/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Opsigelse af lejemål §80
Fra : Sofiekdk
Vist : 323 gange
20 point
Dato : 31-10-10 20:03

Hej allesammen! Vi står nu overfor opsigelse af vores private lejekontrakt, hvor vi flyttede ind i feb 2010, men har nu mødt nogle problemer i forhold til at vores udlejer sige at vi har bundet os for 2 år på en uopsigelig kontrakt. Hun har dog gået med til at forsøge at finde en anden lejer, men ellers hænger vi på den. Vi står overfor at skulle flytte til Spanien i feb 2011 og skal ned i dec og underskrive vores nye lejekontrakt så vi kan udleve vores drøm om at åbne et B&B, men vi har jo ikke råd til at sidde for dobbelt husleje i 1 år?
Jeg skriver her hvad der står i lejekontrakten, som er en standart lejekontrakt fra Danmarks lejerforening.

§2 Lejeforholdets begyndelse og ophør

Begyndelse: Lejekontrakten begynder den 1. februar 2010 og fortsætter, indtil det opsiges.
Opsigelse: Medmindre andet er aftalt og anført i kontraktens §11, kan lejer opsige lejeaftaler om beboelseslejligheder med 3 måneders varsel til den første hverdag i en måned, der ikke er dagen før en helligdag.
Opsigelse fra udlejers side kan ske efter §§82 og 83 i lejeloven. Hvis lejemålet er beliggende på en landbrugsejendom, kan opsigelse tillige ske efter landbrugsloven §12, stk 3.

§11 Særlige vilkår
Fravigelser: Her anføres aftalte fravigelser og tilføjelser i forhold til lejelovgivningens almindelige regler og standardkontraktens §1-10
Sådanne aftaler vil kunne medføre, at lejeren opnår færre rettigheder eller pålægges større forpligtelser end efter de almindelige bestemmelser i lejelovgivningen.

Tidsbegrænset lejeperiode:
Lejemålet indgås for en tidsbegrænset periode fra den 1. februar 2010 til den 31. januar 2012, hvilket vil sige, at lejemålet ophører uden opsigelsesvarsel den 31. januar 2012, fjr. i øvrigt Lejelovens § 80

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-10-10 20:33

Nu er der sådan - at udlejer ikke kan indgå en lejekontrakt der stiller lejer dårligere end teksten i lejeloven.

Hvis du lige tager prisen i betragtning - med at dobbelt husleje i 1 år, er det en vildt god ide at melde dig ind i LLO og lade dem køre sagen...

Jeg havde for år tilbage en udlejer, der var rigtig hurtig til at komme på rette tanker, da der kom brev fra LLO i mandens postkasse....

Så når kontrakten er tidsbegrænset til 2 år - skyldes det at denne vil overgå til løbende lejemål efter de 2 år. Da den herefter ikke er "Fremleje"

Lejeloven kan du finde på Retsinfo.dk
LLO.dk er den anden adresse du med fordel kan bringe i spil.

Vh Ben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-10-10 20:36

Betal og se glad ud - du har selv skrevet under

Citat
Hun har dog gået med til at forsøge at finde en anden lejer, men ellers hænger vi på den.

Det har hun også PLIGT til, men det er DIG der hænger på udgiften til det sker....

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 31-10-10 20:42

er det en speciel type ejendom?
landbrug andet erhvervs lignende lejemål? ellers vil de 3 måneder ikke kunne fraviges til skade for dig.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 31-10-10 21:14

Som Benjamin skriver kan i ikke lave en kontrakt der stiller dig dårligere end lejeloven altså 3 mdr opsigelse. Opsig din bolig nu og du har ingen forpligtigelser efter 31/1 2011.

Der er ikke en advokat der vil føre din udlejeres sag.

Det er faktisk kun i undtagelses tilfælde at man overhovedet må lave en tidsbegrænset lejeaftale så spørgsmålet er om jeres leje aftale ikke kan opsiges fra dag til dag.

Hvis du fortsat er i tvivl vil jeg anbefale dig medlemskab af LLO som kan sikre dig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-10-10 21:30

Jeg har aldrig hørt at nogen er blevet tvunget til at betale for hele den 1-2 års lejeperiode, udover hvis man f.eks d. 1-11 opsagde sin lejlighed til 1-2 og flyttede omgående, så hænger man på de tre måneder medmindre der hurtigt kommer en ny lejer.
I givet fald var der flere bolighajer der ville kunne grine i skægget.

Men man skal fraflytte hvis tidsbegrænsningen er 1-2 år, dette er typisk ved fremleje

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 31-10-10 21:51
Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 04-11-10 21:23

Når lejemålet er indgået for fast periode, så gælder opsigelsesvarslet ikke. Du hænger på den, medminde udlejer finder en anden lejer.

At et lejemål er tidsbegrænset er i sig selv en ringere stillelse end lejeloven, og derfor vil tidsbegrænsningen ophæve de 3 måneder, der gældende ved lejemål uden tidsbegrænsning, når det specifikt er nævnt i lejekontraktens §11.