/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
HFI relæet slår fra ved brug af ovn
Fra : mag123
Vist : 9360 gange
60 point
Dato : 04-11-10 13:39

Hej jeg er en studerende, der netop er flyttet ind i en lejlighed med en anden pige.

Vi oplever gentagne gange, at HFI relæet i vores lejlighed slår fra, når vi bruger vores ovn. Det sker næsten hver eneste gang vi bruger ovnen, og det virker ikke som om, der er noget system i det. Nogle gange slået relæet fra, når vi tænder ovnen, andre gange, mens ovnen har været igang i noget tid, og næsten altid når vi slukker ovnen. Vi plejer at slå det til igen, og derefter fortsætte med at bruge ovnen.

Det er kun ved brug af ovnen, at relæet slår fra, og ikke ved brug af andre ting i lejligheden.

Jeg er som sagt lige flyttet ind i lejligheden, men hende jeg bor sammen med fortæller, at det har stået på i over et år. Hun har tidligere haft en elektriker ude, men han mente ikke, det var et problem.

Imidlertid har min far været på besøg, og han mener det er decideret livsfarligt at anvende ovnen, hvorfor jeg er helt stoppet med at bruge den. Min room-mate bruger dog stadig ovnen, og jeg er nervøs for, at der en dag skal ske noget. Hun mener ikke, der er nogen grund til at få en ny elektriker ud, da hun jo fik at vide at den anden, at det ikke var farligt.

Er der nogen der ved, om det er farligt at bruge ovnen???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-10 13:59

Du ringer bare til ejendomsadministratoren - det er ikke dit/jeres problem at "løse" den slags gåder....

Velkommen blandt 213794 brugere

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-11-10 14:01

Det kan være farligt, hvis jordforbindelsen ikke er ok.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-11-10 14:29

Spørgmålet er om ovnens er jeres private, eller den hører til den lejede lejlighed. Normalt er det det sidste som gælder og så er det ejendomsadministration eller vicevært i skal have fat i for at få ovne eller relæ repareret. Fejlen er formentlig i ovnen, men det kan ofå være at ovnen er fejlfri men at et gammeldags relæ fejludløser på en moderne elekrtonisk reguleret ovn.

Hvis ovnen er korrekt jordforbundet, er det ikke farligt, men kun irriterende. I kan ikke være sikker på jordforbinfelsen, da andre løsninger har været lovlige.

Kommentar
Fra : mag123

Dato : 04-11-10 14:33

Det er pigen, jeg bor med, som ejer lejligheden - så det er vores (eller rettere hendes) ansvar...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-10 14:43

Så er der sikkert lavet noget "fusk" så sikringerne ikke kan holde til belastningen....

Citat
Det sker næsten hver eneste gang vi bruger ovnen, og det virker ikke som om, der er noget system i det

Der er sikkert det system at det KUN sker når andre ting er tændt på samme strømkreds...

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 04-11-10 16:18

Citat
Så er der sikkert lavet noget "fusk" så sikringerne ikke kan holde til belastningen....

Det er jo hfi relæ'et der slå fra og ikke sikringen.....

Jeg vil mene at det er et af varmeligmener i oven der er problemet og det kan man ikke se noget systen i , det kan også være en defekt oven afbryder , den hvor man vælger varmluft eller andet, har også set at kabelskoen kan rette sig ud omme på bagsiden af ovenen når den bliver varm og kabelskoen rammer stel og slå hfi'et fra........
Eller den nemme køb et nyt komfur, men så lang tid hfi'et slå fra kan det ikke blive farlig at bruge det.......

Bassebo....

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-11-10 05:29

den er rimmelig nem
brugeren har pligt til at veligeholde el-installationen. sofremt at hfi/hpfi relæet slå fra er det en indikation af at der er en fejl et sted. og det skal udbederes i følge sikkerhedsrådet.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 05-11-10 06:50

Havde problemet i sommerhuset. Det var fugt, der gav problemet. Måske det var en god ide at skifte ovnen ud. Vi løste den på den måde! Og det var billigt i stedet for at ofre hundredvis af kroner på at finde fejlen.
Held med det!

Kommentar
Fra : mag123

Dato : 05-11-10 13:51

Hej alle. Tak for mange gode råd til, hvordan man kan løse problemet.

Mit egentlige spørgsmål var: Er det farligt at bruge ovnen?
Jeg er stadig lidt i tvivl ud fra jeres svar.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 05-11-10 14:20

Som jeg selv læse det i de forskellige indlæg har man da svaret på om det er farlig eller ej....

Bassebo.... End da en løsning også så hele 2 ting for et spørgelsmål.......... det er da en win win....nå ja det er der man kan få en ny oven/komfur....... wupti problemet er løst...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-11-10 07:54

ja det er farligt at få stød (relæet sidder der for at man helst ikke skulle dø eller komme slemt til skade) derfor slå relæet fra.

forstil dig en vand-slage som går i ring ud af "hpfi-relæet" og ind igen i hpfi-relæet
(vandet løber i gennem en vandmølle inden i slangen og får en moteren til at køre)
relæet måler den mængde der løber ud og den mængde der løber ind igen hvis det ikke er den samme mængde vand der kommer ind igen (lukket system) -minus en micro lille procentdel. (30ma)
så slå relæet fra og siger til dig et sted i kredsløbet løber der vand ud og laver skade

så relæe sidder der for at der ikke bliver en større skade og gør brugeren obs på at der er en fejl

http://www.boligejer.dk/elinstallationer

Kommentar
Fra : mag123

Dato : 08-11-10 18:47

Jamen i en ovenstående kommentar står der:
"Hvis ovnen er korrekt jordforbundet, er det ikke farligt, men kun irriterende. I kan ikke være sikker på jordforbindelsen, da andre løsninger har været lovlige. "

Det læser jeg lidt som at jeg ikke kan være sikker på, at jeg lige pludselig en dag får et kæmpe stød (og dør)...

