spejlreflekskamera
Fra : Gizmo-man
Vist : 1248 gange
50 point
Dato : 14-11-10 17:16

Jeg sidder og kigger på et spejlreflekskamera, men kan ikke rigtigt finde ud af hvordan zoomet udregnes i forhold til på et alm. digitalkamera. Jeg vil helst ikke have et kamera der mindre end det 6x zoom digitalkamera jeg har nu.

Hvad skal jeg ellers være opmærksom på når jeg køber et spejlrefleks?

Jeg håber i kan komme med nogle gode råd inden jeg går ud og handler, på forhånd tak for hjålpen :)

Jeg sidder og kigger på det her.
http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/spejlrefleks-systemkamera/DSLTA33LKIT/sony-spejlreflekskamera

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 60 point
Dato : 14-11-10 17:26

Meget enkelt, se på det valgte objektiv:

Brændeafstand i mm 18 - 55 = ( 55 / 18 = 3,05 gange zoom )

Hvis du yderligere f.eks. køber Sony 55-200mm objektiv, får du følgende zoom ( 200 / 55 = 3,64 gange zoom ).

Men ved at skifte mellem de 2 objektiver opnår du følgende ( 200 / 18 = 11,11 gange zoom ).

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 14-11-10 17:39

Hvis jeg har forstået dig rigtigt, så skal jeg købe kamera med tilhørende objektiv (18-55) og derefter købe det andet objektiv (55-200)?
Når jeg så skal tage billeder skal jeg sætte 18-55 på, hvis jeg skal tage billeder tæt på og så skifte til 55-200 til lange afstande?

Så kamera alene giver 3x zoom, men med de to ovennævnte objektiver sammen så kan jeg få et zoom på 11x ....!?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 14-11-10 17:51

Ja, med de 2 objeltiver vil du kunne dække et område som 11 x zoom.

Du skal også tænke på, at et spejlrefleks kamera med udskiftelig optik giver væsentlig bedre billeder, og flere muligheder - men det koster også.

Jeg har selv et Sony alfa 300, med flere opbjektiver:
18-70, 55-200 og det jeg benytter mest 18-200.

Så hvis du ønsker stor zoom mulighed, skal du evt. kigge efter et 18-200 objektiv. Men alt koster!

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 14-11-10 18:06

Okay, ja det kan hurtigt løbe op med de priser der er på objektiver. Nu er det begrænset hvor mange billeder jeg tager. Men det der er oversagen til at jeg kigger efter spejlrefleks er at jeg er træt af at mit alm digitalkamera ikke kan fokusere når det begynder at blive mørkt, jeg har tit ville tage et billede af feks en by i natten, men som ikke lykkedes pga at det ikke kan fokusere på den smule lys der er fra gadelamper.

Jeg så ovennævnte kamera i en reklame og det kan også optage film i HD kvalitet, så tænkte det måske var noget jeg kunne bruge til mine behov.
Men kunne godt tænke mig at vide hvad du mener om lige nøjagtigt den model (evt også med et 55-200 og/eller 18-200 objektiv som du snakker om)?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 14-11-10 18:20

Jeg kender ikke den angivne model, og årsagen til at jeg købte Sony alfa 300 - skyldes flere ting:

- 1 det kunne benytte CF-kort, som jeg foretrækker fremfor SD-kort.
- 2 jeg fik et godt tilbud på ovennævnte kamera
- 3 tidligere har jeg købt flere Canon kameraer, men de havde skiftet fra CF-kort til SD-kort på de billigere modeller.

Jeg kan ikke optage film i HD, og jeg vil i den forbindelse foretrække et selvstændigt HD optager.

Nat/aften fotografering er der ikke ret mange kameraer, der er gode til. Og derudover kræver det stativ og helst fjernbetjening, lange optagertider m.m.

Hvis du kigger på et Canon kamera, er der væsentligt større udvalg i tilbehør/objektiver.
Og PS - et godt objektiv koster oftest mere end selve kameraet.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 14-11-10 22:08

Lige en sidebemærkning. Hvis du gerne vil benytte CF-kort så benytter Olympus også disse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-10 23:40

Citat
Men det der er oversagen til at jeg kigger efter spejlrefleks er at jeg er træt af at mit alm digitalkamera ikke kan fokusere når det begynder at blive mørkt, jeg har tit ville tage et billede af feks en by i natten, men som ikke lykkedes pga at det ikke kan fokusere på den smule lys der er fra gadelamper.

