/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Forloren Hare?
Fra : food_life
Vist : 14112 gange
100 point
Dato : 10-11-10 10:31

Hej - Hvorfor hedder det forloren Hare? Hvor stammer opskriften fra? Evt. fra hvornår?

På forhånd tak ....

mvh

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-11-10 11:07

Et gæt, den forlorne hare tilberedes lidt som vildt, med røget spæk (tror de fleste bruger bacon i dag) på toppen, og en "vildtsovs" med ribsgele og fløde. Og den er jo nogenlunde på størrelse med en hare.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-11-10 11:10

Her

http://da.wikipedia.org/wiki/Dansk_k%C3%B8kken

får frk.Jensen og hendes kogebog en del af æren i 1901

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-11-10 13:35

Ja, opfundet fordi haren var for hurtig, fik ikke ram på den - vedkommende måtte så opfinde en forloren.

For eksempel
http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?f=43&p=154847

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-11-10 15:04

Godt nok en flot skilpadde du har fundet, katekismus.

Det gamle eventyr om haren og skilpadden gælder åbenbart ikke for de forlorne

Kommentar
Fra : Rsmadsen

Dato : 19-11-10 18:04

Udtrykket forloren bruges i flere klassiske retter, fx forloren and og forloren skildpadde. Udtrykket forloren dækker over at man bruger et erstatningsprodukt i en ret, og får det til at fremstå som tiltænkt.

I lærebogen for kokke står der fx om forloren hare at flæskefarsen rørt med spæk, rasp og fløde (hvis jeg husker ret) formes som en hareryg, i hullet mellem de to "fileter" lægges ribsgelé og stegen bardes (dækkes) med røget spæk. Altså gå hele ideen ud på at få sit farsbrød til at fremstå som haresteg.