/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Nem ID- sikker log of
Fra : lham
Vist : 945 gange
100 point
Dato : 14-11-10 07:27

Er endnu ikke selv gået over til nem id-synes mig noget af det mest hjælpeløse der endnu er opfundet, men jeg har læst at hver gang man har anvendt det skal man logge af -ellers står pc en åben for alle og enhver dierekte til banken mv. Er det korrekt ?

VIGTIGST der stod at log of ikke bare er at klikke på X oppe i højre hjørne og eller vælge luk i nederste linie.
Hvordan logger jeg så af på sikker vis ?

xp service 3 exp 8

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 14-11-10 07:39

Citat
jeg har læst at hver gang man har anvendt det skal man logge af -ellers står pc en åben for alle og enhver dierekte til banken mv. Er det korrekt ?

Det har man da altid tilrådet - hvis man har haft noget åbnet, hvor ens personlige og/eller pengesager oplysninger har stået åbnet - skal man da lukke ned !!!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-11-10 07:41

Det var/er kun når du bruger nemid.dk der var/er sikkerhedshul. Hvis du bruger nemid.nu, er der ikke noget sikkerhedshul.

Jeg har været med fra starten, og det er det arveste lort jeg endnu har været med til. det fungerer dog det meste aftiden, men velkommen i klubben!

Tænk på, at man her i 2010 udstyrer den danske befolkning med et stykke pap med tal på, for at komme i sin netbank! PC'en må da være på vej "ud", når nogle kan være så "fremsynede", at de kun er nået der til!

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 14-11-10 07:42

Citat
Hvordan logger jeg så af på sikker vis ?

Lukker alt - du skal ikke slukke pc'en, men lukke alt ned...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-10 07:43

Min netbank, har en log af ikon.... og det har man altid tilrådet at bruge, MEN hvis det ikke bliver gjort logger banken selv af efter 15 min

Det er da alm. kendt, at alle kan bruge ens sider på nettet når man ikke er logget af

Citat
•Svar ja til at du vil logge på med NemID
•Vælg ny adgangskode
•Indtast et personligt bruger-ID. Det kan enten være det NemID nummer, der står i brevet fra DanID, dit cpr-nr., eller du kan vælge at lave dit eget bruger-ID.
•Svar ja, hvis du ønsker at bruge NemID alle de steder, der understøtter det – f.eks. skat.dk, borger.dk mv.
•Indtast en "nøgle", som du finder på det tilsendte nøglekort. På nøglekortet skal du finde det tal, som vises på skærmen. Til højre for det tal står et 6-cifret tal, som du skal indtaste

•Nu har du oprettet NemID og skal fremover vælge "Log på med NemiD". Du skal ikke bruge nøglekortet, når du logger på netbanken, men du skal bruge nøglekortet hver gang, du f.eks. skal underskrive en betaling eller overføre et beløb til en ekstern konto fra din netbank.

https://www.mitnykredit.dk/privat/info/bank/nemid.xml

Ikke helt det du spørger om, men lidt alm. info

Go' søndag i tråden

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-11-10 08:18

Du skal logge af der hvor der står "Log af", så sletter den de oplysninger der er hentet til PC,
hvis du bare lukker vinduet på "krydset" er oplysningerne stadig på PC

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-10 08:45

100% sikkerhed findes kun hvis du undlader at bruge netbank

I alle andre tilfælde er det nok at lukke din browser - så er forbindelsen afbrudt (ikke blot fanebladet)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-10 09:11

Du skal logge af ved at klikke på Log af som også andre skriver, når du er logget står der på siden at det anbefales at lukke browseren og genstarte browser før du forsætter på internettet

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-11-10 10:26

Og nem-id er nemt at bruge hvis man kun har en enkelt konto. Dog er min ene søn irriteret for han er selvstændig og har flere konti at holde styr på.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-11-10 10:49

Jeg er EDB tumpe men:

Refii/ovn
Mener i alvorligt at jeg skal lukke IE 8 hver gang jeg har brugt NEM ID ( når jeg bliver tvunget til det af banker mv ) og så genåbne den -forøvrigt ved jeg ikke hvordan jeg skal lukke IE8
Det kan bare ikke passe i 2010 !!!

Klaudi
jeg kan ikke lige finde de steder med knappen LOG AF hos bankerne -det offentlige som regel kun X øverste højre hjørne eller LUK forneden.

