/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Udskiftning af tændrør på Corsa 1,2
Fra : HansELund
Vist : 1331 gange
100 point
Dato : 04-11-10 21:03

Er der en der kan komme med et råd. Jeg er den lykkelige ejer af en Corsa 1.2 årgang 2002, jeg har tænkt mig selv at skifte tændrør på vognen. Men hvor meget skal der skilles ad, før jeg er nået ned til tændrørerne og skal der bruges specialværktøj, udover en meget tynd/lang tændrørsnøgle?

Venlig hilsen
Hans

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 04-11-10 21:10

Har du et topnøglesæt med forlænger så har du også en der passer. den bruger jeg til min søns Corsa. Det bare at tage tændrørs-hætterne og gå igang.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 04-11-10 21:13

Hvis du ikke ved det, så synes jeg du skal få en der har forstand på at skrue på biler til at gøre det for dig.Så kan du kigge på og lære og gøre det neste gang selv.
alimak

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 04-11-10 21:29

Til "Droslerne", så let er det ikke på en 1.2 Ecotec.

Til alimak, du har muligvis ret. Desværre gjorde jeg tingene i forkert rækkefølge. Købte tændrør og åbnede så senere motorhjelmen og konstaterede, at tændrørerne er skjulte bag en hel del.

Derfor er mit spørgsmål, er der en der kan fortælle hvormeget der skal skilles ad, førend topnøglen kan sættes på tændrørerne..

MVH@ns

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 04-11-10 22:41

Hvorfor skal tændrørene skiftes?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-11-10 23:55

Bare en lille detalje, som det kan blive dyrt at glemme: Husk at rense omkring tændrørerne før du skruer dem ud, så der ikke falder skidt ned i cylindrene.

Hvor jeg ved det fra? Jeg måtte skrue topstykket af en MC, fordi jeg havde for travlt

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 05-11-10 00:13

Jeg kender ikke din bilmodel. Men det er vel ikke anderledes en på andre biler fra dette årtusinde.

Over hele motortoppen kan sidde et plastdæksel som mest er til at styre luftstrømme og til pynt.

Fjerns det og afmonter de tænspoler som sidder lige over tændrørene. På nole biler sidder de individuelt og på andre er det et arrangement, som dækker flere rør. Når de er løsnet, så trækkes de op og tændrørene er nu blottet. Motoren skal være kold før udskiftningen, det er vigtigt. De nye skal strammes præcis ,som der står på forpakningen, hverken mere eller mindre.

Der er mest sådan at de drejes i med let hånd til modstand med pakningen. Denne klemmes derefter ved at dreje en bestemt vinkel. Mere kan skade rør og gevind. Mindre gør dem ikke tætte.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-11-10 00:14

Som jeg husker det:Du skal selvfølgelig skrue af plastdækslet som er over tændrørene.Og olje påfyldnings låget skal af. Så må du være forsigtig når du tager hætterne af tændrørene, ikke træk i ledningerne,da kan du let ødelægge dem.Jeg plejer at bruge en special tang til og tage hætterne af rørene.Pas på når du skruer rørene ned i toppen,at du ikke skruer rørene skævt i.
alimak

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-11-10 13:00

Hvis du har en stump gummislange der kan gå udenpå tændrørene, kan du "fire" dem ned med den, og så dreje dem så langt i som muligt med håndkraft. Så undgår du, at kvase gevindet.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 05-11-10 17:46

Citat
Hvis du har en stump gummislange der kan gå udenpå tændrørene, kan du "fire" dem ned med den, og så dreje dem så langt i som muligt med håndkraft. Så undgår du, at kvase gevindet.

Enkelt og genialt, den vil jeg huske

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-11-10 17:59

Godt gammelt husråd der ikke kan komme for tit.

Godkendelse af svar
Fra : HansELund

Dato : 10-11-10 00:02

Tak for svaret transor.

Jeg transtor ramte plet, det var ikke spor kompliceret. Mange tak og det lille trick med gummislagen er geninalt, men jeg kan jo ikke give jer alle point.

Den dag jeg stillede spørgsmålet, var jeg helt paf over, at jeg slet ikke kunne finde tændrørerne

Tak for hjælpen til jer allesammen

MVH@ns