/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
VW Polo 1,6 hoster
Fra : Ferreus
Vist : 3519 gange
100 point
Dato : 14-11-10 14:10

Hej,

Jeg har et problem med min VW Polo 1,6 fra 1998. Bilen kører for det meste fint men en gang imellem begynder motoren at hoste når jeg kører. Det plejer at ske når motoren er varm og jeg kører jævnt på fx. motorvejen. Pludselig falder omdrejningstælleren til 0, så går den op igen og ned og op osv. Nogle gange kan motoren finde på helt at gå i stå. Holder jeg derefter ind til siden og lader bilen stå et øjeblik og starter den igen og kører videre, kører den som en drøm. Jeg har haft problemet i noget tid og jeg har lagt mærke til den gør det meget når det regner kraftigt. Jeg har fået tændrørerne udskiftet samt strømfordelerdækslet men uden held. Jeg håber en venlig sjæl vil give mig et godt råd til hvad problemet kan være.

mvh
Ferreus

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 14-11-10 14:26

Hej -

Omdrejningstælleren får normalt sit tællesignal direkte fra tændingen.
Eftersom både motoren sætter ud og der er fejl på instrumentets visning, er der ikke tvivl om, at du har et problem med tændings udsættere.

Når det først sker efter et stykke tid med varm motor, så ville jeg straks og uden tøven mistænke toppunkts (TDC) føleren til tændingen.
HVIS DET NU VAR tændspolen ELLER tændrørene, så ville der ikke være noget at se på instrumentet, men du ville stadig have udsættere.

Kig i din Haynes manual for at finde hvor TDC føleren sidder.
Almindeligvis sidder den og peger ned/ind mod tænderne på startkransen, et eller andet sted på gearkassens koblingshus.

Man kan måle ohm på føleren for at tjekke den.
Den skal være sådan ca. omkring 100-500 ohm.
Hvis du lægger den i en 90grdr varm bageovn en ½ times tid, vil den sandsynligvis måle afbrudt, altså uendelig ohm.

Kommentar
Fra : Ferreus

Dato : 14-11-10 14:39

Hej Beestone,

Mange tak for dit kompetente svar. For mig lyder det som en kompleks sag og ikke noget der bare lige går væk af sig selv. Det har ikke noget at sige om det regner eller ej, når den opførerer sig sådan? Ved du evt. hvor meget det koster at få skiftet TDC føleren, eller om man kan ændre sit kørselsmønster så den ikke hoster mere?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 14-11-10 16:48

Det er en relativt billig reparation til højst et par tusser.
Jeg aner ikke hvad VAG skal have for sådan en føler, men den er uhyre nem at udskifte.

Og nej det har intet med vejrlig eller kørselsmønster at gøre.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-11-10 18:50

Beestone, som sædvanlig godt inde i tingene og let at forstå. Kun en lille tillægskommentar:
Ferreus skriver, at det er værst i regnvejr. Kan det være fugt og snavs omkring TDCføleren(som jeg ikke kendte i forvejen)og dens ledninger, så en rensning med motorvask eller petroleum og efterfølgende siliconebehandling måske er et løsningsforslag?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-11-10 18:51

Skrev for hurtigt, så ville det vel være der allerede fra start i dårligt vejr

Kommentar
Fra : Ferreus

Dato : 14-11-10 19:30

Hej igen,
Tak for jeres svar. Hvor sidder TDC føleren og kan man selv udskifte den? Er det noget der skal en mekaniker til? Hvor sikkert er det at en ny føler vil løse problemet?
mvh
Ferreus

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-11-10 20:48

Du skal hælde lidt hostesaft i benzinen, så holder den op med at hoste. Prøv evt. om du kan holde den inde i varmen nogle dage, så får den det godt igen.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 14-11-10 23:36

Har du ingen erfaring med at pille i din bil, så vil jeg absolut fraråde dig at du roder med det selv

Ind i mellem kan visse problemer på en bil være endog særdeles enkle at løse - hvis man véd præcis hvordan.
Men det kan uhyggelig nemt blive meget værre, hvis ikke du ved hvad du roder med.
Straffen er hård : en bil der ikke vil starte eller pludselig opfører sig helt utåleligt i motorgangen.

Jeg har kigget på Refako, og det ser ud til at den føler du måske skal udskifte, koster 609,-
Problemet er bare, at der på din Polo sidder både en krumtap og tandkrans føler.
Men det kan tilsyneladende også være en følerspole indbygget i strømfordeleren.

Hermed bliver det helt enkelt for usikkert at guide dig til en udskiftning, da der kan være flere muligheder, oveni at der måske skal foretages adskillelse af særdeles følsomme komponenter.

Du kan køre med problemet et stykke tid, men det vil med sikkerhed blive tiltagende værre, indtil den ikke vil starte.
Samtidigt er der en reel risiko for, at katalysatoren overbelastes, da motorudsætterne betyder en øget mænge uforbrændt benzin.
Katalysatoren er en dyr tingest ...
Og selvfølgelig vil dit benzinforbrug stige mærkbart.

Kommentar
Fra : Ferreus

Dato : 15-11-10 18:02

Hej og tak for jeres svar. Har lige snakket med en VW mekaniker og forklaret ham problemet. Han siger at da problemet er størst i fugtigt vejr kan det være noget med tændrørskablerne der er defekte og derfor skal skiftes. Kan dette også have noget at sige?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 15-11-10 18:35

Så ville du udpræget have startproblemer oven i.
Tror ikke på tændkablerne, når det først opstår ved varm motor.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-11-10 01:47

Kom til at tænke(jeg ved godt, at det skal man passe på med) på, jeg for længe siden 2 gange har haft et lignende problem. Første gang var med gammeldags tænding, og da var det kondensatoren. Anden gang var det tændingsmodulet.

Annuller spørgsmålet
Fra : Ferreus

Dato : 05-01-11 21:13

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål