/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ensretning af cykeldynamostrøm til diode
Fra : pejath
Vist : 946 gange
50 point
Dato : 08-11-10 12:26

Hvordan ensretter man cykeldynamostrøm til diodepærer?

I et tidligere spørgsmål skulle sønnen lave et vindenergiprojekt i skolen, løsningen blev en dynamo (cykel) med en skive med 4 stykker nedløbsrør på skåret i propelform, det kører rigtig godt men diodepærerne blinker, de måtte gerne lyse lidt mere konstant, dog unødvendig med kondensator da jeg mener det er lys nok når jeg får fordoblet blinkhastigheden.
Jeg har læst mig til at en diodebro skulle kunne ordne det, kan jeg pille en ud af gl. bilgenerator og forbinde den med dynamo og diode/r, hvordan forbinder man det, der er fire ben på en diodebro og jeg er ikke elektriker kun landmand, vil det kunne virke sammen.

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 08-11-10 12:36

Den lille dims der sal sidde på en diodepære ved alm brug, skal den være på eller er det ligegyldigt.
Peter Thuesen

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-11-10 13:15

Mener man kan få diodepærer der blinker og nogle der lyser hele tiden.
alimak

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 08-11-10 13:17

Dem jeg har lyser hele tiden.
Peter Thuesen

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 08-11-10 13:25

Ja altså når jeg sætter dem på batteridrift, når det er dynamoen der laver strøm blinker de.
PT

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-11-10 13:44

Dynamoen laver vekselspænding. Lysdioderne ensretter selv strømmen, idet de spærrer for den ene strømretning og lyser i den anden.

dynamoen har ikke godt (dårlig virkningsgrad) ved den slags "jævnstrøm" , som er enkeltensrettet.
Det giver jævnstrøm gennem dens vikling også, og det modvirker magneten.

Det primitive I kan gøre er at sætte flere dioder på , hvor halvdelen vender hver sin vej. Det giver strøm beggeveje (vekselstrøm9 indvendig i dynamoen.

I kan også dobbeltensrette strømmen med en diodebro. Det vil fordoble blinkftekvensen i dioderne.

Den laves med 4 stk Si dioder hver gode nok til et par A . De koster en slik ien elektronikbutik, som der desværre ikke er så mange af mere.
Send mig en direkte mail med din adresse, så sender jeg dig 4 dioder og et lille tegning med forbindelserne. Frimærkerne er det dyreste, men det kommer jeg nok over.

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 08-11-10 19:38

Transor.

Nu har jeg lavet 5 på række, det var hvad jeg havde, forbundet dem skiftevis modsat, det giver mere roligt lys, så kan jeg lægge dem ind i en hvid plast dunk som diffuser.

Er der nogen måde jeg kan bruge diodebroen til noget fornuftigt, eller hvad løsning havde du tænkt på.
PT

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 08-11-10 19:46

Hej.

Det er korrekt som der bliver sagt med at en dobbelt ensretter vil give dobbelt blink frekvens, men en kondensator burde ordne det således du kan få konstant lys (hvis dynamoen kan levere effekt nok selvfølgelig)

Der er 2 indgange og 2 udgange på sådan en dobbelt ensretter!

Prøv at google "diode recifier" efter billeder, så vil du kunne se princippet!

Så ville jeg sætte en kondensator imellem udgangene så du yderligere udglatter spændingen!

Her er et billede af fulde princip:
http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.electronics-tutorials.ws/diode/diode23.gif&imgrefurl=http://www.electronics-tutorials.ws/diode/diode_6.html&usg=__aACwRlYRV8AjUw19-zzNa0r4L18=&h=326&w=372&sz=12&hl=da&start=0&zoom=1&tbnid=TwaQmblpKeROEM:&tbnh=132&tbnw=151&prev=/images%3Fq%3Ddiode%2Brectifier%26um%3D1%26hl%3Dda%26biw%3D1183%26bih%3D557%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=344&ei=DUfYTNqxL8m0tAbpsNnHCA&oei=DUfYTNqxL8m0tAbpsNnHCA&esq=1&page=1&ndsp=18&ved=1t:429,r:9,s:0&tx=74&ty=49

mvh
Peder

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-11-10 06:47

som peder 99 skriver er en kondensator på gæt 1000 micro farad/15 Volt efter diodebroden ( Graetz kobling ) en god ide , men du skal nok have en modstand i serie med lysdioden da den ellerskan få for meget strøm. Når du måler spændingen over kondensatoren mens dynamo kører max RPM kan du beregne modstanden idet der bør være 1, 5 volt over lysdioden og strømmen ca 60 milli ampere

Det der med at koblen en flok dioder i serie er ikke en god løsning da lysdioden skal strømstyres og ikke spændingsstyres

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 09-11-10 11:48

Dioderne er vel heller ikke lagt i serie. Frekvensen er som omdrejningstallet , som igen er som vinden blæser. sådan en cykeldynamo på lavt omdrejningstal er da en udmærket stræømgenerator til lysdioder. Så er det bare at vælge en passende stor størrelse, som kan tåle den aktuelle strøm.

Der skal så ikke formodstan eller kondensator til Det bedrer ingenting. Lysdioder virker fint med pulserende strøm og lyser ikke bedre af udglatning. Tværtimod.

Diodebroen tjener kun til at få den enkeltte diode til at blinke på hver hve3r stømretning. Det giver dobbelt frekvens men dynamoen kan så kun trække det halve antal.

Diodebroen vil give et spændingstab, som vil kræve højere omdrejningstal.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 09-11-10 12:23

Hvis dioderne gerne må blinke er det smarteste vel at lave lampen med 2 dioder (ligesom princippet i magnet-cykellygter!)

Her bruger man 2 lysdioer som, hvor den ene lyser ved stigende magnet felt og den anden ved faldende!

Så er der hverken unødvendigt spændingsfald over en evt. ensretter eller spildt endergi ved kun af lyse ved stigende magnetfelt! (desuden et simpelt kredsløb!)

Her skal man selvfølgeligt også have en modstand i serie med hver diode for at beslutte hvor i diodens karakteristik dynamoen arbejder. Dette skal gøres udfra dynamoens karakteristik!

Peder

Godkendelse af svar
Fra : pejath

Dato : 09-11-10 23:25

Tak for svaret transor.

Jeg / vi har nu monteret 5 diodepærer i en cirkel, (jeg havde ikke flere), med forskellig polaritet, så de faktisk blinker skiftevis. Når vingerne kører hurtigt ser det næsten ud som om de lyser konstant, der er ingen modstand eller ensretter monteret, det giver et ret kraftigt lys i forhold til glødepæren. Dioderne er monteret i noget tyk plastplade der er lavet af et stort hulbor, dernæst et mindre indvendig, så er der boret 5 huller i periferien så de lyser hele vejen rundt, lodninger ligger i midten, en hel skive plastplade på begge sider og en lampeledning loddet på så det er rimelig robust til at modstå vejr og vind.
Så bliver det sjovt at se hvor længe den kan køre, eller pærerne eller vingerne holder, den skal stilles op på Højer Efterskole, der kan være ret god vind.
I får alle sammen mange tak.
Peter Thuesen