/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
De ikke holder pause
Fra : Disi
Vist : 1453 gange
100 point
Dato : 04-11-10 11:42

Jeg har 2 medarbejder som er ansat med overindkomst med Metal
Vi møder og har altid gjort det kl.07.00 til 15.15 dog fredag kl.14.45
med pause kl 9 15 min og 30 min til middag
De to sidst ankommende medarbejder arbejder skriver i deres dagseddler at de arbejder 8 timer hver dag så det udløser jo overarbejde ,hvilket jeg er død træt af.
Det vil sige hvis de står på en plads kl.15 så begynder overarbejde
Jeg har konfronteret det med dem ,om de aldrig holder frokost og middag ? nej det gør de ikke siger de .
Og det kan jo ikke passe at i de 3 år de har været ansat ikke har spist en madpakke drukket en kop kaffe og hvad med alle de smøger de ryger .
Vi har 2 andre der holder de pauser med vi andre og det gir jo også et eller andet lige at sætte og koble fra ??
Nå til mit spørgsmål skal de 2 ikke holde pause ifølge loven/overindkomsten ?
Eller er de i deres ret til at påstå de ikke holder pause

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-11-10 11:53

De kan ikke kræve betalt for arbejde i pauserne.

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 04-11-10 11:56

Kunne du ikke udybe lidt nærmere
Er der i overindkomst indlagte pauser ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-10 12:03

Problemet er egentlig ikke så stort....

Er DU arbejdsgiver er det DIG der leder og tilrettelægger arbejdet...

Indbefatter det pauser på bestemte tider - ja så er der pause...

Hvis de vil "forære" dig deres pause, er det jo deres problem, men forlange penge for det kan de KUN hvis du har "godkendt" at de arbejder i pausen og måske så kunne gå tidligere hjem...

De kan IKKE planlægge fast overarbejde uden din viden og godkendelse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-10 12:05

PS...

Som du beskriver det har det INTET med overenskomster eller fagforening at gøre

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-11-10 12:21

Jeg går ud fra, at arbejderne er ansat og får løn for 37 timer/uge?

De er med de tider du nævner, sammenlagt på arbejdspladsen i 40 3/4 time pr uge.
8 1/4 time de første 4 dage og 7 3/4 time fredag

D.v.s. at de selv betaler 45 minutter/= 3 kvarter om dagen

Så retteligt er daglig arbejdstid 7 ½ time de første 4 dage og 7 timer om fredagen hvis det skal passe med 37 timer

Så hvis de gør krav på 8 timer om dagen er det forkert medmindre overarbejdet er aftalt og varslet rettidigt.

Det forudsætter selvfølgelig, at der i overenskomsten ikke foreligger noget om, at arbejderne har krav på den betalte formiddagspause (sådan er det faktisk mange steder)..og hvis det er sådan her, så snydes arbejderne faktisk for et kvarters løn hver dag..eller de skal have et kvarter tidligere fri.

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 04-11-10 12:56

D.v.s. at de selv betaler 45 minutter/= 3 kvarter om dagen

Ja det gør de men som Refi må jeg vel som arbejdsgiver bestemme pauser ?
Og de skal vel spise engang imellem

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-10 13:11

Citat
Og de skal vel spise engang imellem

Det er så ikke dit problem

Vil de arbejde i deres pauser, så lad dem - men det er UDEN løn (eller hvad I kan blive enige om på DIN arbejdsplads).....

Hvis DU beslutter at "trække stikket" mellem 9:00 og 9:15 er det DIT valg og så må de bøje sig eller finde et andet arbejde.....

Uanset HVAD du vælger kan de ALDRIG kræve betaling (og slet ikke overtid) for at arbejde i deres pauser med mindre DU har bedt dem om det....

Har de ikke lyst til at indordne sig må de jo finde et andet sted at være

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 04-11-10 13:19

Tak Refi
Jeg lade det lige stå åben lidt endnu,det kunne jo være der kom flere gode kommentare

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 04-11-10 14:14

Jeg er enig med Refi's kommentarer.

Men det undrer mig, at du ikke har gjort noget ved det i 3 år?
Citat
Og det kan jo ikke passe at i de 3 år de har været ansat ikke har spist en madpakke drukket en kop kaffe og hvad med alle de smøger de ryger .

