/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ctrl plus
Fra : CharlotS
Vist : 691 gange
60 point
Dato : 10-11-10 19:23

Når jeg i Ubuntu 10.10 trykker Ctrl + (plus-tegnet), så bliver hele skærmbilledet større, hvordan får jeg størrelsen til at blive permanent så jeg ikke skal skrive ctrl + hver gang jeg skifter billede/skærm ??

Håber at I kan hjælpe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-11-10 19:39

Ctrl + "rulle med musen" som jeg husker det.

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 10-11-10 19:58

Hej igen

Jeg har også fundet den i Vis -> Zoom ++, men hvordan får man ændringen til at være permanent, den ændrer sig /bliver lille, hver gang jeg hiver en ny skærm frem

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 10-11-10 23:57

Hvad med at ændre opløsningen på Skrivebordet så ALT bliver større? Eller højre klik et tomt sted på skrivebordet og klikke på Skift baggrund, klik på fanebladet Skrifttyper der kan du ændre størrelsen på skriften i Programmer - Dokumenter - Skrivebordet - vindues titler, den er vist nok som standard sat til 10 for alle, eller du kan klikke på Detaljer som er nede til højre i vinduet, der kan du skrive et højere tal i Opløsning pr tomme, det virker for alt andet end Firefox hvis du vil ændre i browseren skal du klikke på Rediger og på Præferencer og igen klikke på fanen Indhold, der kan du ændre standard størrelsen på skriften i Firefox, du kan også ændre størrelsen på panelerne både den foroven og den forneden, højre klik et tomt sted på panelet og klik på Indstillinger, Orientering viser om panelet er den i bunden eller den i toppen, du kan oprette et nyt panel i siden af skærmen hvis du har lyst eller ændre placeringen af de eksisterende paneler ved at klikke på Orintering

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 14-11-10 14:27

Kan det passe at man i Firefox ikke kan få selve brødteksten til permanent at blive det større som Ctrl plus plus bevirker

Godkendelse af svar
Fra : CharlotS

Dato : 14-11-10 19:40

Tak for svaret o.v.n.. Takker for al deltagelse

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-10 19:56

Selv tak jeg tror du skal ændre tekst størrelse i Programmer angående dit sidste indlæg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-11-10 21:47

FireFox i windows miljø:

Hold ctrl tasten nede men der rulles med hjulet på musen.
Luk FireFox
Åbn fireFox - den har nu gemt indstillingerne.

Åbn FireFox
Funktioner > indstillinger > indhold > ret tekststørrelse > OK
Luk FireFox
Åbn Firefox - den har nu gemt både Zoom og stor tekst

.........................................................

Ps. Jeg kører ikke ubuntu lige nu, og har ikke prøvet det samme i Linux miljø.

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 16-11-10 13:43

Hej igen, hvor er I søde at I bliver ved med at skrive igen

Jeg har længe brugt Firefox i windows miljø og er fuldt tilfreds. Firefox fylder hele skærmen og er som den skal være, men det er vel så i Ubuntu miljøet den volder problemer.

Det ser ud som om at den i Ubuntu som standard er meget lille, og når jeg så skriver Ctrl ++, da får den samme størrelse (altså fylder skærmen ud) som jeg er vandt til i windows, men så forsvinder det igen hver gang jeg opdaterer skærmen eller hiver en ny skærm frem. Jeg kan tilsyneladende ikke få det til at blive permanent større, men skal skrive Ctrl ++ hver gang.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-11-10 18:50

FireFox 3.6.12
Kørt i ubuntu 10.4 LTS

Start FireFox
Ændret størrelse med Ctrl og +
Lukket FireFox
Start FireFox .................................. størrelsen er der endnu.

Jeg åbner FireFox og straks ændrer jeg størrelsen og lige efter lukker jeg den.

Jeg ved ikke hvad der sker hos dig - for du er vel administrator.

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 16-11-10 21:16

Hej igen

Citat
FireFox 3.6.12
Kørt i ubuntu 10.4 LTS

Start FireFox
Ændret størrelse med Ctrl og +
Lukket FireFox
Start FireFox .................................. størrelsen er der endnu.

Jeg åbner FireFox og straks ændrer jeg størrelsen og lige efter lukker jeg den.

Jeg har flere gange gjort fuldstændigt som beskrevet, men altså uden samme resultat. Det bliver altid lille igen. Det er som om jeg ikke kan få systemet (firefox) til at huske.

Citat
Jeg ved ikke hvad der sker hos dig - for du er vel administrator.

Administrator ved jeg ikke noget om. Hvordan bliver man det, måske er det noget jeg skulle prøve i Ubuntu. Måske er det det der er galt.

Eyvind hvis du kan få den til at huske og jeg ikke kan så må det jo være noget ved mit system/mig, der er i udue