/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 14658
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Trykprøver til kølevand
Fra : Josph
Vist : 4995 gange
100 point
Dato : 01-11-10 07:09

Er der nogen som ved hvor man kan købe en trykprøver til kølesystemet på bilen

Apparatet skruer man på hvor man hælder vand på bilen og så pumper
man lidt på en rund bold lidt og så kan man se om den holder tryk

Hvor kan jeg finde sådan en ?

 
 
Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 50 point
Dato : 01-11-10 08:47

Her ikan du finde den - men det er måske billiger, at få et værksted til at trykprøve.

Den koster 1.250 kr.

Se her: http://www.dvsalg.dk/is/dansk/vare.asp?id=ATP%2D2092

Kommentar
Fra : transor


Dato : 01-11-10 11:34

Hvis du selv vil trykprøve .
Så husk at .
Gøre det både i kold og varm tilstand.

Sæt endelig ikke for meget tryk på. Der skal ikke meget til før dyu laver skade,

Det kaldes populært trykprøve, men er i realiteten kun en tæthedsprøve.

Godkendelse af svar
Fra : Josph


Dato : 01-11-10 18:25

Tak for svaret alka.

Havde forvente at man kunne få en der var biligere, men ak

Kommentar
Fra : Beestone


Dato : 01-11-10 18:30

Trykket i kølesystemet i en bil ligger meget tæt omkring 1bar, uanset mærke og model.
Trykket hæver kølervæskens kogepunkt til ca. 120grdr, så man undgår at kølevandet koger i "pletter" i det varme topstykke lige over brændkammeret eller bag cylindervæggene.

Den billigste metode at trykprøve på, er at anskaffe sig et ekstre (nyt) tryklåg til påfyldningen og så montere en cykel(kugle)ventil i det gamle låg.
Et nyt tryklåg koster mellem ca. 50-150,- helt afhængig af model.

I mange tilfælde kan man være heldig, at der i forvejen sidder en helt almindelig dækventil monteret et eller andet sted i kølesystemet, beregnet til udluftning.
Her kan man så direkte pumpe tryk på og direkte måle det tilstedeværende tryk med en ganske almindelig dækmåler.

Fidusen er, at man pumper tryk på til ca. 1bar, og lader det stå en time eller 2, hvorefter man igen tjekker trykket.
Det skal stadig være 1bar.

Pumper man yderligere tryk ind, risikerer man at sprænge en kølerslange eller varmeapparatet, da hele systemet ikke er konstrueret til større tryk end 1 bar.
Evt. overtryk lukkes ud af tryklåget, som netop har en overtryksventil på 1bar indbygget.

Kommentar
Fra : alka


Dato : 02-11-10 17:06

Selv tak Josph.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 176272
Tips : 31886
Nyheder : 719565
Indlæg : 6400694
Brugere : 218665

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste