/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Omregning kw til naturgas
Fra : MonieJacobsen
Vist : 8945 gange
100 point
Dato : 08-11-10 08:26

Vil du være behjælpelig med besvarelse af nedstående spørgsmål.

Hvad svare 1 kw omregnet til naturgas i m3
Hvad svare 1 kw omregnet til almindelig fyringsolie i liter.

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-11-10 08:48

Det kan ikke lade sig gøre, da kW er måleenhed for en øjebliksværdi. Du kan heller ikke omregne mellem din cykels accelleration og afstanden til Fjerritslev.

En helt anden snak er, hvor mange kilowattimer energien er i en kubikmeter gas alternativt en liter olie, og det afhænger da voldsomt af gas- og oliekvalitet.
Dansk naturgas har et energiindhold på mellem 11,1 og 12,2 kWh pr. kubikmeter. let fuelolie har tæt på 10 kWh pr. liter.
v.h.
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-10 08:49

Det kan man ikke,
kW er en effekt, m^3 og liter er rummål

hvor mange m^3 gas eller liter olie der skal til for at frembringe 1 kWh (kilowatt time altså energi)
afhænger helt af hvad slags fyr/generator der benyttes...

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 08-11-10 09:07

OK

1 kw menes 1 kwh

Mvh
Monie

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-11-10 09:23

Ud af 1 Km naturgas får du 11 kWh. 1 liter fyringsgasolie giver 9,89 kwh. 1km naturgas svarer til 1,11 liter fyringsgasolie. 1 kwh svarer til 0,081 km naturgas.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-11-10 09:29

1 kwh svarer til 0,1010 liter fyringsgasolie

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 08-11-10 09:40

OK Thyregod8

1 kwh svarer til 0,081 km naturgas. OK

Men!
1 kwh hvad svare det til i antal liter fyringsgasolie?

Mvh
Monie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-10 09:40

Det må da afhænge af virknings graderne på de anlæg der anvendes...

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 100 point
Dato : 08-11-10 09:51

1 kwh svarer til 0,1010 liter fyringsgasolie. 10 kwh svarer så til 1,010 liter fyringsgasolie. Sammenlignet med at fyre med el er altså ca 20kr til ca 8 kr. Sagt på en anden måde er det omkring 2,5 gange så dyrt at fyre med el som med fyringsolie.
Hvis man bruger et varmepumpeanlæg vil varmepumpen kunne konkurrere med olie med hensyn til pris.

Godkendelse af svar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 08-11-10 09:58

Tak for svaret Thyregod8.

Og godt besvaret med eksempel som varmepumpe.

Er ved at opstille et 3 kw Solar Tracker anlæg, som skal EL tilsluttes og som jeg derfor ville havde
omregningerne fra 1 kwh til gas og fyringsolie.

Mange tak for besvarelsen.

Mvh
Monie