Forøvrigt mener jeg mine kritiske passwords er mere sikre i mit hoved end på et stykke pap i tegnedrengen hvor enhver "langfingret" jo kan nappe det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-10 10:51

Meningen med NemID er heller ikke at gøre det nemt for folk med "flere" konti - og da slet ikke at gøre det nemt for firmaer (hvor flere normalt har adgang til diverse konti)

Meningen er at gøre det mere SIKKERT for alm. borgere der IKKE er "komputersikre" og med NemID får adgang til ALLE "følsomme" indtastninger og egne oplysninger hos offentlige myndigheder UDEN den store risiko for at en mindre fejl betyder ÅBEN konto.....

Men men men - det vil alligevel ikke holde i længden - se blot på personnumrene der efterhånden SKAL oplyses overalt og dermed IKKE blot er tilgængelige for offentlige myndigheder men næsten er FRIT tilgængelige for alle....

I forhold til dette, er NemID MEGET mere sikkert, da det samme nummer ALDRIG bruges 2 gange...

Desværre vil det nok blive brugt så mange steder med tiden, at sikkerheden går "fløjten" som med personmumrene..

Men hvad - så "opfinder" man vel noget nyt.....

I længden vil det eneste sikre nok være en indopereret chip ved fødslen og en scanner monteret overalt i "bybilledet" - jo overvågningssamfundet eksisterer i bedste velgående

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-11-10 10:57

UPS
har lige fundet LOG AF knap på en af netbankerne : Det går frem eller tilbage X skulle vel være nok til at man er ude af kontakt med det man havde gang i.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-10 10:58

Citat
Mener i alvorligt at jeg skal lukke IE 8 hver gang jeg har brugt NEM ID

JA men HVAD er dog problemet i det

PS...

JA - har KUN betydning hvis ANDRE har adgang til din maskine inden du, før eller siden, alligevel lukker den. Efter et stykke tid lukker den alligevel AUTOMATISK forbindelsen SELVOM du glemmer at logge af eller "troede" du havde logget af.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-11-10 10:58

Alle netbanker og lignende har en knap lil logoff. Den bør man bruge, når man er færdig ,eller går fra maskinen.
De fleste lukker automatisk af , hvis man er inaktiv igennen et vist antal minutter.

Bare at lukke siden er ikke godt, da snedige misbrugere så kan komme på uden login.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-10 10:58

Citat
X skulle vel være nok til at man er ude af kontakt med det man havde gang i.

KORREKT

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-10 10:59

Ja det er alvorligt ment, og ikke nok med det så vil jeg også slette al historik - cookies med mere inden jeg genstarter browseren.
Forøvrig har jeg en brugerkonto på computeren med begrænsede rettigheder som bruges til bank og steder hvor der skal bruges NemID, jeg går ikke i banken fra min administrator konto

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-10 11:01

Citat
Bare at lukke siden er ikke godt, da snedige misbrugere så kan komme på uden login.

Og hvordan skulle det være muligt når "forbindelsen" er brudt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-10 11:02

Citat
forøvrigt ved jeg ikke hvordan jeg skal lukke IE8
klik på Filer og på Afslut, hvis du lukker siden ved at klikke på krydset så er det bare vinduet som lukkes Internet Explorer kører stadig

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-11-10 11:10

Citat
klik på Filer og på Afslut, hvis du lukker siden ved at klikke på krydset så er det bare vinduet som lukkes Internet Explorer kører stadig

Sikke en gang pladder, vinduet og ie lukker squ da ved klik på kryds

Brug LOG AF

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-10 11:13

Citat
hvis du lukker siden ved at klikke på krydset så er det bare vinduet som lukkes Internet Explorer kører stadig

Hvad mener du med det....

Hvis du lukker din browser er den sgu da lukket

Din netforbindelse kører, men det er vel ikke den vi snakker om....

Selv ved åbning af browseren FLERE gange og med indlogning i netbank i EEN af dem, vil du IKKE være logget på ved at springe over i en af de andre åbne browsere - det vil kræve NY indlogning og dermed ny NemID-kode - derfor er historik og cookies også UDEN betydning i denne sammenhæng....

