/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Langvarig sagsbehandling
Fra : Inge49
Vist : 641 gange
20 point
Dato : 01-11-10 08:42

Hej, jeg har et spørgsmål vedr. en sagbehandling af ansøgning om førtidspension. Det er Job på Særlige Vilkår (JSV) der har min sag. Den har stået på i ca. 1 år nu, har tidligere været i flexjob i godt 7 år hos Kbh's Politi, men blev afskediget i nov. 08, pga. for meget sygdom.
JSV har 5 speciallægeerklæringer, der alle udtaler at jeg ikke kan arbejde mere, samt udtalelser fra deres egen lægekonsulent, dert giver dem medhold, samt at jeg ikke skal i arbejdsprøvning da jeg er for syg.
JSV har lovet at fremsende min sag til mig til partshøring i uge 43, min søn har klaget til kontorchefen over deres behandling af min sag, men jeg har INTET modtaget, og de har alt hvad de skal bruge, kan I fortælle mig hvad jeg skal stille op??
Kan kort oplyse at jeg er opereret 24 gange i højre skinneben og fod, pga. hospitalssjusk helt tilbage i 78, har haft 2 blodpropper, indre blødninger, samt bukkede psysisk under for ca. 3 år siden pga. alle disse operationer. Jeg er 61 år, er "parkeret" på kontanthjælp, så jeg håber meget I kan hjælpe mig?

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 01-11-10 09:18

Jeg tror at de måske har personale mangel pga. nedskæringer det kan være derfor at det har taget så lang tid.
det offentlige effektiviserer for tiden, så der er færre hænder til at løse flere opgaver. derfor tager sagsbehandlings tiderne længere tid.

være tålmodig og vent, de skal nok behandle din sag når de for tid tror jeg.

hilsen Cimbombom.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-11-10 12:48

Lidt provokation hjælper somme tider.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-11-10 16:23

Jeg tror ikke på, at det nytter at lade stå til, men desværre aner jeg ikke, hvem der kan hjælpe.
Føler med dig, er man syg, er det umuligt også at kæmpe for sin sag og ret.

Er det i samråd med din socialrådgiver, du har fået lavet en pensionsansøgning?
Det er en sej kamp, at få tilkendt førtidspension - og endnu sejere, hvis ikke du har din sagsbehandler inde over!

I kan få hjælp og vejledning her, tror jeg
http://www.bedrepsykiatri.dk/raadgivning/netraadgivningen/raad-om-praksis--socialraadgivning.aspx -

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-11-10 17:37

Jeg formoder, at du har aktindsigt i hele din sag. Af denne vil det bl.a. fremgå hvem og hvor mange "sagsbehandlere" der er involveret. Desværre er det mange gange sådan, at "sagsbehandlere ofte roterer job", og når en ny kommer til, kan de ikke aqltid bruge forgængerens oplysninger, men starter forfra - hvorfor ved jeg ikke!

Nogle byer er hurtigere end andre til at gennemføre en pensionssag. Hvad der ligger til grund for den lange ventetid for dig, bør du kunne se i sagsakterne. Uagtet tidligere lægelige erklæringer, er det så yderligere erklæringer de savner.

At klage over sin sag, forlænger ofte en sagsbehandling, da klageinstandsen "starter forfra" for at se, om lov og retningslinjer er fulgt, og er de det, får man ikke medhold.

For en måned siden "fik jeg et chock"! En af "mine folk" var i gang med arbejdsprøvning, og kontaktpersonen havde indstillet til førtidspension. Otte dage efter var den på plads og tilkendt - der blev vi meget overrasket. Omvent har jeg også haft folk gående i op til et par år - på kontanthjælp, før der skete noget.

Håber for dig, at der snart sker noget.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-10 18:24

Desværre har du en forkert alder, nogen forkerte diagnoser, nemlig fysiske gener, og det gør at du bare må væbne dig med tålmodighed.

I modsætning til de unge, med alle de "smarte nye" psykiske diagnoser, der stryger let og elegant gennem systemet og får førtidspension med et fingerknips.

Du er parkeret godt og grundígt på kontanthjælp, og der kan du for den sags skyld vente meget længe, og skal yderligere være taknemmelig for, at du ikke er sendt i aktivering (ironi kan forekomme, men desværre er det de faktiske realiteter).

I dag er det en gyser at blive uarbejdsdygtig.

Kommunerne sjofler syge/uarbejdsdygtige borgere og for den sags skyld også de speciallæger, som kommunerne selv betaler flere tusinde kroner til for hver speciallægeerklæring de udsteder, for kommunerne skider alligevel højt og flot på hvad der står i erklæringerne m.h.t. folks arbejdsdygtighed eller mangel på samme.

Du skriver din sag har varet i 1 år.

Igen med ironisk undertone, men de faktiske forhold:

Jeg kender tilfælde hvor det er både 6 og 7 år siden speciallægeerklæringer og arbejdsprøvninger fastslog, at personer ikke mere var arbejdsdygtige...deres pensionssager er endnu ikke afsluttede, selv om det for fleres vedkommende endda er kommunens egne sagsbehandlere der har indstillet til sager om førtidspensionering, hvor personerne selv har ønsket f.eks. visitation til fleksjob, men sagsbehandlerne har vurderet, at det ikke var muligt for personerne at bestride et fleksjob.

Efter min mening er det ren spekulation, at sagerne trækkes så langt fordi det er billigere at have folk på kontanthjælp end pension.
Især hvis det er folk der har en ægtefælle (forsørgerpligten)

måske du kender siden her i forvejen, men hvis ikke, så er det en side for alt om fleksjobbere og førtidspensionister...

http://www.k10.dk/