/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Luftgevær: Kaliber og udgangshastighed
Fra : posta1
Vist : 4736 gange
100 point
Dato : 14-11-10 01:50

Jeg skal købe et luftgevær og skal vælge imellem 4,5 mm 320 m/s og 5,5 mm 270 m/s.

Hvilken af disse to muligheder ville I vælge?

PS.
Nu håber jeg ikke det bliver småt med hjælpen fordi der netop har været en tosse i medierne... De fleste af os er jo normale - inklusiv jeg selv!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-11-10 06:34

det kommer jo an på hvad det skal bruges til

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-11-10 07:50

Hvis du skal skyde fx 30 m, er det uden betydning. Skulle du skyde fx 300 m her det stor betydning, men med et hagl med den størelse/vægt vil den høje udgangshastighed være bedst.

Vind og vejr har stor indflydelse på haglets bane. Du skal fx sigte over mål da haglets bane vil falde mod jorden. og du skal sigte før "målet" ved sidevind. Når et væben er blevet "indskudt" i forhold til den konkrete situation, er sigtemidlerne indstillet, så man sigter direkte på målet, så har indskydningen taget højde for "vind og vejr".

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 100 point
Dato : 14-11-10 07:51

Hej Posta

Hvis du skal bruge den til jagt, er der kun en af dem som er lovlig, og det er 5,5 mm udgaven.
Hvis du anvender den til, f.eks. rotte bekæmpelse eller lign. kræves der også jagttegn.

Hvis det er sports- og skiveskydning på kort hold, vil jeg nok snuppe 4,5 mm udgaven på grund af den større udgangshastighed.

Du kan beregne anslagsenergien ( Joule ) udfra flg. formel:
0,5 gange kuglevægt (kilo) gange hastighed (m/s) gange hastighed (m/s) = (Joule) anslagsenerien.

5,5 mm har størst gennemtræningsevne, og er mindre vind følsom, men har en dårligere ballestik (mere krum kuglebane) end den hurtigere 4,5 mm.
Det kan du tage højde for i din indskydning. Hvis du også skal have kikkert, så må du ikke vælge den billigeste, da luftriffler er hård ved både montage og kikkert.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : posta1

Dato : 14-11-10 18:03

Jo jeg vil købe et kikkertsigte. Og nej dete r ikke billigt. Er et af disse, som jeg har researchet mig tiul skulle høre til blandt verdens bedste:

5,5 mm 270 m/s.http://www.lystfiskeren.dk/shop/luftvåben+tilbehør/luftgevær/weihrauch/weihrauch+hw+100+s+pcp+-+qucik+fill+55+mm?g=71&v=2523

4,5 mm 320 m/s
http://www.lystfiskeren.dk/shop/luftvåben+tilbehør/luftgevær/weihrauch/weihrauch+hw+100+s+pcp+quick+fill+45+mm/?g=71&v=2522

Her er en video/demo af den (her 4,5 mm modellen).
http://www.youtube.com/watch?v=HNm4L_-VIPE

Jeg har sparret til det igennem et stykke tid. Og er egentlig ikke færdig. Men jeg har en fornemmelse af at skal man have et i den styrke, er det nu eller aldrig.
Jeg har nemlig søgt på folketinget.dk og erfaret, at der så sent som i oktober er en scoialdemokrat der har stillet spørgsmål til justitsministeren om hvor vidt han har overvejet at gøre kraftige luftgeværer ulovlige (så de kræver våbentilladelse). Dererfter kan man læse svaret, som er en længere omgang. Men sidst i svaret fremgår det, at man allerede på daværende tidspunkt (altså oktober) er gået i gang med at undersøge hvordan man løser visse praktiske problemer, så det kan blkive vedtaget.
Og efter hændelsen med tossen, tror jeg ikke der går lang tid fra nu af, inden det ikke længere er muligt at købe...

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 14-11-10 19:09

Til posta1

Det er et fremragende valg du har taget vedr. fabrikat - fåes ikke bedre !! Om det skal være 5.5 mm afhænger helt af, om du skal bruge det til jagt/regulering, for så er det et lovkrav !
Hvis det udelukkende skal bruges til skiveskydning, skal du købe 4,5 mm.
Om der kommer ny lovgivning vedr. køb, brug og opbevaring vil vise sig ! Men med den sidste sag kunne det sagtens tænkes, at vore politikere skærper kravene !

Held og lykke med projektet.

