/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Problem med Svejser
Fra : kjalexandersen
Vist : 1587 gange
50 point
Dato : 09-11-10 11:47

Hej. Er der nogen der ved noget om funktionsfejl på en migatronic race 142 svejser af ældre årgang, der er gået død. Der var strøm på maskinen, men da jeg aktiverede knappen på pistolen gik den død med et smæld , og jeg kan ikke mere få liv i den. Den har virket upåklageligt indtil nu. Der er ikke sprunget nogen netsikring eller nogen af de 2 styresikringer der sidder inde i maskinen.
Forslag ( meget gerne seriøse ) til løsning af problemet modtages med tag.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-11-10 14:18

Jeg vil tro at det kunne være ensretterbroen der er stået af.
Jeg har en Loke-svejser, og der sidder en samling anoder, som jeg på et tidspunkt har skiftet.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 09-11-10 17:58

Du skal da vist i gang med multimeter. Har du / eller kan låne et af de, der både giver visuel og akustisk aflæsning, starter du selvfølgelig med, at frakoble netledningen, så du ikke bliver grillet.
Start med, at udmåle trafoen / trafoerne. Hvis en vikling er brændt over, kan det være forklaringen på, at ingen sikringer er brændt over, men maskinen er død. Hvis den har en særskilt trafo til styreprint og evt. blæserkøling, bør denne del køre. Er trådføringen højspænding ? Ellers må du også kunne finde spændingsgiveren til den, og komme lidt nærmere målet.
Har du kigget dine sikringer ved måleren efter ? Jeg har oplevet, at min drillede noget så grusomt fordi en af faserne manglede. Min kan godt starte op på den ene fase, men svejsningen ligner noget en måge har leveret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-10 21:44

Jeg vil tro det er fremføringen som ikke virker.
Det kan være en krafttransistor (hastighedsstyringen) som er gået.

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 10-11-10 22:38

Kom smeldet fra maskinen eller håndtaget? Det er vel ikke tråden der er brændt fast på/i dysen.

Kommentar
Fra : kjalexandersen

Dato : 11-11-10 00:20

Fejlen er fundet og maskinen kører igen. Jeg havde forlænget svejserens strømkabel med kabelmuffer omviklet med isolerbånd , da ledningen især i den ene ende var for kort , og det var tilsyneladende heri en dårlig / løs forbindelse.
Hvordan en dårlig forbindelse der kunne give et smæld fra maskinen ved jeg ikke,men der er nu sat et forlænger kabel på, som forhåbentlig ikke giver problemer fremover.
Jeg takker for interessen og div. indlæg.