/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
deling af 3 fase sikringsgrupp
Fra : Peter0312
Vist : 642 gange
20 point
Dato : 08-11-10 16:05

Er der nogen der kan fortælle om det er lovligt at have et 3x1,5 (u jord) kabel fra en tofasegruppe til et udhus og herefter grene ud til stikkontakter og lys. Ryger nullen mellem tavle og udgreningen er der jo potientielt mulighed for overspænding på noget af installationen, men hvad siger loven. Har en gammel installation af den type og overvejer at få det ændret meeeeen har aldrig hørt om nogen der har haft problemer i praksis og det koster jo altsammen ))

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-11-10 17:26

Det skulle der ikek være problemer i. Du må bare ikke anvende en gul/grøn som fase eller nul.

Så hvis det er en 3*1,5 med jord der laves om til formålet er det ikke lovligt.

Det med at en nul ryger, kan jo ske alle steder helt fra elnettes transfomator til en hver flerfaset brugsgenstand. Men det er jo også derfor man anvender uddannet folk til at sikre at forbindelser er forsvarligt udført.

At arbejde i de faste instalationer, kræver en autoritation. Så ham der skal udføre denne, er uddannet i hvad der er lovligt og forsvarligt.

vh Ben

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-11-10 05:18

kablet og installationen er og var lovligt da denne blev lavet.
såfremt du vil køre videre på denne er det også lovligt (dog skal der være jord i alle kabler du trækker i dag) og max sikring på 1,5mm2 er 13A stikkontakt. jordledningen skal monteres i den nye installation således at man på et senere tidspunkt vis man vælger at udskifte det gamle kabel bare kan monterer jordledningen et sted og så er der jord på hele installationen.

Kommentar
Fra : Peter0312

Dato : 09-11-10 08:55

Tak for svar. Der er tale om et 3x1,5 kabel fra før opdagelsen af den gul/grønne mærkning så det skulle være OK ( lederne er vist grå sort og rød) ifald installationen skal ændres/udbygges får jeg naturligvis trukket nyt m. jord. Ville blot sikre mig at jeg ikke står med et forsikringsproblem hvis hytten brænder ned.
Rotw du er inde på det med 13A på stikkontakter. Jeg er med på at der skal være tale om plastisolerede kabler på 1,5 kvadrat, men når man ser på en alm. stikkontakt med afbryder fra LK er den jo mærket med 10A, kan man blot skifte sikring og beholde de gamle stikkontakter ( hvis de ellers er OK) - det kunne nemlig være interessant i køkkenet.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 09-11-10 16:12

Nu skal det lige sige at idag må man ikke forsikre sine stikkontakter med med end der er mærket , så hvis man har nogen gamle der er mårket 10 A , så er det kun 10A og hvis man har nyre stikkontakter og de er mærket 13A ja så er det jo 13A's sikringer man må sikre med.
Hvis der ikke står noget på dem ja så vil jeg nu nok nøjes med 10A's sikring foran dem de er jo så nok laver da vi ikke kendte til 13A's sikringen.....

Mvh Bassebo...