/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Firma køber brugt gulpladebil...
Fra : tre
Vist : 591 gange
200 point
Dato : 05-11-10 14:19

Puuuha, det her synes jeg er svært.

Jeg har i dag en gulplade bil privat - som der er betalt moms af.
Den vil jeg sælge til mit firma og ikke beskattes af fri bil (bliver allerede beskattet af en hvidplade bil).

Når jeg fremover kører i gulpladebilen erhvervsmæssigt, vil jeg gerne have lov til at stoppe ved f.eks. Fakta på hjemvejen og købe 2 liter mælk til mit private køleskab.

Må jeg godt det - når jeg ikke kører en omvej (ved godt jeg kører 10m ekstra ind på en p-plads)?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-11-10 14:44

Hvis din firmaadresse ikke er den samme som din privatadresse, er jeg bange for at du helt sikkert vil blive beskattet af kørsel mellem firma- og privatadresse.

Så jeg vil foreslå, at du kontakter Skat for at få klar besked.

Og det samme gælder for:
Citat
Når jeg fremover kører i gulpladebilen erhvervsmæssigt, vil jeg gerne have lov til at stoppe ved f.eks. Fakta på hjemvejen og købe 2 liter mælk til mit private køleskab.

Det er formodentlig nok, at en nabo eller anden melder dig!

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 05-11-10 15:24

En bil på guleplader der ikke er betalt moms af, må du ikke bruge privat.
Henter du mælk til dig selv privat, er det det samme som privat kørsel og selv om du handler på vejen hjem.

Hvem skulle opdage det? Det er kun hvis uheldet er ude eller hvis du bliver stoppet af politiet.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : tre

Dato : 05-11-10 15:33

Jamen der er jo betalt moms af bilen...

Og min privatadresse er den samme som firmaadressen....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-11-10 16:00

Når du sælger privat opkræver du ikke moms, og firmaet har ingen moms at trække fra.

Så du kan køre al det privat du vil i den bil.
Når du i forvejen allerede betler skat af privat brug af firmabil, er der vel heller ikke noget problem der.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-11-10 17:55

Skat har lempet lidt på de kringlede regler. Men det kommer meget an på hvordan man forstår det.
Så det er et spørgsmål der ligger lige på kanten af forståelse, for vi har haft vores revisor til at undersøge sagen. Han kom frem til at for at netop det senario med at tage den litter mælk med hjem skal opvejes med det det vil koste samfundet at køre hjem og tage en ny privat bil og køre tilbage ad samme vej for at købe mælk og så retur endnu engang. Den er lige på kanten, og der står ordret i loven at du IKKE må.
Vi har droppet at tolke på reglerene og de som har firmabilen med hjem kører IKKE privat

Men da der jo er betalt moms af bilen skulle problemet jo være løst.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 05-11-10 19:53

Hvis firmaet har betalt moms af bilen, må du også køre private ting i bilen og ikke kun varer fra firmaet.
Du må ikke køre længere ture privat i bilen, men hente mælk må du godt.

hawaii7