/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Radiostyret ure
Fra : refi
Vist : 3543 gange
100 point
Dato : 30-10-10 16:37

Skabet lader vi stå - her er der brug for viden

Nu er det jo, som bekendt, til til uromstilling.....

Så godt som alle vores ure er radiostyret (eller net/udbyderstyret).

Spørgsmål 1:

Hvor tit udsendes disse signaler fra Frankfurt - er de kontinuerlige eller hvad ?

Spørgsmål 2:

Hvad gør man med de ure der viser f.eks. USA-tid - ligger indstillingerne i uret eller er de allerede "timed" fra fabrikken ?

Spørgsmål 3:

Det kommer så lidt an på svarene i de øvrige 2

Grunden til spørgsmålet er at vi besidder to (nå ja, der er flere) vægurer - det ene digitalt, det andet med visere, og de justerer aldrig sig selv på samme tid.

Ligeledes et "verdensur" der viser tid 4 forskellige steder og da der ikke er sommertid overalt i verden og ligeledes heller ikke på samme tid, hvordan hulan finder de så de rigtige tidspunkter - og det gjorde de i foråret (måske satellitstyret - eller ? )

Har vi nogle "kloge"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-10 16:50

Så vidt jeg husker sender frankfurt kl. 10 og 14 og 18 osv
Det må være hver 4 time at signalet kommer.
Batteriure drøner nemlig hen til disse tidspunkter og afventer signal, har jeg observeret nogle gange.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 30-10-10 16:56

Den normal- eller sommertid, som vi bruger, Central European Time/ C E Summer Time, udsendes kontinuerligt fra Mainflingen lidt uden for Frankfurt am Main. I hvert minut udsendes 59 sekundimpulser (fravær af nr. 60 fortæller, at næste gang er et minutskift) hvis bredde fortæller, om det skal regnes for et 0 eller 1 i det binærkodede decimalsystem. Der udsendes information om ugedag, måned, månedsdag, time og minut. Desuden udsendes forvarsel om eventuelt skift til/fra sommertid inden for de nærmeste (vistnok) 2 timer samt om eventuelt indskydelse af skudsekund; det sidste sker cirka hvert femte år. At jeg skriver cirka og vistnok, skyldes at jeg ikke lige har koden foran mig, men for en del år siden underviste jeg flere klasser i design og opbygning af en radiomodtager til Mainflingensenderen, DCF77, fordi den sender på frekvensen 77½ kHz.

At få et ur til at vise én af de 7-8-9 USA-tider er bare et spørgsmål om programmering, det samme med "verdensure". Den frekvens, der modtages signal på, fortæller hvilken af de mange normaltidssendere, der modtages. Somme tider kikser det; jeg har selv et ur, som står i Sydsverige, og det vil meget hellere vise Moskva-tid, fordi det åbenbart bedre modtager et russisk signal end det tyske, og der er intet korrektionsprogram.

De forskellige steder i Verden har forskellige datoer for skift mellem normaltid og vintertid, og de regler kan man sagtens skrive som et simpelt mikroprocessorprogram, så man behøver altså ikke at modtage radiosignaler fra USAs østkyst for at få et ur til at vise Eastern Standard Time.

v. h.
pbp

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-10-10 17:04
Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 30-10-10 17:08
Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-10 17:12

Se det var da en forklaring der svarede på næsten alt....

Eyvind
Citat
Batteriure drøner nemlig hen til disse tidspunkter og afventer signal

Det er så ikke alle - mir stopper ALTID på 12 (til den igen modtager)

pbp_et
Problemet er så at , i hvert fald et af urene, kan finde på at køre som en gal (sikkert når det er foran og modtager signal) for derefter at stille sig et tilfældigt sted og derefter fortsætte sin gang - der kan derefter gå op til 24 timer før det igen regulerer sig KORREKT ind

Er det blot et "kvalitetsproblem" af uret....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-10-10 17:12

Interessant linkt... Smokei...

