/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Minbil piver
Fra : pernillebeate
Vist : 381 gange
20 point
Dato : 03-11-10 23:09

Nå jeg har kørt lidt begynder der at komme en pivelød fra min bil.
Hvil jeg drejer ellertræder let på bremsen ( uden at bremse ) holder den op.
Er der nogle der kan hjælpe ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-11-10 00:04

Kan være hængende bremse eller dårligt hjulleje. Formentlig det sidste.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-11-10 02:07

plejer et sygt leje ikke snarere at "synge"? Og lyden er der så snart du når en hvis hastighed.
pernillebeate, en lethængende bremseklods kan give en hylelyd som du måske vil kalde pivelyd.
Forsvinder lyden og forbliver væk, efter du har sluppet bremsen/kører ligeud igen, så er det bremsen, og du skal nok have renset støv ud af kaliberen (det er den blok bremseklodserne sidder i) så bremseklodserne kan bevæge sig frit.
Du kan også prøve at give bremsen et kort tramp, hvis det får lyden til at forsvinde, så er det også bremsen. Samme løsning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-11-10 10:15

Dårlige hjulleger kan lyde forskelligt , og så er lyde jo svær at beskrive. Så det en kalder piven vil ande måske kalde hylen.

Typisk vil hjulleje problemer ændre sig markant bare bilen svinfger let til en af siderne.

Piven fra bremser er typisk støv i tromlebremser, som de fleste biler har bagpå.

Hængende bremseklodser er oftest i rust og ikke bare i støv. som regel giver det ikke mislyd med dårlig bremseevne.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 04-11-10 20:20

Hængende bremse.

Kommentar
Fra : pernillebeate

Dato : 04-11-10 20:27

Tak for alle jeres svar .
Tror bare jeg sender den på værksted

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-11-10 20:32

det har du da noget ret i,
men vi er vel enige om, at hvis lyden må komme fra forhjulene (og forhjulene har normalt skivebremser), når den forsvinder, ved at dreje lidt på rattet.
Det vi ikke har fået at vide er, om den forsvinder indtil bilen har holdt stille igen. Og at det er det, der fortæller os om vi kan udelukke lejerne.
Når jeg fokuserede på støv, var set fordi jeg, uden at være helt sikker, læste det som om, lyden først kom tilbage efter stilstand, og jeg har oplevet at støvet sammen med fugt blev til en klæbrig, elastisk masse, mens rust er mere hårnakket.
Men uden flere oplysninger bliver det gæt.

Kommentar
Fra : pernillebeate

Dato : 04-11-10 20:35

Når jeg drejer eller bremser stopper lyden og kommer så igen når jeg bare køre lige ud.
Det er heller ikke sådan at den starter med at hyle / pive det er først efter 10 -15 minutters kørsel

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-11-10 20:51

Ændrer lyden tonehøjde med hastigheden?

Kommentar
Fra : pernillebeate

Dato : 04-11-10 20:55

Nej på ingen måde

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 04-11-10 23:10

Hej pernillebeate

Er det tilfældigvis en Honda du kører i?
Min pev, når bremseklodserne var ved at være slidt op.
På dem sad en lille metal bøjle, som ramte bremseskiverne, når bremseklodserne skulle skiftes.

Lige som disse: http://www.thansen.dk/product.asp?c=4437666040&n=360460076&pn=366303804

Det er bøjlerne på de 2 øverste klodser

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-11-10 23:49

så ville jeg mene, at problemet er omkring bremseklodserne, og CiviCs forslag lyder rimeligt, da flere andre også har bøjler eller blikplader, der kan gøre det samme. Det der kunne undre er, at lyden først kommer efter 10-15 min.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 16-11-10 16:51

Hejsa

Har du fundet ud af det?

hjkofoed:
Mine pev også kun nogle gange. muligvis fordi de udvider sig, når de bliver varme.

Mvh
CiViC