PS - du må da gerne få mine "gamle" NemID-kodeord (162438)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-10 11:18

Det ser så ud som om Internet Explorer afsluttes ved at klikke på krydset, har lige afprøvet og set i Joblisten, der var jeg lidt for hurtig ude men stadig bør du afslutte og genstarte inden du surfer videre på internettet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-10 11:21

Citat
jeg har læst at hver gang man har anvendt det skal man logge af -ellers står pc en åben for alle og enhver dierekte til banken mv. Er det korrekt ?
nej ikke alle og enhver men nogen kan måske så det anbefales for for en sikkerheds skyld at logge af og genstarte browseren

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-11-10 11:31

Ja så er det jeg bliver mere forvirret end oplyst
OVN /REFI/KLAUDI
kan i blive enige om en forklaring ???

OVN tak for IX8 filer afslut-men besværligt er det sgu
fandt forøvrigt endnu et lille log off symbol på en anden netbank

FLERE KONTI
?? skal der flere papkort til hvis man har flere netbanker-skal man også have et papkort hvis man vil på de offentlige sider ?
Hvornår lukkes der definitivt for bank/offentlig netadgang uden brug af NEM ID

Hvis jeg skal logge af hver gang jeg har været på en bank m.v og så skal bruge et nyt papnummer næste gang jeg skal bruge banken , behøver jeg ikke købe træ til brændeovnen det næste år, leveres gratis som pap af Post DK !!!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-10 11:42

Citat
kan i blive enige om en forklaring ???

Vi er da enige

o.v.n. har da rettet sin "miser"

Citat
Hvis jeg skal logge af hver gang jeg har været på en bank m.v og så skal bruge et nyt papnummer næste gang jeg skal bruge banken , behøver jeg ikke købe træ til brændeovnen det næste år, leveres gratis som pap af Post DK !!!!

Det SKAL du - også selvom du bruger den 100 gange om dagen....

Men bare rolig - du får ALLE de koder du har brug for - sågar flere ad gangen hvis nødvendigt

De brænder iøvrigt udmærket - så det er da ikke en dum ide

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-10 11:44

Citat
skal bruge et nyt papnummer næste gang jeg skal bruge banken
det er jo ligesom der sikkerheden ligger jeg vidste slet ikke at nogen i 2010 kunne finde på ikke at logge af efter habe besøgt en side med log ind, jeg logger også af når jeg har været i min Hotmail og Yahoo mail, mail bruges fra min normale konto men bank og E-boks besøges fra en computerkonto med begrænsede rettigheder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-10 11:44

Husk at betale skorstensfejeren via netbank

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-11-10 11:44

Ja Log Af og luk/genstart evt browser

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-10 11:46

PS....

Uenigheden består blot i hvor mange par seler du vil gå med for ikke at tabe bukserne....

En browserlukning lukker forbindelsen UANSET om du er logget af eller ej.....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-11-10 11:50

Citat
En browserlukning lukker forbindelsen UANSET om du er logget af eller ej.....

Rigtigt nok, men så er der stadig oplysninger på PC, så derfor Log Af først

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 14-11-10 11:56

Citat
FLERE KONTI
?? skal der flere papkort til hvis man har flere netbanker-skal man også have et papkort hvis man vil på de offentlige sider ?

Du skal kun benytte et kort, som gælder til alle steder.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-10 11:57

Citat
men så er der stadig oplysninger på PC

Hvilke ?

Og HVAD skulle "man" dog kunne bruge dem til ? Som sagt gælder disse kodeord KUN EEN GANG

Dit personnummer osv. står sikkert 20 andre steder på den samme PC....

Det "folk" er så skeptiske overfor med hensyn til andres adgang sker KUN på større anlæg der er koblet op på samme egen-server og hvor tingene samles på en server.....

Det er ikke noget problem på "normale" husmandsPCer

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-11-10 12:00

Det der bliver indtastet ligger som regel på PC i en cookie, så oplysningerne nemt kan hentes igen.

Hvis man nu lider af en eller anden "sikkerhedsfobi" så Log Af, og luk browser

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 14-11-10 12:10

Citat
jeg vidste slet ikke at nogen i 2010 kunne finde på ikke at logge af efter habe besøgt en side med log ind

Det kommer også bag på mig !!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-11-10 17:01

Jeg lider af banksikkerhedsfobi.
Mit VisaDankort indeholder kun (af naturlige grunde) Ca. 10.000 kr.
Det er betalingskortet som er med på ferie og det der bruges til nethandel.
Det er ikke samme bank som har resten af mine penge/gæld.
Yderligere bruger jeg en Live EEEbuntu USB pendrive (2 GB) som kun går i banken.
Den kan køre på alle computere som har mulighed for at boote på USB.
Windows virus osv. kan ikke genere ubuntu da de ikke automatisk snakker sammen.
Jeg gider ikke at logge af, men efter bankbesøget lukkes computeren bare og USB dimsen tages ud.
Min værtscomputer aner ikke endgang at jeg har været der.

