/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
reparere metallampe - hvordan?
Fra : DameDK
Vist : 897 gange
40 point
Dato : 10-11-10 10:46

Jeg har købt nogle fine lamper, Munkegaardslamper, brugt. De er beregnet til montering i nedhængt loft. Men jeg har dummet mig, for jeg var ikke opmærksom på, at de er blevet skadet ved nedtagningen. Nu vil jeg prøve at reparere dem selv, men vil gerne spørge om et råd, så jeg prøver at beskrive skaden:
Lampen er af metal og er formet som en flad omvendt urtepotte. "Urtepotten" sættes op i et hul i det nedhængte loft. Den holdes fast ved at to flade metal-"arme" skydes ud til siderne gennem nogle flade slidser. Disse arme hviler da på oversiden af det nedhængte loft og holder lampen, således at lampens underkant er i plan med loftet. Derefter skrues en glasplade på lampen.

Skaden er sket ved, at man ved nedtagning ikke har trukket armene ind i lampen igen, men bare har hevet i lampen, således at slidserne er blevet revet åbne og ud af facon. Der er til dels flænger i metalpladen, som "urtepotten" er lavet af over slidserne.

Jeg forestiller mig, at det må være muligt at lappe det ved at bukke pladematerialet på plads og sætte en "lap" af metal fast oven over slidsen. Hvis lampen var af stof eller skind, ville jeg vide, nøjagtigt hvad jeg skulle gøre - sy eller lime. Hvordan gør jeg med metal? Svejse? Lodde? Nitte? Hvilket værktøj?

Mvh i håb om hjælp og tips
DameDK

Kommentar
Fra : kj

Dato : 10-11-10 11:31

Lime med Super Epoxy Rapid lim, eller Araldit.

Kommentar
Fra : DameDK

Dato : 10-11-10 11:40

Jeg prøver! Tror du virkelig, det holder?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-11-10 11:57

Plastic padding kan du bruge
alimak

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 10-11-10 21:48

Hvis du vil lave det rigtigt skal du lodde, med ilt og gas hos den lokale smed, alt efter værdi og vægt på lamperne.
Du skal først vurdere, kan det gøres skjult eller næsten skjult eller kan du male / lakere så det ikke ses. Er det et metal der kan loddes i/på, nogle af de moderne lette metaller er eller kan være i meget forskellige legeringer.
Jeg har lige googlet lamperne, de ser meget lette ud.
Jeg tror du kan bore et hul i hver side og sætte en gallopskrue (træskrue) gennem lampesiden og ind i loftsbeklædningen som sikkert er ca 16 mm tyk afhængig af materialer. Jeg kan desværre ikke se på billedet om glasset hænger i de forskydelige plader eller der er andre kroge.
Held og lykke med det.