/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fik desværre inst. Windows 7 på recovery
Fra : Lfelby
Vist : 707 gange
100 point
Dato : 12-11-10 00:47

Hej,
under installation (fra Vista til Windows7) kom jeg til at vælge en lille partition, der hedder D:Recovery (Dell XPS) pc. Installationen lykkedes men nu er de 10 GB på D fyldt helt op, dvs. skrivebord, dokumenter m.v. ligger på D nu i stedet for C (hvor der er 42 GB til rådighed).

Under forsøg på installation af antivirus, fik jeg at vide at der ikke var plads nok (måske fordi den opfatter D som primær kilde).

Spørgsmålet er, kan jeg flytte skidtet? eller kan jeg gå ind og slette de nye filer (hvilke filer skal jeg så slette?) og kan jeg så installere Windows 7 igen fra den rigtige partition.

Håber en af jer dygtige it-speciallister kan hjælpe her?

På forhånd tak, Lone

Kommentar
Fra : edison

Dato : 12-11-10 05:33

jeg ville geninstalere win 7. under inst kan du vælge at slette alle partioner. gør det, og formatere. win 7 opretter selv nye partioner, og så skulle den virke

Kommentar
Fra : kusk

Dato : 12-11-10 05:47

Inden du sletter alt, så tag lige og se om der ligger en mappe med diverse drivere, hvis der gør det, så tag en backup af denne mappe, det er ikke sikkert at du får brug for alle driverne, når du genindstallerer win 7, men der er rart at have dem hvis du lige komer til at mangle en.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 12-11-10 06:50

Geninstallation er den eneste vej, og som du selv siger så er D drev jo din recovery partion. Derpå ligger dine drivere og Vista til at gendanne din pc ved nedbrud.
Et forslag kunne være at når du installerer Win 7 påny på C drev og inden du installere mere kan du sammen ligne C og D drevet. De filer der er mere på D drev er dem der skal beholdes alle andre skal væk. Dog er det jo ikke en katastrofe for alle drivere kan jo hentes fra nette, hvis det skulle gå galt.
Du vil få en mappe på C drev der kommer til at hedde Windows.old, det er din gamle Vista installation som kan fjernes efterfølgende. Men den kan være nyttig at gemme i et stykke tid for der er mange gode ting man har glemt der stadig ligger der. Når man er sikker på man ikke skal bruge mere fra Windows.old så væk med den.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 12-11-10 14:44

mu har du vel ikke aktiveret win 7 for så kan det godt være lidt svært da aktiveringsmaskinen vil skrive at denne kører på en anden maskine og du må til at ringe ind til MS

Kommentar
Fra : Lfelby

Dato : 12-11-10 22:08

tak for de meget anvendelige svar alle sammen - edison og kusk og nielsjs - super god info.

Jeg vælger Fijala, som straks fra morgenstunden satte mig igang med at installere på C i stedet.
Alt kører nu - også tak for rådet med at vente med at aktivere Windows 7.

Hilsen
Lone

Godkendelse af svar
Fra : Lfelby

Dato : 12-11-10 22:09

Tak for svaret Fijala.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-10 13:58

Velbekomme.