Det kan et spejlreflekskamera heller ikke, faktisk endnu mindre, medmindre det er monteret på et stativ og indstillet manuelt til en meget lang lukkertid...

Men hvis du virkelig vil noget seriøst med at tage billeder, skal du ikke vælge Sony...så kommer du ikke udenom enten Canon eller Nikon, både grundet kvaliteten, men også udvalget af tilbehør

Citat
Nu er det begrænset hvor mange billeder jeg tager.

Så bør du overveje om det er rentabelt at bruge så mange penge på fotoudstyr, for jeg kan fortælle dig, at med de billige objektiver der er med spejlreflekskameraet som "startkit", de er ikke noget at råbe hurra over m.h.t. kvalitet, altså, du bliver pisseskuffet over de resultater du får, og så skal der købes dyrere objektiver.
Nej, så er du bedre hjulpet med et et såkaldt ultrazoomkamera, et af dem der kan zoome 18-20 gange (eks. Canons Powershotmodeller der kan zoome 20 gange, det svarer til et 560mm objektiv på et spejlrefleks)

Og et almindeligt ultrazoomdigitalkamera kan også fokusere og tage billeder når det er mørkt, det forudsætter blot, at du lærer dig at bruge manuelle indstillinger og et stativ...

Citat
Du skal også tænke på, at et spejlrefleks kamera med udskiftelig optik giver væsentlig bedre billeder, og flere muligheder

Og det er så en sandhed med modifikationer

Den eneste fordel du får med et spejlrefleks frem for f.eks. et ultrazoom, det er at spejlreflekskameraet reagerer en anelse hurtigere når der trykkes på knappen.

Muligheder for manuelle indstillinger o.s.v. er nøjagtigt det samme, blot er det en totalløsning hvor man er fri for at skifte objektiver, skal ikke passe på at få skidt ind i apparatet o.s.v.

Og så kan spejlreflekskameraet bedre tackle høje ISOværdier uden støjfyldte billeder (hvis altså det er Canon eller Nikon).

Om kameraet bruger CFkort eller SD-kort..den fordóm havde jeg også dengang jeg fik mit allerførste digitalkamera.

Det brugte CFkort og jeg var overbevist om, at de små tynde SDkort ikke var holdbare, så et kamera der brugte dem sku' jeg aldrig have
Men den fordom blev grundigt gjort til skamme, da jeg fik nyere apparater hvor jeg har et SD kort, som er brugt til at tage foreløbigt ca 70000 billeder med.

Så status er at jeg nu bruger to apparater med SD-kort og to apparater med CF-kort (hvoraf det ene er et stort skrummel af et spejlrefleks, der med et bette 300 mm objektiv vejer lige ved 2 kilo, også noget du skal tage i betragtning, spejlrefleksudstyr er tungt af H til, hvis du ikke lige skal have den allerbilligste plastikmodel) ..
og der er ingen forskel på holdbarhed/kvalitet på kortene..og selv om jeg har taget over 200000 billeder gennem årene, har jeg endnu til gode at opleve fejl på et kort eller defekte billedfiler hvad enten det er CF eller SD kort

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-11-10 12:53

Tænk på at linsekonstruktion altid er et kopromis mellem flere egenskaber.
Hvis du vil have et stort zoomforhold, går det ud over andre egenskaber.

Linse med zomm over ca 1: 3 er for dårlige. Der er dog enkelte meget dyre, store og tunge undtagelser.

Med digital fottografering og muligheden for senere behandling med udsnit, har man ikke så stot behov for zoom eller linseskift. Derfor er spejlrefleks heller ikke nå nyttigt til det meste fotografering.

Godkendelse af svar
Fra : Gizmo-man

Dato : 21-11-10 13:23

Mange tak for svaret til IBM760 og her er point. Og selvfølgelig også mange tak til alle jer andre, men jeg kan desværre kun give point til en bruger.