/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Gryderet
Fra : Grimstrup
Vist : 766 gange
50 point
Dato : 08-11-10 18:29

Jeg mangler en opskrift på en god gryderet, så I mangel af bedre har jeg selv smækket en opskrift sammen. Jeg retter selvfølgelig lidt ind efter mængder når jeg er i gang, men hvis der er nogen der har en "færdig" opskrift der ligner vil jeg meget gerne se den:)

Gryderet
500 gram oksekød i tern
2 Dåser hakkede tomater
400 gram champignon
2-3 gulerødder
1 squash
2 løg
Laurbærblade
1 kvist timian
1 l bouillon
2-3 dl rødvin
3 fed hvidløg
Salt
Paprika
Peber
Fløde

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-11-10 18:31

Jeg studser lidt over, at du har næsten half and half af kød og champignon??

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 08-11-10 18:51

Tja jeg kan godt lide champignon og så bliver de jo næsten også til ingenting efter at være blevet stegt og kogt et par timer:)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-11-10 18:52

Her er en opskrift, som jeg tror du kan li´

Lidt anden sammensætning- men alligevel- du kan sagtens tilføje champignon.

http://www.aarstiderne.com/Opskrifter/Opskrift/oksekoedsgryde-med-kartoffelrosti.aspx

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 08-11-10 19:20

Hvad med brødrene Prices boeuf stroganoff - jeg foretrækker ris som tilbehør.

http://www.dr.dk/dr1/spisemedprice/Programmer/Program4.htm?image=5

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 50 point
Dato : 08-11-10 21:58

Du kan jo vente med champignonerne til de sidste 20 minutters kogetid så der stadig er bid i dem.

Og prøv med en kraftig øl istedetfor rødvin.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-11-10 22:15

Citat
prøv med en kraftig øl istedetfor rødvin.

lige netop -som opskriften fra Årstiderne. Jeg har også lavet simremad med øl- det smager bare.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 09-11-10 07:39

Ingridienserne ser rigtige ud. Benytter faktisk de samme, men jeg begynder dog med at svitse bacon rester eller tern i bunden, det er for mig med til at give den gryderet-smag jeg godt kan lide. Jeg tilsætter også cocktail-pølser og baby majs i mindre stykker. Jeg bruger dog ikke så meget hakkede tomater, fordi jeg synes det giver en sødlig smag.

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 09-11-10 08:23

Jeg tror jeg tager i mod en række af de gode råd og lader mig inspirere af opskrifterne der er linket til

Det lyder spændende med øl i maden - skal det bare være en lager af en art?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-11-10 10:22

Citat
skal det bare være en lager af en art

Guldøl, Elefant, FF, jule-eller påskebryg, en Stout eller Guinness er nok en tand for kraftig til den ret som Du har beskrevet, og er der gulerødder i er juleøl nok også for sød.

Jeg laver sommetider en ret efter norsk opskrift, bunden er den samme, altså oksekød i tern, men det skal brune sammen med et drys allehånde, samt tilsættes en enkelt ansjos der er mast.
Altså en rigtig ansjos, ikke noget med "æggebidder".

Har jeg en sovs jeg ikke kan få til at smage af noget grundet en svag sky fra kødet kan jeg finde på at tilsætte een teske Gammel Dansk der jo indeholder ca 50 forskellige ting fra skov ogstrand.

Godkendelse af svar
Fra : Grimstrup

Dato : 17-11-10 07:18

Ville også gerne have givet et par af jer andre points, men synes virkelig en Bjørne Bryg i maden gav en god smag:)