/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
hæklede hagesmækker
Fra : klatk
Vist : 2166 gange
20 point
Dato : 08-11-10 19:07

da min datter venter tvillinger vil jeg gerne have en opskrift på hæklede hagesmækker
det skal være en af de lette, for jeg er ikke super skrap til at læse et mønster

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 30 point
Dato : 08-11-10 19:21
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-11-10 19:22
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-11-10 19:22
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-11-10 19:23

Og her.
HÆKLET HAGESMÆK:
garn: cotton 8, 50 g og hæklenål nr 3
hækl 16 lm, vend og hækl 15 fm tilbage. fortsæt frem og tilbage med fm og vend hver rk med 1 lm.
når arb måler 6 cm. hækles skulder over de yderste 3 fm,vend og hækl tilbage. hækl 2 fm, vend og hækl tilbage. bryd garnet. hækl på samme måde i den anden side. hæft alle ender
KANT: hækl 1 rk fm langs skulderen og rundt langs den anden skulder. hækl herefter bort tilbage således: * 5 stm, spring 1 m over *. gentag fra * til *. bryd garnet og hæft alle ender.
BINDEBÅND OG HALSKANT:
hækl ca. 44 lm ( lidt løse). fortsæt med fm rundt i halskanten, slut med 44 lm.
vend og hækl 1 rk fm tilbaage.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-11-10 19:55

http://peecee.dk/uploads/112010/hagesmkbrun.jpg

Hæklet hagesmæk
Garn: en rest bomuld nr. 8 i to farver.
Nål: 2½ eller 3, afhængig af, hvor fast du hækler og hvor tæt du ønsker den skal være.

Slå 14 lm op.
1. række: Hækl fm i den 2. lm. og fortsæt rækken ud (i alt 13 fm).
2. række: 3 lm, hækl fm i den 2. lm og fortsæt rækken ud (i alt 15 fm).

Fortsæt med at hækle fm, tag 2 m. ud i starten af hver række som v. række 2, indtil der er taget ud 6 gange i hver side.
Hækl lige op 12 rækker (vend med 1 lm).

Herefter hækles hver side for sig, der startes fra ydersiden af smækken:
1. række: Hækl 14 fm.
2. række: 2 lm, hækl fm i den 2 fm på rækken nedenunder.

Fortsæt med fm indtil næstsidste fm (i alt 12 fm).
3. række: 1 lm, fm i første fm nedenunder.

Fortsæt m. fm indtil næstsidste fm (i alt 11 fm).
4. række: som 2. række (i alt 9 fm).
5. række: som 3. Række (i alt 8 fm).
6. række: som 2. række (i alt 6 fm).
7. række: som 3. Række (i alt 5 fm).
8. række: som 3. Række (i alt 4 fm).
9. række: som 3. Række (i alt 3 fm).
10. række: 1 lm, 1 fm i første fm nedenunder.

Luk af.
Gentag i modsatte side af smækken. Hvis kanten skal have samme farve som smækken, skal der ikke lukkes af, blot fortsættes med bølgekant.

Bølgekant Hækl 4 db stm i samme maske ca ½ cm fra hvor garnet hæfter, hæft m. 1 fm ca ½ cm længere henne. Fortsæt hele vejen rundt på smækken. Luk af.

Halskant og bindebånd
Hækl fm langs halskanten fra vrangsiden af smækken. Når der er hæklet langs hele halskanten inkl i allerførste maske på bølgekanten, hækles ca 50 lm. Hækl fm i alle lm, fortsæt med fm langs halskanten, hækl ca 50 lm i modsatte side af halsen og hækl fm i alle lm. Luk af.

Bobler Brodér evt. bobler med fladsting på smækken m. kontrastfarven.

Godkendelse af svar
Fra : klatk

Dato : 10-11-10 13:19

Tak for svaret piaskov.