Forfatteren til artiklen skriver i artiklen
Citat
"Jeg kan ikke huske hvilken rækkefælge bitene komme i (og kunne ikke finde noget om det), "

Men det han ikke lige kan huske står på wikipedia...

vh ben

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-10-10 17:15

Ben giver et link til den engelske Wikipedia. Der står, at amplitudemodulationen reducerer signalet til 25 % effekt, svarende til en sænkning med 12 dB. Det er imidlertid noget pladder: Spændindingsamplituden bliver sænket til 25 % og det svarer ganske rigtigt til 12 dB reduktion af signalet. Vedkommende skribent kan være glad for, at han ikke har været til vores eksamen i anvendt elektronik-matematik!

At jeg kan være så sikker?? Jeg har vel set det signal på oscilloskop de første tretusind til titusind gange fra egne og mine studerendes frembringelser (radiomodtagere).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-10 17:17

Citat
Uret modtager sædvanligvis signalet (den officielle tid i digital kode) en gang pr. døgn.

Hmmm

sakset fra Smokies link

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-10 17:20

Husk nu lige at Wiki er skrevet af BRUGERE - den tager OFTE fejl og der findes meget URIGTIGT på Wikis sider....

Så den skal altid tages med et gram "salt"

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-10-10 17:41

Det er fuldstændig sandt, at de fleste ure tænder deres radiomodtager én gang i døgnet, typisk lidt før klokken 0200, så de kan fange skift mellem sommer- og normaltid. Resten af tiden kører de som ganske ordinære kvartsure, som ikke bruger meget batterieffekt. Hvis modtageren var tændt hele tiden, ville batterilevetiden forkortes med måske en faktor 1000 til 10 000.

Men DCF77 sender hele tiden - den var nede et par timer en gang i starten af 1990erne, men da var der koblet reservesender ind med cirka en femtedel af sendereffekten.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-10 17:51

Citat
Men DCF77 sender hele tiden

Hvad er så årsagen til det kan finde på at køre nogen timer frem og derefter gå "normalt" til måske 8-10 timer senere hvor det så justerer sig korrekt....

Falske signaler, dårlig kvalitet, eller

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-10-10 17:52

pbp_et
Nu er Wikipedia jo åben, så du kan jo sende en rettelse, hvis teksten ikke er korrekt....

Vh ben

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-10-10 17:59

Ja og hvad så? De der kender forskel på effekt- og spændingsreduktion, kan nok også selv måle på modtagersignalet.

Hvorfor forskellige ure skaber sig, er svært at sige. Tænder man uret om dagen, vil det meget ofte ikke have nok radiosignal til at synkronisere på, og muligvis kan det fange noget forstyrrelse, som forvirrer det lillebitte processorprogram. Det ER altså begrænset hvor meget brainpower man kan forvente af noget elektronik, som måske koster importøren en femmer.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-10-10 18:00

Der står mere om tekniken i

http://www.ptb.de/de/org/4/44/pdf/dcf77.pdf

Citat
1978 im Zeitgesetz
als Basis für die Gesetzliche Zeit festgelegt
wurde (s. o.). Die Dauer der Sekundenmarken
wurde von 50 ms auf 100 ms verlängert. Wegen
der Anwender, die DCF77 als Normalfrequenzsender
nutzten, wurde von nun an der Träger
für die Dauer der Sekundenmarken nicht mehr
auf Null getastet sondern nur auf eine Restamplitude
von 25 % abgesenkt. Die Minutenmarkenkennzeichnung
wurde wie ursprünglich
eingeführt beibehalten: Durch Weglassen der
59. Sekundenmarke wird angekündigt, dass die
nächstfolgende Marke die Minutenmarke ist.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-10 18:01

Citat
som måske koster importøren en femmer.

Der har du nok ret

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 30-10-10 18:02

Tak for svaret pbp_et.

Det gav et godt indblik i der rører sig bag sådan et par visere