/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fartkontrol i slaglese
Fra : pk2dk99
Vist : 1103 gange
100 point
Dato : 10-11-10 02:40

Hej med jer

Jeg kørte forbi en automatisk fartkontrol i går i slaglese på sorøvej jeg måtte køre 60 men jeg kørte 70 km/t
Min ven siger jeg kan se om jeg er blevet taget/målt, han siger jeg kan se et rødt eller hvidt blitz skær, dette kunne jeg ikke se, er jeg så taget? jeg har set kun meget lidt rød lys i kamera men det var ikke blitz. Er jeg blevet filmet?????

Hvad vil bøden blive?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-11-10 05:26

Svaret får du i løbet af kort tid, enten dumper der et brev ind med et billede og et bødeforlæg, eller også gør der ikke

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-11-10 06:05

det er da sansynligt da du kørte for stærkt du må vente på posten

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-11-10 06:37

Det er ikke sikkert at du kørte for hurtig. Mange speedemetere viser for meget.Det er ikke altid kameraet er aktivt. Men du må vente og se. Det koster ikke en bondegård de få km. du kørte for hurtig,selv om det er sure penge at betale.Jeg blev taget i Sverige i sommer ,og jeg kørte 7 km. for hurtig i 50 sone.måtte betale 2000 kr.
alimak

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 100 point
Dato : 10-11-10 07:01

Sverige har jo nogle andre regler end Danmark, så den sammenligning kan du ikke bruge til meget.

Her kan du se de danske takster

http://www.koerekortogfaerdselsloven.dk/Boedetakster.html

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-11-10 07:34

Du er ikke blevet taget, -for så var du ikke i tvivl.
For det første, som alimak skriver, så viser dit speedometer for meget. Biler som kører med de originale hjul/dæk, som bilen er monteret med fra ny, viser altid for meget. Jeg vil påstå fra 5-10 %,
også afhængig af hvor meget gummi der er slidt af dækkene.
Og til sidst tror jrg at deres apparater er indstillet til en vis fejlmargen til din fordel.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-11-10 07:55

stilkene

Det er da noget skråsikkert, at du med så stor sikkehed kan sige, at der ikke kan være tvivl, jeg har personligt oplevet at være meget i tvivl om det var en blitz, eller et genskin jeg så, hvorpå jeg modtog et brev der bekræftede, at der var tale om det første.

Med hensyn til misvining på speedometeret, så skriver spørgeren jo, at han kørte 70, og ikke at speedometeret viste 70, men lad os bare antage, at det er det sidste der er tale om, så er der staig stor forskel på, hvor stor misvisning der er på forskellige biler, på min gamle Saab var misvisningen f.eks under 5%

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 10-11-10 09:00

Misvisninger på speedometre kommer an på dækstørrelser og hjulstørrelser, man kan hurtigt ændre det lidt.
Den bedste kontrol er på motorvejen en dag/aften i fred og ro at køre 120 km timen er nøjagtig 2 km i minuttet på sekundviser eller stopur.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-11-10 12:50

120 km/t i fred og ro?????

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-11-10 12:53

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 10-11-10 13:05

Af og til kan man godt finde tidspunkter, hvor man kan køre uforstyret i samme fart, det er hvad jeg mener med fred og ro, uden at skulle bremse op og køre op i fart igen. Det er jo nok ikke så smart at køre 60 km. timen, da bliver man hurtigt kørt ned bagfra, - så kører man jo 1 km i minuttet hel nøjagtig.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-11-10 13:07

Bare lad os blive enige om, at 120 km/t måske nok kan udføres uforstyrret på det rigtige tidspunkt, men det er "sgu" ikke fred og ro

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-11-10 16:11

Det foregår måske ikke sådan, hvor du bevæger dig.....
http://www.funblog.dk/2007/01/23/fartkontrol-der-virker/

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 10-11-10 18:10

Hvis du er udstyret med en gps, kan den sandsynligvis stilles så den kan oplyse dig om din fart. Så er det jo bare et kig på speedometeret og se, om de to er enige.
Men det er da rigtigt, at en fejlvisning på 10 % ikke er så ualmindeligt i vore dage, så hvis overskridelsen ligger indenfor 3 - 4 km/t kan det sagtens ligge i den kategori, der bliver accepteret.
Og ellers er det et dyrt billede.....

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 03-12-10 10:26

Jeg har ikke modtaget bøde endnu... Tager det så lang tid? Næsten 1 månden

Godkendelse af svar
Fra : pk2dk99

Dato : 21-12-10 16:07

Tak for svaret Kortoververden.