Kommentar
Fra : mag123

Dato : 08-11-10 18:47

(jeg aner jo ikke, om den er korrekt jordforbundet?!)

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 08-11-10 18:54

Hvis jordlefningen ikke var monteret korekt vil jeres hfi/hpfi ikke slå fra.....

Bassebo...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-11-10 19:09

Bestil dog en elektrikker, så er den skid slået

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-11-10 20:14

Nu har der jo en gang været en elektikker som ikke formåede at løse problemet.
Så det er ikke løsningen.

Næ du skal have fat i en faglig kompetent elektikker , og det er jo en anden sag , i vore dage.

Når der er nogen her som svarer helt skråsikkert, om noget de ikke kan vide noget om, er det kun et udslag af det sædvanlige vås her på kandu, hvor folk svarer uden at have læst eller forstået spørgsmålet.

Sagen er den, at med det lidt, du forklarer kan man ikke sige noget endeligt om farligheden.

Det er desværre sådan at hfi relæer alene ikke giver nogen absolut sikkerhed mod farlige stød ved isolationsfejl i apparater.
De skal koble fra ved en fejlstrøm, mellem 15 og 30 mA . De fleste fungerer ved ca. 20mA men enkelte leksemplarer liggerhelt oppe ved de 30 mA.

Nu er 30 mA en strømstyrke, man kan dø af ,hvis den passerer de følsomme organer.

Hvis ovnen er nogenlunde ordentlig jorforbundet vil relæet slå fra inden man overhovedet kan få et stød, der kan mærkes.

Men det ved vi ikke noget om, så derfor kan du ikke få et skråsikkert svar fra seriøse folk, før de på stedet har undersøgt sagen.
hilsen Tnansor - Stærkstrømsingeniør med mange års erfaring i undersøgelse af elektriske ulykker.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 08-11-10 22:45

EFtersom HFI/HPFI relæet slår fra uden at strømmen passerer gennem en menneskekrop så kan man vist godt gå ud fra et ovnen er jordforbundet (for 30 år siden var det ikke et krav at komfurer var jordforbundet, men jeg ved ikke nøjagtigt hvornår det blev et lovkrav med jordforbindelse) mag123 du kan roligt bruge ovnen, men jeg ville personligt udskifte den, hvis den er over 10 år gammel.

Har du bemærket om fejlstrømsrelæet kobler ud når i laver noget, som giver meget vanddamp fra sig? det er højst sandsynligt en smule fugt der giver afledning et sted, og det er ikke nemt at måle sig frem til medmindre en elektriker megger det når fejlen er til stede.
rotw, det var en noget udvandet forklaring på et fejlstrømsrelæs virkemåde, i øvrigt render vandet den forkerte vej i din forklaring

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-11-10 12:43

Når dit HFI eller HPFI relæ slår fra er det på grund af overgang og ikkepå grand af overbelastning. Hvis det er overbelastning springer sikringen og ikke relæet.
Det er en overgang i ovnen. Det kan være svært at finde den overgang og kan nok ikke betale sig at sende den på værksted, da det er billigere at købe en ny ovn.
Jeg vil nok ikke bruge ovnen, da det kan være farligt.

hawaii7

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 09-11-10 18:06

Joooh hawai7, det svar er fulkommen rigtigt, og er allerede besvaret tidligere og nej det er ikke farligt at bruge ovnene, men heller ikke hensigtsmæssigt.

mag123 se nu at få den ovn ordnet eller køb en ny, ellers fyldes tråden med endnu flere useriøse svar fra velmenende amatører og du ender med at blive totalt forvirret.

Kommentar
Fra : Thomasel

Dato : 09-11-10 23:05

Jeg vil indlede mit svar med samme niveau på forståelse som nogle af de andre på tråden:

Ælt dejen igennem og del den op i ca 15 stykker. Rul hvert stykker ud på bordet til ca 12 cm , udstik et rundt hul i midten med et lille snapseglas. ( de udstukne stykker kan laves til en ekstra knækbrød). Bag dem i ovnen ved 220 grader ( Fahr.428 ) ca 20 minutter.

Herefter vil jeg svare på dit spørgsmål
Er der nogen der ved, om det er farligt at bruge ovnen???

Ja, det er ikke til at sige idet vi ikke kender til de præcise omstændigheder på din ovn eller om din ovn er forbundet til jord. Jeg vil anbefale dig at kræve ovnen udskiftet af din udlejer og dermed ikke tager nogen chancer!

Ps. det er kun en gang man får for meget stød, det lærte en tysker os i tidernes morgen!