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 04-11-10 14:31

[CITAT]Det forudsætter selvfølgelig, at der i overenskomsten ikke foreligger noget om, at arbejderne har krav på den betalte formiddagspause (sådan er det faktisk mange steder)..og hvis det er sådan her, så snydes arbejderne faktisk for et kvarters løn hver dag..eller de skal have et kvarter tidligere fri.

Jeg har Overenskomst bogen her fra Dansk Metal og kikker og kikker men kan ikke finde noget om betalte pauser

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-10 14:38

Citat
sådan er det faktisk mange steder

Det er noget der er "lokalt" - det har ikke noget med overordnede overenskomster at gøre

Hvad de ansatte kan aftale sig til på den lokale arbejdsplads, vedkommer ikke din arbejdsplads.

Derfor er der heller ikke noget til hinder for at I kan aftale at de ikke "behøver" holde "kaffepause" og så kan gå hjem et kvarter før - men det er IKKE noget de kan kræve uden du godtager det.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-11-10 15:59

Der er kun to muligheder - enten har de betalte pauser eller også har de ikke betalte pauser.

Har de betalte pauser - og arbejder i dem overtræder de overenskomsten, men det går kun ud over dem selv.

Har de ikke betalte pauser - og arbejder i dem overtræder de overenskomsten, men det går kun ud over dem selv.

Dansk Metal har såvel betalte som ikke betalte pauser med - afhængig af med hvem overenskomsten er lavet med. Det være sig såvel længden som gratis/betalt pause.

Da du har overenskomst med Dansk Metal må du jo enten kunne læse det i overenskomsten eller få hjælp fra Dansk Metal.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-10 17:15

Det lyder som den omvendte verden.
Det de foretager sig, er ikke pålagt overarbejde, men noget der ligner flextid.
Pålagt overarbejde, det være sig planlagt eller spontant, skal betales efter gældende overenskomst.
Lokalaftaler kan/må ikke være ringere end den alm. overenskomst.
8 timers arbejde uden pauser giver som regel dårligere arbejdsresultat, med chance for mere sygefravær.

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 04-11-10 18:36

Nu er det jo ikke for at ”nakke” de medarbejder der ikke holder pause,for de er dygtige og kunderne kan lide dem, men syndes det måske eller det gør det, det giver dårlig stemning på en arbejdsplads. ”
To der løber rundt og arbejder og 2 der sidder og nyder frokost og taler om dagens nyheder.
Og de 2 uden pause går så 45 min før de andre.
Men som en sagde i et indlæg før ,er det jo mig som arbejdsgiver som skal ligge planen for hvordan jeg vil have det skal kører, men det er jo lidt svært når de 2 nye har fået lov til at kører deres egen løb så længe.
Det er og bliver min egen skyld fult og fast.
Det må der laves om på nu ,men hvordan

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-10 18:53

Du indkalder bare til møde og forklarer at I er NØDT TIL at have FASTE regler vedr. pauserne....

HVAD I så beslutter/bliver enige om (eller rettere DU beslutter) - ja det er så det der gælder for fremtiden....

Det kaldes "personalepolitik"

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 04-11-10 19:22

Tak Refi
Det lyder jo nemt nok

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 04-11-10 19:53

Citat
Det kaldes "personalepolitik"

andre kalder det firmadiktatur

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-11-10 19:53

Her har du nogle argumenter for at du som arbejdsgiver mener at det er vigtig med pauser:

http://helse.dk/2010/08/21/pauser-giver-bedre-medarbejdere/

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-11-10 19:56

Du vil jo gerne som arbejdsgiver sikre en ordentligt arbejdsmiljø:

http://www.hkweb.dk/sw76190.asp

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-11-10 19:57

et ordentligt arbejdsmiljø - skulle der stå

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 04-11-10 21:12

Der er flere retslige afgørelser hvor medarbejdere får udbetalt penge fordi de ikke har holdt de pauser de selv har betalt for.

Jeg tror det er ret tricky og vil opfordre dig til enten at tage en forhandling med alle dine ansatte samlet og aftale en en samlet model eller få hjælp fra en arbejdsgiver forening.

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 04-11-10 21:16

Tusinde tak for alle de fine indlæg jeg har lært meget

Godkendelse af svar
Fra : Disi

Dato : 05-11-10 06:41

Tak for svaret refi.