Men ellers logger jeg da af, fordi computeren holder adgangen varm på nogle sider et stykke tid.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-10 17:32

Hvor mange af jer er "typen" der IKKE lukker op når det ringer på døren ???

Der ikke går ud efter solnedgang ????

Der altid blokerer "kassen" til bonen er gennemtjekket ????

Der KUN bruger bankkortet i butikker hvor der ikke er andre kunder der evt. kunne se om hjørner og læse koden ???

osv...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-11-10 18:58

Javel
jeg forstår det sådan:

Log af på alle prg der er kritiske straks de ikke bruges
luk IX8 -genstart
(bestil 100 kg papkort )

også selv om jeg ikke har taget Nem id i brug

RESTERER : hvornår bliver vi tvunget til at bruge NEM ID ?

til sidst : kan man ikke scanne sine papkort ind på en usb pin ?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 14-11-10 19:08

Citat
bestil 100 kg papkort
du får kun 1 kort, og når du er ved at have brugt det op, får du et nyt!

Citat
kan man ikke scanne sine papkort ind på en usb pin
selvfølgelig kan du det, men det øger ikke sikkerheden. For i værste fald, har du oplysningerne liggende sammen med dit personnummer m.m. - Gem det i din tegnebog, så ved du hvis du skal regere - når dine kontanter er forsvundet!

Citat
hvornår bliver vi tvunget til at bruge NEM ID
fra min bank - Nordea - oplyser de, at inden året er omme modtager jeg NEM-ID.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-11-10 19:35

Jeg har ikke fået besked om NemID endnu.............men jeg bruger også active card som er en lille regnemaskine der omdanner det tal banken giver til et der skal tastes ind.
Bankens tal og det jeg så taster er nyt hver gang.
Det er faktisk forløberen til NemID, som jeg kan se.

Hvor mange af jer er "typen" der IKKE lukker op når det ringer på døren ???
Nixen - det kunne være en inkassator.

Der ikke går ud efter solnedgang ????
Så skal der jo tændes lys og det er dyrt

Der altid blokerer "kassen" til bonen er gennemtjekket ????
Vi betaler kun een ting ad gangen - så det check går hurtigt.

Der KUN bruger bankkortet i butikker hvor der ikke er andre kunder der evt. kunne se om hjørner og læse koden ???
Kontant - med friske gennemtørre sedler.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-10 19:54

Citat
hvornår bliver vi tvunget til at bruge NEM ID

Det bliver du ALDRIG

Kun hvis du vil have adgang til "diverse" tjenester på nettet

Det står dig stadig (og sikkert til evig tid) frit for at GÅ i banken og på kommunekontorerne.....

Kommentar
Fra : lham

Dato : 15-11-10 06:52

Refi
du skriver "diverse tjenester"

På mine tilsendte (ikke ibrugtagne) Nem Id dokumenter står der også " du kan bruge Nem Id ...." alts et tilbud ikke et krav
så jeg tror du har ret i at Nem Id ikke tvangsgennemføres, men det hjælper jo ikke hvis "diverse tjenester " dækker over udgående funktioner der gør netbanken ubrugelig-ved du eller andre hvad "diverse tjenester" omfatter helt præsist ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-10 08:13

Citat
ved du eller andre hvad "diverse tjenester" omfatter helt præsist ?

Det omfatter alle de ting der tidligere krævede f.eks. digital signatur eller andet identifikation overfor "følsomme" hjemmesider....

Listen bliver sikkert ALDRIG komplet da der hele tiden bliver bygget mere og mere på..... og en skønne dag finder man så på noget nyt....

Det er personnummeret om igen (det har da virket i 50 år)

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 15-11-10 10:34

Citat
du kan bruge Nem Id ...." alts et tilbud ikke et krav

Jeg modtog for laaang tid siden pappet fra min bank - imidlertid havde jeg besluttet mig for ikke at tage det i brug førend til nytår, hvor alle skulle......

Pludselig begyndte min netbank at fortælle mig, hvor mange dage jeg havde tilbage, hver gang jeg loggede på...
Inden dagene udløb havde jeg brug for at skulle betale et girokort og det kunne jeg ikke - med mindre jeg aktiverede mit NemId !!!

