/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
Workbench 1.3 til Amiga 500
Fra : andreasf
Vist : 1153 gange
100 point
Dato : 30-10-10 21:28

Jeg har en gammel Amiga 500, hvor næsten alle disketterne er holdt op med at virke - formentlig pga. tidens tand. Og jeg kunne virkelig godt tænke mig at spille mine gamle yndlingsspil som Pang, Giana Sisters, Sensible soccer og Super frog med det gamle Arcade joystick. OG jeg synes også min søn skal se, hvordan de lavede spil i gamle dage frem for spil til Wii...

Jeg har så for noget tid siden fundet et null modem kabel med henblik på at overføre adf-filer til Amigaen og lave nye udgaver af de gamle spil. Problemet er så, at for det kan virke, skal man loade workbench 1.3. Og jeg har både en original diskette og en kopi, men ingen af dem virker længere!!

Hvad i alverden gør man så? Er der nogen der kan være behjælpelig med en kopi? Det må da næsten være lovligt, når jeg selv har originalen? Eller er der et sted man kan købe sådan noget?

mvh
Andreas

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 31-10-10 00:09

Hvis du ikke kan læse disketter er det nok det samme problem som med gamle magnetiske bånd.
Det er jo stort set samme slags materiale. Bindemidlet i de gamle brune magnetbelægninger holder ikke så godt mere. Det er næsten som gammel billak, hvor pigmenterne bliver løse i overfladen,

Her betyder det at tonehovedet stopper til med støv på kort tid .
Åbn dit disskettedrev og rens tonhovederne ( et på hver side) med en vatpind med bilsprinklervæske af vintertypen. Der er IPA i og det er det virksomme rensemiddel.
Du kan også bruge en god vodka, men aldrig denatureret sprit, og ikke mere end 50% sprit.

Med de gamle disketter skal der renses ret tit.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 31-10-10 08:02
Kommentar
Fra : andreasf

Dato : 31-10-10 10:50

@transor Der er enkelte af mine disketter, der stadig virker og jeg er ret overbevist om, at det ikke er diskettedrevet, men selve disketterne der er problemer med.

@dogvillestar Jeg har set på de sider, og ingen af dine links løser mit fundamentale problem: at jeg har brug for en disk med Workbench 1.3 på. Jeg kan ikke bruge filerne, hvis jeg ikke kan få kontakt med min Amiga fra min PC. Og det kræver Workbenchen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-10-10 11:50
Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-10-10 11:52

Nå, vores hjælp er tilsyneladende ikke noget at råbe hurra for

- Ubesvarede 1
- Besvarede 11
- Annullerede 39
- Slettede 0
Ialt 51

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-10-10 13:44

Jo vel er det disketterne, der er dårlige. Men det løser du ved hyppig rensning af tonehovedet.

Så læser det også bedre dårlige disketter. Prøv det før du siger at det ikke virker.

Kommentar
Fra : andreasf

Dato : 01-11-10 10:05

@transor Jeg tror altså primært disketterne er dårlige pga. magnetisk forfald. Men du har da ret i, at jeg burde rense den, hvis der er mulighed for at det kan hjælpe. Jeg er bare lidt betænkelig ved at skille en Amiga 500 ad, når den faktisk har fungeret upåklageligt i tæt ved 20 år - og stadig gør det med de af disketterne, der stadig fungerer.

@refi Ja, statistikken taler for sig selv må man sige. Det kan jeg jo kun beklage, og iøvrigt forsøge at rette op på fremover. Men dit eget svar i denne tråd er jo ihvertfald ikke nogen hjælp, så vidt jeg kan regne ud. For jeg ved jo godt hvad en workbench 1.3 er. Jeg skal bruge en ny, og det hjælper dit link jo ingenlunde med til...

Så spørgsmålet kan koges ind til følgende: Er der nogen der selv har eller ved hvor man kan få fat i en fysisk Workbench 1.3 diskette til Amiga 500?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-11-10 10:15

Så hent dog disketterne fra linket - hvad er problemet

Der er da ingen her der FYSISK laver en diskette, FYSISK går på et posthus for at sende en "anonym" en FYSISK diskette....

Dette er et hjælpeforum og ikke den blå avis.

Kommentar
Fra : andreasf

Dato : 03-11-10 12:28

Problemet er, at jeg ikke kan skrive amigadisketter i et PC-diskettedrev. Og at jeg ikke kan få forbindelse mellem min PC og min Amiga medmindre jeg har en workbenchdiskette i amigaformat. Det er hønen og ægget om igen.

Jeg kan sagtens hente disketterne fra linket, men jeg kan ikke bruge dem i praksis.

Så rent teknisk kan jeg ikke løse problemet ud fra de links i sender.

Det kunne jo være der sad en amigaentusiast derude, der samtidig var meget hjælpsom....

mvh

Godkendelse af svar
Fra : andreasf

Dato : 08-11-10 15:59

Tak for svaret transor.

Jeg har nu ikke kastet mig ud i renseprojektet, da jeg er lidt betænkelig ved at skille den gamle maskine ad.

Så det har ikke løst mit problem. Det har Ebay derimod, hvor jeg har fundet en diskette i England til £3. Så må vi se om den virker, når den dukker op.