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-11-10 20:10

Er du gal - Posta1, for et dejligt gevær du har anskaffet dig. Som Provsten skriver det, er geværet i verdensklasse. Sådan et stykke værktøj får jeg aldrig lov til at købe - for konen. Men mit 10-våbens skab er også allerede fyldt til bristepunktet. Tillykke med skyderen.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-11-10 20:12

ØH! Du påtænker anskaffelsen. Glæd dig, jeg fik allernådigst lov til at prøveskyde modellen i Gilleleje. Hvilken balance.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-11-10 20:16

Der er sket noget siden 1950`erne. Sådan en fætter fik jeg af min bedstefar, da jeg fyldte 12 år.

http://forums.pigeonwatch.co.uk/forums/index.php?showtopic=123894

Kommentar
Fra : posta1

Dato : 19-11-10 00:35

Jeg har købt geværet. Og så alligevel ikke. Da jeg er kommet hjem med det, opdager jeg at det er anderledes end dem man kan finde på nettet. Noget tyder på at de har solgt mig en ældre udgave! Det er jeg - uanset der ikke er noget i vejen me det - ikke tilfreds med, så jeg vil henvende mig med henblik på at få det byttet eller pengene tilbage.

Forskellen: En smule længere løb, kortere og ikke-aftagelig lyddæmper, beholder der skal skrues helt af for at blive fyldt op. Så som sagt, noget er galt... :/

Jeg har skrevet til Weihrauch og spurgt hvad det er jeg har købt (har endnu ikke modtaget svar). Så har jeg lidt sikker viden i baghånden som jeg kan holde op mod det jeg får aat vide af forretningen.

Men pokkers også at noget der udelukkende var tænkt som en fornøjelse, nu pludselig i stedet skal være bekymring og bøvl...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-11-10 02:10

Hvis du har bestilt geværet ud fa et katalognummer, så skal du naturligvis forlange pengene tilbage -eller have byttet geværet til det, du oprindeligt bestilte. Ingen tvivl om det.
Bortset fra det, så er de nyeste udgaver forsynet med fast lyddæmper - så vidt jeg kan se ud fra fabrikkens oplysninger.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : posta1

Dato : 19-11-10 02:43

Den er ikke købt over nettet, men i en forretning.
Dermed har man vist ikke nogen returret iflg. loven. Så jeg må bare håbe de er fair og er med på at opklare og løse problemet på en for begge parter tilfredsstillende måde.

Du har ret, det ser rigtig nok ud som om det er en fast lyddæmper. Men det redder det jo ikke. For på samme billede kan jeg se den har den "split" til at trække ud for at fylder beholderen op. Det har den jeg har fået med hjem ikke. Den skal som nævnt skrues af i stedet. Så det kán ikke være den samme...

Kommentar
Fra : posta1

Dato : 19-11-10 16:26

Ok, bortset fra de tre ting jeg nævner, er den fuldstændig identisk med den jeg kigget på på nettet.

Jeg fik tilbudt, hvis jeg ønskede det, at få en anden "beholder" som kan fyldes op uden at tage den af... Eller at få dækket udgifterne til tilbehør til påfyldning af den nuværende.

Den lille forskel på lægde af løb og "lydddæmper" er jo uden betydning. Sidstnævnte viser sig i øvrigt ikke at være en lyddæmper, men en rekyldæmper. Lyddæmpere er ulovlige.

Jeg har valgt at beholde geværet.

Godkendelse af svar
Fra : posta1

Dato : 19-11-10 16:33

Tak for svaret.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-11-10 16:48

Fra Våbenloven:
Det er forbudt uden tilladelse......
Lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben.....

Stk 2 : UNDTAGET fra forbuddet er.
"LUFT- OG FJEDERBØSSER".....

Lyddæmpere er forbudt til jagtrifler + håndvåben. Det er altså tilladt at anskaffe sig en lyddæmper til luftgeværer.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-11-10 16:50

Men så endnu engang tillykke med anskaffelsen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-11-10 16:52

Du får lige hele lovteksten.

Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer

Herved bekendtgøres lov om våben og eksplosivstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1316 af 26. november 2007, med de ændringer, der følger af § 4 i lov nr. 490 af 17. juni 2008, § 3 i lov nr. 500 af 17. juni 2008 og § 3 i lov nr. 501 af 12. juni 2009.

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:

1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,

2) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,

3) håndgranater, bomber, miner og lignende våben, der virker ved en gennem eksplosion fremkaldt trykvirkning eller udslyngning af smålegemer,

4) patroner, ampuller og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen,

5) eksplosivstoffer (eksplosive stoffer og eksplosivstofholdige genstande),

6) armbrøster og slangebøsser,

7) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,

8) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,

9) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.

Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:

a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 6, nævnte, og ammunition hertil,

b) kulsyredrevne hardball- og paintballvåben,

c) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,

d) slagteapparater, der udelukkende kan anvendes til slagtning, og ammunition, der udelukkende kan anvendes dertil,

e) pyrotekniske artikler.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 20-11-10 13:10

Tak for points

Mvh
BW

Kommentar
Fra : posta1

Dato : 20-11-10 20:58

jeg har ikke forstand på det. Jeg fik at vide i forretningen, der har været ejet af de samme i årtier og som også er jægere, at det er ulovligt.
Ved ikke om det så måske kan skyldes at den er godkendt til jagt...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-11-10 21:21

OK, men nu står det altså i loven, at lyddæmpere til luft- og fjedervåben er lovlige. Så er der heller ikke mere at diskutere. Så færdig herfra.
Mvh.
Tonganeseren