Så tilbudet er frivillig tvang - hvis man ikke gider gå ned i sin bank.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-10 11:21

Nu mangler vi bare automatisk GPS-overvågning af SAMTLIGE der opholder sig indenfor landets grænser.... (også indrejsende "turister")

Så behøver vi blot nogle få opsamlingsbiler til de få forbrydere der er tilbage....

Vupti - kriminalitet er "næsten" afskaffet

Kommentar
Fra : lham

Dato : 15-11-10 16:22

Igen på herrens mark

Christa N skiver at banken "nakker hende" om et et antal dage og
Refi
mener man altid vil kunne komme på netbank og udføre sine sædvanlige transaktioner hvis man ikke ikke ønsker " pap i lommen"- dog undtaget "følsomme sider" og hvad er det så for sider ? er det sider der er nødvendige for at bruge netbank på gammeldagsvis ?

Når jeg går og nusser rundt på parcellen har jeg da ikke tegnedreng og kreditkort + måske nødvendigt - Nem ID numre på højre balle. Jeg har det nødvendige oppe i hovedet for at komme i banken. Hvis jeg er på ferie hvad så med at at få 100 extra papkort med ? eller omadresseret til Langtbortistan ?

Er det Nationalbankdirektøren der skal spørges ? Finansministeren ?

Jeg havde ikke regnet med det udviklede sig til en så lang debat -men jeg kan da konstatere at det ikke kun er mig der er forvirret-og jeg endnu ikke er afklaret

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 15-11-10 16:39

Citat
Refi
mener man altid vil kunne komme på netbank og udføre sine sædvanlige transaktioner hvis man ikke ikke ønsker " pap i lommen"

NEJ - det mener jeg IKKE....

Jeg mener at hvis du vil bruge "moderne" hjælpemidler (læs PC) slipper du IKKE for NemID....

Så må du på dine gåben på de forskellige kontorer og banker.....

Citat
Jeg havde ikke regnet med det udviklede sig til en så lang debat

Du GØR den lang...

Kort ridset op...

Vil du bruge PC hedder det NemID
Vil du gå i banken og på kommunekontoret med dine girokort og kontotjek behøver du det ikke....

Og GLEM den med udlandet - INGEN har behov for at "tjekke" sin konto under ferie (så skulle de være blevet hjemme) - desuden vil det være ALT for risikabelt på en "fremmed" PC (eller udenlandsk net) - du aner ikke hvad den indeholder

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 15-11-10 17:46

lham - 100 extra papkort - hvad skal du bruges så mange til?

På hvert kort er der 148 koder, og du modtager automatisk et nyt nøglekort, inden du har brugt alle nøglerne på kortet.

Og vil du påstå, at du logger på Netbank flere gange hver dag?

Citat
Når jeg går og nusser rundt på parcellen har jeg da ikke tegnedreng og kreditkort + måske nødvendigt - Nem ID numre på højre balle.
- Det er du da velkommen til, men det vil trods alt fylde mindre end en USB Stick, og mere sikkert.

Og hvis du skulle bruge netbank på gammeldagsvis i udlandet, fra en anden PC - skulle du jo have din Logon oplysninger med på en USB Stick - det er ikke særligt sikkert! Eller hvis du benytter din egen bærbare PC, er den ikke særlig beskyttet hvis den bliver stjålet.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 15-11-10 18:54

Tak for svaret refi.
og din udviste vedholdenhed.
og tak til alle øvrige .
KONKLUSION som jeg læser det . Bo i banken eller tilmeld dig " DUM ID "
jeg ser hvorlænge jeg kan trække den.

og ja jeg er på sider flere gange dagligt som vil spise et "nummer" af pappet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-10 19:35

Snup du bare NemID - den ER nem

Kommentar
Fra : lham

Dato : 17-11-10 06:36

Så faldt hammeren fra Danske Bank -der er ikke engang tale om "frivillig tvang " men bare RÅ TVANG

" Du skal logge på netbank på en ny måde
Du skal snart til at bruge NemID for at logge på Danske Netbank. Derfor har vi bedt DanID A/S sende et nøglekort til dig.

Du slipper for at huske mange forskellige koder
NemID er en fælles sikkerhedsløsning, der bliver din nye adgang til det digitale Danmark.
Læs mere om NemID.

De eksisterende sikkerhedsløsninger udgår
Du kan bruge din nuværende sikkerhedsløsning i 31 dage endnu. Herefter kan du kun bruge NemID".